Så för att få någon slags balans, tänkte jag att det vore roligt att kanske göra ett avsnitt på det. Men som vanligt blir det ju bättre när ni är med än när jag ska klura själv. Således:
Vad tycker du är det viktigaste att jag tar med?
samt
Vad tänker du själv om FIRE? Är det något som du strävar efter? Om ja eller nej, varför?
Tänker att det inte ska vara ett avsnitt för eller emot eller polariserande, utan lite som veckans buffert-avsnitt, ett som belyser det från flera perspektiv.
Spontant utkast på avsnittet
En spontan skiss skulle kunna vara:
Varför FIRE? - varför är det attraktivt?
Olika typerna av FIRE?
Fat, lean, barista, flamingo etc.
Vem passar det för / vem passar det inte för?
Attityder / missuppfattning gentemot och kring FIRE
Vad kul med ett FIRE avsnitt
Jag strävar efter FIRE och det ligger en blandning olika saker bakom det.
Blandannat att jag har en sjukdom vilket gör att det inte är världens största chans att jag tar mig till vanliga pensionen så om jag inte vill arbeta mig till graven har jag inget annat val. Samt så vill jag äga 100% av min egna tid utan att känna krav och press på att jag måste jobba. Vill kunna ta hand om hälsan och mig själv och leva varje dag för dag. Vill jag jobba idag? Vill jag ta en promenad i skogen idag? Vill jag hålla på med mina hobbies eller bara sova ut och ta beslutet senare? Få välja det jag behöver och måste. Jag försöker självklart redan implementera detta nu så jag inte försummar livet jag har av en önskan. Men någonstans måste ändå pengarna in.
Så planen just nu är “Flamingo FIRE”. Jobba heltid tills jag fått ihop en bestämd summa, sen får den växa av sig själv medan jag går drastiskt ner i arbetstid och sen tillslut tar jag helt pension så jag hinner med det livet också.
Det här är en bra video som berör jobba/inte jobba, när det gäller drömjobb. Han tar upp en del av mekanismerna som komplicerar, och ”trots att det är ett drömjobb så är det fortfarande ett jobb”.
Han propagerar inte för FiRE, men i relation till diskussionen ”varför sluta jobba” tycker jag den är helt klart intressant:
Tänkte postat denna i Jarhead-tråden, men passar ju bra i denna tråd med.
Denna skalan är hur jag tagit mig mot FIRE:
FI/FIRE måste inte vara allt eller inget; mitt mål var att skapa mig ett trevligt liv på vägen, och att mitt liv innan FIRE och efter i praktiken blir likadant.
Saker måste inte heller vara för evigt. Jag har gått igenom faser som: ”Nu sparar jag jättemycket ett tag”, ”Nu sparar jag inget ett tag”, ”Nu bränner jag pengar på att vara tjänstledig ett tag”, ”Nu jobbar jag heltid ett tag”, ”Nu jobbar jag deltid ett tag”, osv, helt beroende på vad jag vill/vad motivationen säger just då. Jag har dragit mig för att helt gå FIRE, för jag är lite rädd att om jag vill växla om igen så kanske jag inte kan få ett nytt jobb som är lika lätt/bra/smidigt. Nu är jag ändå FIRE ”ett tag”, så får se hur det går
Kan ju vara bra att ta upp att man bör fundera på huruvida man vill gå i FIRE för att komma TILL något eller FRÅN något. Är det det senare finns det kanske smartare sätt som gör att man fortare når sitt mål, tex byta jobb/karriär, arbeta deltid, ta ett sabbatsår.
Det vi pratat om mycket när det gäller varför och varför inte när man tittar mer på vad man vill i livet.
För mig handlar det mycket om att ha en ganska jämn lyxnivå genom hela livet. När man är ung lånar man från sin framtid, mitt i betalar man tillbaka och sparar sedan till sin framtid, och efter ett tag så lever man på det man jobbat ihop–hela tiden på ungefär samma livsnivå/utgiftsnivå. Jag ser det alltså som att man trimmar in sin nivå under livet mer baserat på sina värderingar än på sina inkomster, sedan (om man lyckas låta inkomsterna springa ifrån tillräckligt mycket) så blir man FI liksom bara av sig själv–om man bara väntar tillräckligt länge! Någonstans i det där kan man fundera på att börja dra ner sina inkomster och köra helt eller delvis FIRE.
Jag ser det som att man går igenom de faserna jag beskriver i den här tråden, och man kan välja vid vilket tillfälle man vill ta steget från FI till FIRE. Många funderar inte på sina värderingar tillräckligt tidigt, och har därför inget annat val än att ta steget i samband med åldern för allmänna pensionen. Tänker man på det tidigt har man mycket större möjlighet att påverka.
Jag gissar att @angaudlinn ser det någorlunda likadant där, baserat på vad han sade i sitt avsnitt och sagt i forumet.
haha… ni är roliga, ja, vi kommer att titta på uttagsstrategier - men förstår ni hur liten målgruppen för ett sådant avsnitt är? Typ 10 personer på forumet. Nästan bättre att jag bjuder hem er så käkar vi middag och leker med Excel tillsammans… #VuxnaMänGörSakerTillsammans
RE är inget för mig, trivs för bra med att jobba. Planerar dock att gå ner i tid och få lagom mkt tid till intressen. Tyckte Jessex startade en intressant tråd gällande vad man har för planer den dagen man slutar jobba. Låter ju grymt gott att äga sin egen tid, men vad rent konkret har man tänkt göra? Hade gärna hört om andras planer eller drömmar eller visioner eller vad man nu väljer att kalla det.
En av de svåraste frågorna kring FIRE är hur mycket pengar man egentligen behöver. Det beror förstås på vilka kostnader man har, och inte sällan hör man historier om riktigt mager lean FIRE, men det är nog ganska få som är intresserade av att gå från en tillvaro med mer normal kostnadsmassa till en alltför asketisk tillvaro.
Det gängse sättet att åskådliggöra kostnader och hur mycket pengar som behövs, åtminstone om man frågar en ekonomijournalist, är att utgå från olika typfall. Exempelvis singelhushåll, DINK-par, en familj med två barn etc. Skulle man inte kunna göra något liknande för FIRE? Alltså räkna på några typfall, utifrån Konsumentverkets eller annan statistik för att komma fram till vad som behöver uppnås.
En del personer som gick i FIRE år 2021 fick avbryta efter något år eftersom de förlorat 20-30% av sin förmögenhet.
Såna exempel kan lyftas i avsnittet. De visar hur bräcklig FIRE-drömmen är.
Och för att inte fastna i det svartvita vore det också intressant att höra någon som inte avbröt sin FIRE efter att tappa 30%. Vore intressant att höra hur hen löst det.
Tack! Jag har sett din länk och den modellen är jättebra. Stort tack för den! Mitt förslag ovan handlade mer om hur avsnittet skulle kunna läggas upp för att bli intressant för många. Lite publikfriande, om man utrycker sig lite slarvigt.
Alltså, om du vill bli en renodlad FIRE-influencer så får du anstränga dig lite! Kämpa på i nåt år till, så kan jag GARANTERA dig att du kanske har så många som 11 lyssnare! Visualisera vad du vill och låt ingenting stoppa dig!