Uppföljning avsnitt #104?

Möjligt jag har missat, men har det gjorts någon uppföljning till avsnitt #104 med Jimmy som satsade på FIRE?
Nämndes i avsnittet att det skulle vara kul om man såg vart Jimmy är tre år frammåt.

@janbolmeson

6 gillningar

Spännande! Ska se om jag kan få tag på honom! :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Tänkte jag kunde hjälpa till med ideer för nya avsnitt :laughing::grin:

1 gillning

Har mejlat honom. Det är bara att komma med fler idéer! :pray::slightly_smiling_face:

4 gillningar

Han bloggar på Facebook på sidan Det grå guldet. Men en uppföljning vore superintressant.

Jimmy kommer idag och vi ska spela in ett provavsnitt - återkom om ni har några frågor som jag ska ta till honom. :slightly_smiling_face:

20 gillningar

Då skriver jag det här också: Ett program om hur man kan tänka vid pensionsplanering och andra uttag i samband med FIRE. Gärna med lite hårda siffror och exempel. Det var fler som tjoade gillande kring det, där jag nu skrev det senast.

Och skaver det med termen FIRE så kan du ju alltid kalla det “optimering av Die with Zero i relation till pensionsuttag och livskvalité” om det känns bättre. :crazy_face:

14 gillningar

Jag är nyfiken på allt det praktiska kring FIRE, t.ex. kreditupplysningar när man inte har en inkomst, behöver man ordna med alla abonnemang och försäkringar innan man slutar få in en lön för att inte bli nekad etc.

Hade också varit intressant att bjuda in någon från t.ex. UC och fråga hur det där egentligen fungerar när man inte har någon inkomst längre.

Edit: jag är medveten om att många som är FIRE fortfarande kanske kör eget men det jag vill komma åt är när man inte ens gör det.

13 gillningar

UC och liknande företag kollar taxerad inkomst som ju ligger ett år bakåt i tiden.
Redan där har du ett år på dig.

2 gillningar

Känner inte till Jimmy men om du får tid så fråga honom gärna:

1. Hur ser han på att vara skuldfri då man går över i FIRE, viktigt eller inte?
  2. Hur har stigande räntor påverkat hans ekonomi?
  3. Hur har den höga inflationen påverkat hans ekonomi?
1 gillning

Kul initiativ!
Personligen gillar jag att höra människor som gjort en ekonomisk resa på det sättet, det inspirerar mig.
Det hade varit kul att höra några olika rutinerade rävar med olika profiler berätta om hur dom tänker på sitt sparande, inga professorer - utan vanligt folk.
Det hade också varit kul att få höra vad som händer om man sätter Jan i samma rum som några totalt ekonomiskt oerfarna och bara låta dom prata om livet i stort.!

2 gillningar

När det gäller FIRE personligheter så är det nästan alltid de som snålat sig till FIRE som man tänker på och som uppmärksammas i media, men det finns fler varianter som tex de som jobbat hårt och tjänat pengar hela tiden så de haft möjlighet att spara många kronor varje månad och ändå sluppit snåla så mycket.
För min del är det själva uttagsfasen som är det intressanta just nu, hur mycket kan man bränna varje månad och ändå kunna vara FIRE?
Men det ska bli intressant att höra programmet med Jimmy :smiley:

4 gillningar

Detta har jag tänkt på en del.
När jag letade hyresrätter ett tag så har dom ju en del inkomstkrav också så är man sugen på flytta etc kan det bli problem då om man ej har en “stabil” inkomst man kan visa upp etc?

3 gillningar

Mina röriga och högst ostrukturerade tankar som slår mig är hur beräkningsmodellerna (4% etc.) skulle påverkas om FIRE-trenden ökar och blir väldigt stor. Även i fler sammanhang används statistik långt tillbaka i tiden för att beräkna någon form av framtida avkastning (ränta-på-ränta etc.) och skulle fler och fler välja att jobba kortare och kortare tid av livet kommer väldigt mycket att förändras i modellerna (antar jag). Robotar, automation och AI i all ära men ändå…

Jag har själv ett ganska uttalat kontroll och trygghetsberoende och har därför själv sett till att nu på äldre dagar vara FI men har aldrig tänkt tanken RE mer än kanske någonstans strax innan 65 år. Kan naturligtvis bero på att jag alltid sett till att byta jobb om jag inte trivts eller inte varit utvecklande men får då och då för mig att en del bara längtar bort från jobbet och tycker det skulle vara roligare att inte behöva gå till något jobb på mornarna.

RE är väl inte förunnat kanske så många trots allt men kan tänka mig att om fler och fler som har inkomster och möjlighet till det slutar “bidra till helheten” skulle vi tappa mycket av det arbete som gör att våra möjligheter till utveckling och framsteg på flera områden skulle begränsas. Alla bidrar vi ju på ett eller annat sätt till helheten. T.ex om våra Nobelpristagare och andra äldre “framgångsrika” skulle lagt av mitt i livet så skulle det få konsekvenser på flera olika områden (ekonomi, vetenskap, medicin, vård/omsorg, livslängd, etc.). Inte minst socialt mtp alla som skulle se snett på dom som slutat jobba och glassar runt. Och även dessa “tidiga pensionärer” kommer ju förr eller senare vara beroende av vård och omsorg som då skall utföras av “någon”.

Ekonomisk utveckling som vi ser det här skulle knappast vara möjlig om fler och fler slutade “jobba på riktigt” i våra företag och i stället sitta framför en börsskärm och köpa/sälja hela dagarna. Eller köpa Indexfonder och förlita oss på 7% avkastning resten av livet.

Som sagt, röriga och ostrukturerade tankar men ändå…

3 gillningar

Intressanta tankar i den här tråden, inte minst från @Fonzie ovan. Personligen har jag inte reflekterat så mycket över samhällsutvecklingen och vilka framsteg skulle utebli om många pensionerade sig tidigt, men i alla fall på marginalen är det ju så. Dock gissar jag att de som är intresserade av ett totalt RE, dvs faktiskt inte fortsätta med projekt eller att bidra på annat sätt, på det stora hela inte är nobelpristagarna, företagsledarna, eller musikerna. Det finns såklart undantag, men personer som gör skillnad på riktigt på makronivå har oftast ett inre driv som gör att de fortsätter att bidra till samhället, även om de inte gör det genom traditionellt lönearbete.

När det gäller hur omvärlden ser på tidiga pensionärer och eventuella samhällskontrakt så hade jag inte ens funderat på att andra kunde titta snett på dem, annat än av avundsjukeskäl (vore en intressant fråga om Jimmy råkat ut för detta @janbolmeson). Min utgångspunkt skulle varit att de tjänat in så mycket pengar tidigare och därmed bidragit till ekonomin mer än de flesta andra, och att det slutligen är en individs frihet att bestämma detta själv. Jag inser att min implicita referensram är “high end” FIRE, inte de som jobbat och extremsnålat i 15 år och nu går runt på typ 15 000 i månaden.

1 gillning

Instämmer i det du skriver :star:

Många intressanta tankar…

Fast då är vi ju där vi är i tråden om kortad arbetsvecka. Om vi slutar göra meningslösa grejer på jobbet och lägger all nödvändig skitgöra på maskiner, så borde den mänskliga kreativiteten ha tid till fortsatta stordåd. Detsamma gäller f ö de som befinner sig i FIRE och slås av en idé där på stranden, med drinken i näven.

Det handlar mindre om förunnat och mer om planerat, tror jag. Många av de man möter som uttalar FIRE upplever jag har högst genomsnittliga löner, men däremot önskan om att använda tiden till annat. Om detta då kostar lite vardagslyx är för de flesta värt det. Vad är en skippad utelunch mot en timme mindre på jobbet? För vissa är det värt det.

Njae, det finns ju alltid folk som envisas med att tänka på sin fritid också. Det gäller inte bara schweiziska patenttjänstemän med mediokra matematikbetyg. :slight_smile:

Detta är ett större reellt “hot” tror jag. Den svenska avundsjukan och Jante får fullt spelrum och den blotta existensen av folk i FIRE i ens omgivning kan sänka kvaliteten och lusten inför arbetslivet för andra. Men det är faktiskt deras fel och inte personerna som valt FIRE.

Ja, så är det ju. Men arbetsskador och stressrelaterade sjukdomar tillika olyckor minskar. Det är ju också så att så länge det finns arbetskraftsöverskott tänker åtminstone inte jag skämmas för att jag överväger FIRE. Att jag sedan via empiriska studier ser att många sitter av tid på jobbet grundmurar bara övertygelsen om att allt kan göras mer effektivt med större livsutbyte för alla individer.

Just 7% får man nog tänka bort ja, där är jag helt med dig. Att förlita sig på ständig avkastning bör man inte göra. Men har man byggt ett kapital stort nog att livnära en fram till den inarbetade pensionen kickar in så är det inget problem.

Här fick du några röriga och ostrukturerade tankar tillbaka.

Nu hävdar jag feltänk igen. 15k är inte supersnålt förutsatt att det är per person och att utgifterna sköts på annat sätt. Har man t ex inga räntor att betala, men äger sitt boende, har gratis energi och bor så att man inte behöver eget transportmedel så är 15k ganska mycket pengar.
Här tycker jag många tänker fel. Ska man räkna in el, värme, räntor och amorteringar (eller hyra) i utgifterna så blir ju siffrorna andra. Det finns nog en och annan ungdom som tycker 15k är mycket, helt utan att de snålar. Flippar man burgare på donken och har 15k ut varje månad är man nog inte missnöjd.

Det vore kul att titta lite på “medelsvenssons” singelhushållssiffror och modda efter egen verklighet.

3 gillningar

Jag förstår hur du tänker men bara kolla i sin egna omgivningen hur många är RE?
Jag känner ingen som har tankar om f.i.r.e eller planer på att för den delen glida igenom livet genom att använda 4 procent av sin avkastning tror vi är en väldigt liten men högljud minoritet på ekonomiforum som håller på med detta.

2 gillningar

Tack för initiativet med detta avsnitt!
Vi är nog många som närmar oss en möjlig exit från arbetslivet.

Jag instämmer i det många har skrivit ovan:

Skulle vara intressant med ett resonemang kring uttagsprinciper, t ex:

Om jag slutar jobba några år innan 65 år, skall man sträva efter att ta ut allmän och tjänstepension så fort det går eller leva på eget sparat kapital fram till t ex 65 år?

Likaså angående gränsen för sänkt skatt på pension - 67 år nu, högre i framtiden: Är det värt att skjuta pensionsuttagen dit och försöka klara sig med egna sparpengar fram tills dess för att mimimera skatten?

• Med baksidan att man förbrukar sitt sparade kapital och kanske dör innnan man hunnit få ut så mycket pension.

Resonemang ang för/nackdelar att ta ut tjänstepensionen livsvarigt kontra begränsad tid - och i så fall hur lång tid?
(En gräns är naturligtvis att se till att man inte tar ut belopp så att man behöver betala statlig skatt)

5 gillningar