Vad är ditt FIRE-nummer?

• 1 000 000 kr
  • 1 500 000 kr
  • 2 000 000 kr
  • 2 500 000 kr
  • 3 000 000 kr
  • 3 500 000 kr
  • 4 000 000 kr
  • 4 500 000 kr
  • 5 000 000 kr
  • 5 500 000 kr
  • 6 000 000 kr
  • 6 500 000 kr
  • 7 000 000 kr
  • 7 500 000 kr
  • 8 000 000 kr
  • 8 500 000 kr
  • 9 000 000 kr
  • 9 500 000 kr
  • 10 000 000 kr
  • 12 500 000 kr

0 röster

Jag lade mig lägst hittills… men det är ju bara en plan just nu och räknat på en person. Det handlar lika mycket om ålder och övriga saker i livet som avgör när man kan “dra pluggen”.

Sedan spelar det ju in hur ens förutsättningar är och hur utgiftssidan ser ut i livet. Jag betalar t ex inga räntor och i princip ingen el eller uppvärmning heller.

Tolkningsfråga. Vid 2 miljoner skulle jag kunna tänka mig att t.ex börja jobba 80% eller ta ledigt en längre tid när barnen är små. För permanent FIRE skulle jag absolut inte göra det under 10 miljoner.

2 gillningar

Vad betyder “FIRE nummer”? Kan inte svara innan jag förstår frågan…

Gillar inte att svara på tveksamt formulerade frågor, speciellt särskrivna sådana.

5 gillningar

Så frågan är indirekt hur mycket pengar man gör av med på ett år?

2 gillningar

Ja, så kan man välja att se det också. Men till det kommer väl en marginal som visar hur mycket man litar på sitt omdöme, matematiken, Trinitystudien etc. :slight_smile:

1 gillning

Gånger hur många år man tror man har kvar att leva?

1 gillning

Side note. Hade gärna sett att svaren på sådana frågor inte sorteras efter mest svar. Svårt att direkt se distributionen på svaren utan att behöva läsa varje rad.

Är det en individuell inställning någonstans för att få det så?

1 gillning

@janbolmeson kanske kan svara på det?

1 gillning

10 mkr för mig. Men inte som mitt FIRE mål utan mitt FI mål. :slight_smile:
Jag tror inte jag vill sluta jobba innan 60 för jag tycker nog det är för roligt att lära mig saker och att umgås med kollegor på jobbet. Vid 10 mkr skulle jag känna mig tillfreds och väldigt lugn med min ekonomiska situation, inte känna att jag egentligen behöver spara något alls, utan kunna gå ner i lön eller timmar för att få mer fritid till ev barn, spela mer golf, resa mer osv.

1 gillning

Jag trodde kanske det var runt 8 miljoner för mig och min fru efter att barnen flyttat hemifrån…sedan kom 2022 med rasande börser, inflation, höga räntor, krig och allmän oro så nu vet jag inte ens om det finns ett FIRE-nummer som är realistiskt och samtidigt så högt att jag med ro kan pensionera mig tidigt.

Siffran är 18 000 000 kr.

4.5 mille. Barista-FIRE :love_you_gesture:

1 gillning

Det är faktiskt ett bindestreck mellan FIRE och nummer, så det är inte särskrivet. Frågan är: (min tolkning) ”hur mycket pengar behöver du ha för att kunna gå i förtidspension”. Det har du redan listat ut själv, men du är mer intresserad av att försöka mästra oss andra.

1 gillning

Det var det inte när jag skrev kommentaren, TS ändrade detta efter min kommentar. Brukar inte gnälla om särskrivning, det kom av bara farten. Det var avsaknad av förklaring av frågan som jag störde mig mest på.

Jag tror han menar hur mycket investerat eller investerbart kapital man skall ha innan man skall återgå till frihet.

Det är få som når FIRE utan uppoffringar av något slag.

Beror på hur man definierar FIRE, det finns ju olika nivåer. Snålnivåer och lyxnivåer.

Lägger jag ihop sparat kapital på börsen med totalt intjänat pensionskapital ligger jag över den högsta valbara nivån i frågan. Räcker det för att utlösa FIRE? Det är en fråga som får mogna ett tag till för min del. Kan inte säga att jag direkt gjort några uppoffringar men jag är å andra sidan relativt nära ordinarie pensionsålder, är högutbildad, har haft hög lön etc.

Ja jag tycker också det är bäst att tänka i olika nivåer. Speciellt kan man ju definera en minimi-nivå som man vet att man kommer leva OK på. Då kan man ju även ta olika stora risker beroende på FIRE nivå.