FIRE uppräkning tillsammans!

Lystring alla FIRE-entusiaster: låt oss räkna upp vår FIRE % tillsammans. :rocket:
Tänkte att det vore roligt att med jämna mellanrum (kvartalsvis?) se hur det går för oss som siktar på FIRE. :snail: :clinking_glasses: :moneybag:

Hur många procent FIRE är ni?

• Mindre än 10%
  • 11-20%
  • 21-30%
  • 31-40%
  • 41-50%
  • 51-60%
  • 61-70%
  • 71-80%
  • 81-90%
  • 91-99%
  • Mer än 100% FIRE (men sparar fortfarande)

0 röster

Man är ju inte FIRE om man inte pensionerat sig. Tolkar att du menar hur stor andel av FI-målet har vi sparat ihop.

Jag är över det jag behöver till FIRE, så jag är “klar” med FI, men jobbar vidare.

4 gillningar

Hur vet man hur många % FIRE man är?

3 gillningar

Spontant: Man är alltid 99% och aldrig 100% eftersom fler slantar aldrig skadar. :slight_smile:

6 gillningar

Personligen så räknar jag på genomsnittliga utgifter per månad x 12 för att få årsutgifter och sedan tar jag det gånger 25 för att beräkna vad jag kan förbruka årligen av totalen där jag siktar på 4% uttag av totalen årligen för att summan inte ska minska trots uttagen. När jag nått 100% är drömmen att jag har tillräckligt stort ekonomiskt utrymme att välja vad jag vill göra med min tid. :slightly_smiling_face:

Sen så vill ju inte alla pensionera sig (så som AimHigher skriver här ovan), men är det inte en fin position att kunna om förutsättningarna tillåter? :nerd_face:

Tror det här är väldigt sant och att det är svårt att byta tid mot pengar, även om man skulle ha tillräckligt med pengar, objektivt sett. “One more year” osv… :sweat_smile:

Det är risken, men även om man slutar tackar man nog inte nej till en bonuspeng då och då, som ju därför bidrar till ”maskinen”.

:grinning:

1 gillning

Det blir ju väldigt subjektivt hur man väljer att göra sin beräkning här. Hur gör man t.ex. med värdet av ett avbetalt hus? Personligen räknar jag med det i uträkningen. Vilken avkastning räknar man på? Jag räknar på 3% efter inflation och skatt. Sedan kan man också räkna med att ta av kapitalet vartefter och beräkna att man ska dö eller få pension vid vissa datum. Det har jag inte räknat med.

Den subjektiva bedömningen kan/kommer även ändras vartefter livet förändras och man får nya perspektiv på saker. Risken finns t.om att man överger FIRE-målet helt och hållet.

Med det sagt 67% :sweat_smile:

Exakt så!

2 gillningar

Om jag använder RT’s egna kalkylator så får jag det till ca 77%. (%-satsen står nästan längst ner när allt har knackats in)

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-kapital-som-behovs-for-din-ekonomiska-frihet/

1 gillning

Hur räknar du med/på huset? Förstått att det går att tänka olika här. Är det possitivit eller negativt för din FIRE-beräkning?

Om jag inte planerade att sälja och flytta till hyresrätt så skulle jag personligen inte beräkna något speciellt för ett avbetalt hus annat än indirekt genom att det förmodligen ger mig ganska låg bostadskostnad. Det vill säga det kommer indirekt in genom att mina årsutgifter är lägre när jag beräknar kapitalbehov enligt X%-regeln. Det är i princip ekvivalent med att man ser det som en lågrisk permanent tillgång som ger en avkastning exakt lika med behovet av bostad.

Sen kan man ha i bakhuvudet att man alltid har möjligheten att sälja sitt hus och flytta för att lösgöra kapital i nödfall.

3 gillningar

Jag menar såhär:

Till exempel så behöver jag 4 miljoner kronor att leva på. Huset är avbetalt och värt 2 miljoner. Således behöver jag 6 miljoner om man räknar med husets värde men 4 miljoner om man inte räknar med huset. Hur man än vrider och vänder på det behövs 6 miljoner totalt (om jag inte säljer huset och bor i hyresrätt eller i billigare hus). Om man har 2 miljoner på banken och ett avbetalt hus kan man antingen säga att man är 50% på vägen till målet (2m.kr/4m.kr). Eller 67% av målet (4m.kr/6m.kr). Jag tycker att jag kommit 67% av vägen och inte 50% då jag de facto sparat 67% av de pengar som jag teoretiskt behöver för kunna ta FIRE och samtidigt bo i det hus jag nu bor i. Sättet jag räknar på är positivt för mig då 67% är mer än 50% och ger en känsla att vara närmare målet rent psykologiskt. Det ger också lite bättre perspektiv på hur mycket mer arbete/sparande man måste lägga ner för att nå målet. Hade jag sagt att jag var 50% på vägen säger primathjärnan att jag måste jobba ihop dubbelt så mycket som jag har nu men är jag två tredjedelar på vägen har jag bara en tredjedel kvar.

Den procent till FIRE man anser sig ligga på saknar dock faktisk betydelse.

2 gillningar

Dessutom går det snabbare (i tid) att få ihop de sista 2 miljonerna än de första 2 miljonerna (pga avkastning på investerat kapital och sannolikt högre lön senare i arbetslivet), så räknar man i tid istället är du sannolikt ännu närmre.

2 gillningar

Jag täknar personligen inte huset, då det är boende primärt. Däremot inser jag att det kan omvandlas och jag får loss mer. Så det är snarare en ”panikbuffert” isf.

Jag räknar inte heller pensionen utan föredrar att räkna från tänkt FiRE-datum till ca 70-årsdagen. I mitt fall är det idag 21 år bort och kalkylen för FIRE blir ju genast mindre riskfylld. :slight_smile:

2 gillningar

Jag utgår ifrån att den pension som minpension.se visar stämmer ganska bra, vilket inte alls är säkert.

Jag räknar ut hur mycket pengar jag behöver för att kunna gå i egenfinansierad pension när jag vill + en extra miljon som säkert är bra att ha när man blir “riktig” pensionär. Procenten jag har av den summan är hur långt jag har kommit.

Intressant. Menar du att du inte planerar att ta ut pension och istället leva på FIRE-kapitalet till 70?

Jag fundersr i de banorna just nu. Dels ska pensionsåldern upp och dels är jag inte höginkomsttagare, så jag tänker att två års uppskjuten pension kan vara ett rimligt fönster att snpassa pensionsuttag till övriga förutsättningar såsom konjunktur, hälsa osv.

Men allt är bara tankegods än så länge. Baserat på senaste årens utgifter är jag ”i mål”, men har av flera skäl inte dragit ur pluggen än.

1 gillning

När man som jag har passerat 55 är privat pensionsförsäkring och tjänstepension tillgängliga, vilket gör att jag i min plan har med dessa.
För mig är FIRE detsamma som att ha råd att inte arbeta.
Varifrån pengarna trillar in på utgiftskontot spelar ingen roll.

3 gillningar

Du har mindre risk också iom aningen högre ålder. Mitt avtal ger inte mig tillgång till pension innan 61 (tror jag det är).

Absolut så får man räkna med att det går snabbare p.g.a ränta på ränta och e.v. högre lön senare i arbetslivet. Just i mitt specifika fall är det dock snarare tvärtom eller åtminstone utbalanserat av andra faktorer. Min boendekostnad har ökat sen jag köpte hus och således minskade även sparkvoten. Ränta på ränta effekten minskade då jag investerat kapital i mitt boende som jag inte räknar någon avkastning på även om huset skulle gå upp i värde. Tidigare låg de pengarna investerade i fonder.

Sen kan utgifterna öka och således sparkvoten minska ytterligare om man har turen att träffa någon och får barn. Fast jämfört med om jag inte hade sparat en massa pengar tills nu så hade sparkvoten varit ännu sämre relativt sätt - om man räknar avkastningen på kapitalet som en inkomst.

2 gillningar

Tack. Alltid lärorikt att höra om olika tankesätt kring FIRE. Vi har alla olika förutsättningar och det gäller nog att lägga sitt eget pussel.

Själv tänker jag i banorna att plocka ut pension tidigt istället. Men vi är två jämngamla personer med gemensamt sparkapital (två pensioner och ett FIRE-kapital).

2 gillningar