Fortfarande anställd, så nu fick det bli “mer än 100% - men sparar fortfarande” eftersom jag ju fyller på bufferten inför avplockandet av stödhjulen efter semestern.
Vilket härligt läge att vara i @angaudlinn - kommer du gå i mål med bufferten samtidigt som semestern slutar? Vad är buffertmålet inför FIRE fasen?
Själv har det varit ett lärorikt år som bestått i justering av FIRE-mål från 6 till 9 miljoner samt ihärdigt sparande med ca 14% närmare målet mot FIRE.
Jadå, man har väl planeringsskills. Jag bestämde mig för att sätta 20k i månaden i tolv månader och är på 200k nu, så japp, med de två löner som kommer i juli och augusti ska det bli 240. Sedan kan man tycka vad man vill om nivåerna, men hos mig kan det räcka till två vanliga årsutgifter.
Härligt det också! Jag fick hög utväxling det senaste året tack vare snöbollseffekten, bra drag på börsen och omväxling till hemmamarknaden i september.
Hursomhelst, kul att se hur det tickat på bra för många här.
Främst är det nog känslan av trygghet. 6 miljoner skulle ge mig ca 20 000 kr i månaden enligt 4%-regeln. Mina faktiska kostnader idag skulle ligga strax under där om jag gick FIRE idag hemma i Sverige.
Men då jag ser mig själv jobba ett gäng år till (är lite av en workaholic) och ser mig själv också fortsätta att utvecklas i fråga om att inte alltid vara rädd för att använda mina pengar utan faktisk känna att de är mina som jag kan göra vad jag vill med här och nu, så är det mera realistiskt att justera upp för något mera kostsamma vanor och att också vara medveten om hur inflation och ISK-skatt potentiellt kan urholka värdet av mina pengar.
9 millioner skulle ge mig 30 000 i månaden enligt 4%-regeln. Det känns mera rimligt att ta höjd för, för min framtida livssituation och livsstil. Sen efter att jag levt ut mina karriärsambitioner, gått FIRE så kommer jag vid någon punkt växla om och sikta på die with zero.
Mja, inte investerat 100% i en global indexfond, man kanske var 100% investerad i viaplay .
Gissningsvis är det rätt många som har en rätt liten procent i aktier (då de äger bostad).
Jag räknar inte heller mitt boende som en investering, så den är inte med i min uträkning och inte i FIRE-pengarna heller. Men behöver jag så kan jag absolut säljs och flytta.
Det är nog rätt (väldigt?) vanligt att man säljer sin dyra fina villa och skaffar annat boende vid FIRE (t.ex. lgh i Sverige och ett ställe utomlands).
Har man en obelånad villa värd 15 mille i Bromma lär det vara ganska frestande t.ex. Själv står jag i bostadskö för att eventuellt sälja bostaden, ta en subventionerad hyresrätt jag köat i 50 år för och köpa ett fint ställe utomlands någon gång i framtiden.
Nix. Jag har sagt upp a-kassan, lämnat in uppsägning och betar just nu av mina sista semesterdagar. Därav att jag har två månadslöner kvar innan allvaret börjar på riktigt.
Jag kan inte räkna med svensk pension eller garantipension få jag jobbat utomlands stora delar av arbetslivet. Så jag räknar bort den komponenten och kommer att stå för det själv.
Jag räknar inte med det, men har koll på det. Det ger mig snarare lugn genom att jag då kan beta av mitt FIRE-kapital snabbare om jag måste. Jag klarar mig på den pension jag jobbat ihop om jag behöver, men den är ju inte jättespexig såklart.
Jag räknar inte med arv heller, men de kommer ju med tiden också tyvärr.
Jag räknar inget pensionskapital eftersom jag bara räknar tiden från det att jag slutar jobba fram till att jag får pension + en miljon som extra buffert när jag börjar ta ut pension.