FIRE-beräkning - vilken ISK-skatt?

Jag undrar hur folk gör med ISK-skatten i sina FIRE-beräkningar?

Just nu är den 1,086%. Men den kan ju bli lägre eller högre beroende på om statslåneräntan går ner eller upp. Och det kan variera över tid. Det påverkar behovet av FIRE-kapital ganska mycket vilken skatteprocent man räknar med.

Exempel:

10 MSEK i FIRE-kapital på ISK ger med 4% regeln:
10 MSEK * 0,04% / 12 = 33333 kr/mån

ISK-skatt per månad per ISK-skatteprocent:
0,5%: 10 MSEK * 0, 005 / 12 = 4166 kr/mån
1,0%: 10 MSEK * 0, 010 / 12 = 8333 kr/mån
1,5%: 10 MSEK * 0, 015 / 12 = 12500 kr/mån

Kvar per månad netto efter ISK-skatt avdragen:
0,5%: 33333 - 4166 = 29167 kr/mån
1,0%: 33333 - 8333 = 25000 kr/mån
1,5%: 33333 - 12500= 20833 kr/mån

Så det varierar mellan 20833 kr/mån till 29167 kr/mån hur mycket man kan ta ut, vilket är ett väldigt stort spann! :astonished:

Jag jag tänkte därför bara höra vilken ISK skatteprocent som ni här på forumet brukar räkna med i era FIRE-beräkningar, och varför?

8 gillningar

Tja största variationen är väl vilken regering vi har och hur de anser man ska beskattas med ISK - De kan du ju inte räkna med.

Om ISK skatten är en betydande faktor vid “FIRE” så menar du nog något annat?

1 gillning

Om du har bolån, tänk på ränteavdraget/kvittningen av inkomst från kapital och utgift. Balanserar du rätt kan de helt ta ut sig själv (och så betalar du räntor i stället, förstås).

Jag räknar på 1% och då är allt under det trevligt och allt över småtrist, men det är troligen inte lika stor spridning i utrymmet över 1%. Sedan räknar jag inte på 10M heller, så då krymper ju summan i kronor i beräkningen också.

4 gillningar

Har inte beräkningar för FIRE och 4 procent gjorts med en 60/40 portfölj? I uttagsfasen borde det väl vara lämpligast att ha räntefonder utanför ISK?

1 gillning

Ja, men den procentuella skillnaden mellan min- och maxbeloppet i spannet blir samma. Exempel:

10 MSEK: 20833 kr/mån till 29167 kr/mån.
5 MSEK: 10416 kr/mån till 14583 kr/mån.

I båda fallen är det sistnämnda beloppet ca 40% högre än det förstnämnda.
(29167 / 20833 == 14583 / 10416 == 1,40 => 40%)

Alltså, jag kan räkna procent, men om man som exempel räknar med mat för en person och månad så är den kostnaden faktiskt och inte procentuell.

4k eller 8k är en jävla skillnad om man som jag räknar på en person (som jag tycker är det enda rimliga när man pratar FIRE).

Ja, räntefonder bör vara utanför ISK.

Angående fördelningen mellan aktiefonder vs räntefonder så verkar det som en hel del på forumet har högre andel aktiefonder än 60/40 även i uttagsfasen. Tex 80/20 eller t.o.m. 100/0 är inte ovanligt.

Det är likväl 40% skillnad, vilket jag tycker är en hel del. Så den ISK-skatt man räknar med har stor betydelse för sin FIRE-kalkyl.

Sen köper man inte bara mat för pengarna, utan resor, renoveringar och allt annat ska också betalas.

1 gillning

Ja, men räknar man inte på det ordentligt så funkar ju livsstilsinflation som vanligt även i FIRE. När man pyntat för alla fasta kostnader är resten rörliga. Det är vad jag menar. Om dessa rörliga är 4k eller 8k då anser jag att den med 4k är mindre utsatt för volatiliteten i matematiken.

Men “ifs and buts” om man vill spela det spelet. Jag betalar iaf räkningarna i kronor och inte procent. :smiley:

Saken är ju bara den att om person a) har 5 MSEK i FIRE-kapital och person b) har 10 MSEK i FIRE-kapital, så har a) rimligtvis betydligt snålare livsstil än b).

Så det kan smärta lika mycket för a) att behöva dra ner utgifterna med 4 kkr/mån som det gör för b) att gå ner 8 kkr/mån.

Eller så har B en jävla massa lån som påverkas av samma räntor.

Absolut, där är vi överens.

Vilket understryker att man behöver ha koll på sina beräkningar och sina utgifter.

Jag skulle nog sett skatten som en del av “4%-regeln”. Alltså inte regeln att kapitalet ska stå still inflationssäkrat och förbrukas över 25-30 år, utan att börsen generellt går upp 9%. Sedan drar jag 2% för inflationen, 1% för skatten och 2% marginal.

Utöver marginalen på 2% långsiktigt så, visst, enstaka perioder kan man ha otur med någon procent med skatten, men det är ju ingenting mot hur börsen kan fluktuera.

Åtta tusen hit eller dit kan ju låta mycket, men allting låter mycket när man räknar på tio miljoner. Allt ifrån fondavgift till utebliven värdeökning enskilda år. Tänk om börsen går ner fem procent. Ska du då se det som en “jätteutgift”. Samma sak med ISK-skatten. Så länge det inte finns bättre alternativ; vad ska du göra? Sätta allt på sparkonto med 4% ränta? Då är man ju helt säker på att det inte blir mer, och banken tjänar istället pengar på din feghet.

Men jag räknar inte med att sluta jobba. Bara förbli mer och mer FI. För mig är det alltså lätt att vara kaxig så ta det här med en nypa salt.

Varför? Det låter intressant. Kan du säga något mer om det?

3 gillningar

För min egen del tänker jag “die with zero”. I detta läge känns det vansinnigt att ha räntefonder på ISK. För den som tänker lämna pengar efter sig kan kanske ISK även på räntefonder fungera.

Men ack och ve, jag som precis fått justera upp FIRE-målet på grund av dyr i drift - ska jag behöva räkna bort 1/3 för ISK skatt nu också? :cold_sweat: Hur vågar man ens räkna på detta längre? :smiling_face_with_tear:

6 gillningar

Räknar utifrån dagsläget och det tickar på rad efter rad i kalkylarket för varje års budget, uppdaterar SLR när jag vill ha en nördsession i kalkylen.

Det kommer inte bli det exakta utfallet, ingen vet vad som händer framöver med ränta och politiska beslut, det är good enough.

Du får bli ett ”barfotabarn” som vi andra. :sweat_smile:

4 gillningar

Vad är SLR? Tar du med ISK-skatt i beräkningarna och i så fall vilken procentsats räknar du med för det?

Kanske. men du placerar väl ändå räntedelen så att den ger en ränta i paritet med statslåneräntan. Och då får du i alla fall betala 30% skatt på räntan i stället för på schablonavkastningen på ISK.

Det stämmer bra. Kalkylen är uppsatt så att den räknar ut schablonintäkten på samma sätt som Skatteverket, tillräckligt nära i alla fall, numera också med -300K i kapitalunderlaget från och med 2025.

Allt det går in i FIRE-budgeten.

1 gillning