Precis så, man får anpassa efter sin verklighet. ![]()
Jag har särbo som också heläger sitt boende, så att flytta ihop är ju en given möjlighet. Jag har också föräldrar i livet med god ekonomi, så även där kommer det rimligen arv framöver, men jag gillar inte tanken på att räkna in någons död i ens egen framtida ekonomi. Inte en käft vet ju heller vad som händer med konjunktur, skatter etc.
Vi har ägt hus i 12 år nu. Känns rätt utifrån livssituation. Har en plan att sälja det om ca 10 år eftersom livet kommer se annorlunda ut då. Fynderar då på att hyra bostad istället.
För mig känns det bättre att tex lägga pengarna i en global indexfond än att binda det i den svenska bostadsmarknaden. Jag är av inställningen att det är kostsamt och tidskrävande att äga hus. För mig tillför alltså inte själva ägandet av bostad något kännslomässigt possitivit.
För mig är det tudelat. Jag tycker om att utföra lite småpyssel med huset och tycker om när man gör någonting bättre än vad det var innan men visst känner man ibland att det är för mycket med allt som går sönder och allt som “måste” göras. Fast som Jan skrivit nånstans (ungefär, och jag tror att han citerade någon i sin tur) - Tänk om lycka är att lösa de problem man själv väljer? Ack om problemen hade varit lite färre bara ![]()
Håller med om att det finns väldigt många variabler som man kan göra sina egna bedömningar på. Hus som håller stora värden är en sån faktor, en annan är pensionen (själv kommer jag till exempel inte att kunna räkna med något nämnvärt bidrag från det svenska systemet och får istället räkna med den “luckan” i min egen beräkning som jag själv måste täcka upp).
…och grattis till 67%! Själv är jag mera blygsam med mina 27%. ![]()
Just det! Fiffig att nämna - borde kanske lägga kalkylatorn i toppen på inlägget?
Grattis till fina 77%! ![]()
Om din summa är X och du har 30% av X ihopinvesterat så vet du ju hur många % det blir.
Finns även sparmål på avanza som visar hur många % på ditt sparmål du är. ^^
Enligt kalkylatorn är jag 19,6% FIRE, så jag får väl snart hoppa till nästa kategori i denna omröstning ![]()
Jag räknar in allt investerat kapital, men jag har inga planer på att sälja tex min bostad (som är så gott som avbetalad) och räknar därmed inte in några andra tillgångar. Men jag är ändå nyfiken på om det går att laborera mer med olika förutsättningar.
Som långtidssjukskriven förskollärare (som ev aldrig kommer kunna jobba mer än 50-75%) kommer inte min tjänstepension vara särskilt hög, men tids nog (om ca 30 år) kommer ju det tillskottet också. Och även om allt kan hända är det troligt att jag tids nog (även där om ca 30 år?) ärver mina föräldrar, vilka har en god ekonomi idag.
Även om det är farligt att förutsätta att kassan fylls på om ca 30 år hade det ändå varit kul att kunna laborera lite utifrån det.
Gör jag det enklast genom att skriva in längre uttagsbelopp/månad?
Enligt kalkylatorn behöver jag komma upp i ca 5 miljoner kr, och ärver jag då tex halva det beloppet samt börjar få pensionsutbetalningar blir ju läget ett annat… samtidigt som värdeutvecklingen minskar ju ifall jag tidigare börjar plocka ut pengar istället för att betala in ![]()
Någon som har tips hur jag - på lek - kan laborera med detta?
Tack så mycket man blir glad när någon säger grattis över den slant man kämpat ihop, det är ju inget man går runt och skryter med i vardagen utanför detta forum. Så grattis själv till 27%! Värt att komma ihåg att detta forum är extremt jämfört med övriga befolkningen vad gäller pengar så alla som sparat ihop en slant är värda en klapp på axeln oavsett hur stor den är, alla har olika förutsättningar o.s.v.
Kolla denna tråd, riktigt häftigt verktyg för planering:
Jag räknar in boende i nettoförmögenhet eftersom amortering på bolån annars inte hade varit att ”spara” — det hade blivit en kostnad. Samma sak med handpenning.
Angående FIRE tycker jag det är lite svårt att säga eftersom jag kan skala ner kostnaderna rätt mycket, typ sluta äta på restaurang varje dag och resa mindre.
Hur ser du på boende kopplat till nettoförmögenhet när/om det inte är belånat?
Jag räknar inte in boendet då det är bundet kapital och för att jag alltid måste ha någonstans att bo.
När jag säljer och flyttar, blir det då något över så förs de pengarna över i mitt rörelsekapital och då räknar jag det ![]()
Tack! Jag har varit in och kikat där förut, men kommer aldrig till skott att sätta mig in i och förstå hur jag ska göra… men kanske på semestern ![]()
![]()
Intresant tråd. Jag räknar på en uppskattad budget för familjen inklusive och exklusive pension denna är i dagsläget 30000 per månad men kan behöva öndras såklart. Vi är bara drygt 30 och har kommit en bit på vägen genom att ha relativt låga utgifter. I Pensionsdelen räknar jag bort 30 % för framtida skatt. Inklusive är jag på 58 % och exklusive ca 40 %. Känns relativt pessimistiskt att inte räkna med pension alls. Däremot tar jag i dagsläget inte med bundet kapital i bostad då jag troligen kommer flytta igen och behöva en del kapital till det.
Har egentligen 100%, men eftersom jag inte slutat jobba så tenderar jag att konsumera mer än jag behöver.
Därför hamnar min nivå nu på 81% FIRE.
Vi har en komplicerad ekonomi med företag och fastigheter så jag tycker att det är svårt att räkna på. Men med en lite konservativ beräkning borde vi vara uppe i 80 %.
Hade vi hållit igen lite på utgifterna hade vi varit 100 %. Men vi har ingen möjlighet att sälja av och få ut de teoretiska summorna nu så vi fortsätter att både jobba och spendera på en relativt hög nivå. Pengarna spenderas mest på guldkant tillsammans med barnen, dvs precis där vi vill.
Att köpa ett boende utan lån blir som att lägga 100% kontantinsats ![]()
Fantastiskt fina procent för dryga 30 år! Om du uppnår FIRE innan pensionen vet du om du kommer att vilja fortsätta att jobba eller välja en annan väg? ![]()
Känner igen det där! Så lätt att halka in i lite lifestyle creep. Men om du trivs med arbetet så är det kanske ingen brådska med resterande 19%? ![]()
Tusen tack alla 161 FIRE-entusiaster som tog sig tiden att fylla i sin status i vår lilla barometer.
Kan konstatera att majoriteten är i början av sin FIRE-resa med mellan 0-10% av sitt FIRE kapital ihop-sparat. ![]()
Om ca 3 månader kommer en liten incheckning igen för att se hur det gått för oss sedan sist. ![]()
Hmm beror på hur man räknar.
Säljer jag min bostad (vilket jag skulle göra om jag gick fire/ingen anledning för mig o bo kvar i stockholm om det ej vore för jobbet) så skulle jag kunna göra en fire idag är mellan 27-30 år.
Men det gäller ett uttag på 4 procent på cirka 40 år då om man tänker att pensionen kickar in vid 67 så vet ej hur pålitligt det skulle vara o börja plocka ut 5 procent såhär tidigt i livet inget jag skulle känna mig trygg med.