Jag är ny här på forumet men har haft som mål att uppnå FIRE i några år. Dock har jag tyvärr inte kunnat börja spara “aggressivt” på riktigt förrän nu då jag tidigare haft väldigt dålig lön+höga utgifter, så jag har bara ca 100k i indexfonderna nu. Men efter att ha börjat på nytt jobb för två månader sedan så är jag nu på gång och sparar ca 13000 i månaden!
Jag har gjort massor med beräkningar och i olika kalkylatorer och kommit fram till att jag borde kunna uppnå FIRE inom 15-20 år, och min plan är att ha 7,5 miljoner kronor i “framtidens penningsvärde” (beräknat på ca 2% inflation, så det är ju osäkert såklart). Om man skulle räkna med dagens penningvärde hade det nog räckt med 4,5 miljoner, och vet inte om jag riktigt tänker rätt med att räkna på framtiden sådär? Men jag vill bara ha ett rimligt mål så att jag inte känner mig besviken när jag uppnått 4,5 miljoner och inser att nu har ju mina utgifter ökat en massa. Jag äger inget boende utan bor i hyresrätt vilket ju är en viss extra risk kanske.
Men det jag undrar är helt enkelt: Ni som sparat för att uppnå FIRE de senaste 5, 10, 15, 20 åren, hur lång tid tog det från start till slut? Och hur blev det jämfört med vad du trodde från början? Gick det snabbare? Långsammare? Skulle vara roligt att få ett hum om hur det gått för er andra jämfört med vad man initialt kunde “beräkna sig” fram till. Sen vet jag ju att börsen gått väldigt bra på 10-talet, och det är ju ingen garanti framöver, men ändå
Min stora förhoppnings är väl att jag ska kunna sluta jobba innan jag är 50, men det är bara ca 15 år kvar så inser att det förmodligen är lite för optimistiskt. Eller kan det gå mycket fortare än man tror när man väl är igång?
Vi räknar baklänges dvs börjar titta på vad våra framtida kostnader kommer att vara när vi uppnår FIRE. I vårt fall blir det flytt till Sydeuropa (Portugal eller Kanarieöarna) så vi räknar på kostnaderna vi får där nere, vad vi har nu i kostnader är ju helt ointressant… Tack vare att vi räknar så har vi kunnat förkorta tiden till FIRE dvs vi räknar med mindre levnadskostnad än nu… Det gick segt i början i kr på banken pga vi prioriterade att amortera och fixa huset, planen i början var att bo kvar i Sverige och vi tänkte om huset var betalt och klart minskade utgifterna (och säkerheten ) efter FIRE väsentligt men nu är det en tillgång istället som kommer säljas i samband med FIRE… Sen har vi tagit stor risk med placerade pengar sista 5 åren (tror det är så länge) med filosofin att går det åt skogen får vi leva svenson liv i huset som är betalt… Lyckas vi blir det FIRE i Sydeuropa… Och det har gett bra avkastning på kapital så där har vi nog tjänat 5 år. (Vi har ca tio år kvar nu men vi har då ett belopp som gör oss väldigt säkra på att vi inte riskerar behöva börja jobba igen efter 10 år pluss att vi kan köpa den fastighet vi önskar kontant) Om allt går bra nu på slutet har det tagit 20 år totalt sen vi började till vi är klara…
Oj kul att ni räknar på att minska utgifterna genom att flytta utomlands!
Det här har jag inte ens funderat på som alternativ, men hur funkar det med ert sparande när ni flyttat? Finns det motsvarande ISK i Portugal/Spanien eller kommer ni behöva betala mer skatt på kapitalinkomsten då?
Men det här med boende tycker jag är klurigt. Det känns som det bästa är att ha ett avbetalt hus som ni innan man går i FIRE, för i hyresrätt ökar ju bara utgifterna varje år och det finns en viss politisk risk också. Men samtidigt skulle det i min sits bli mycket mindre pengar över varje månad för investeringar om jag lånar till boende p.g.a. (just nu) hög ränta. Samt att jag kommer behöva ta av fonderna för kontantinsatsen (har inte ens tillräckligt för en sådan än dock ). Fast jag har en känsla av att det förmodligen är mer fördelaktigt på sikt även fast månadssparandet på börsen blir lägre
Känns ju som att jag tänkt rätt med att försöka uppskatta framtida inkomster i alla fall, men det är ju supersvårt så egentligen kanske det bästa är att inte försöka planera för mycket nu i början utan bara köra på!
Det gick mycket snabbare än jag trodde, men så hade jag iofs tidigare lagt pengar på att bl a betala av bostadslån, så utgifterna var låga.
När du väl får rull på slantarna sköter mycket sig själv. Man vänjer sig också av med de där pengarna man sparar och investerar varje månad. Jag har hållit ca 65-70% sparkvot de senaste fem åren tror jag.
Får man fråga vilken metod du kör. Traditionell 4% eller hittat något annat som passade dig. Om Traditionella 4% hur påverkade det dig under corona dippen ?
Det påverkade ingenting i vardagen eftersom jag inte slutar jobba förrän i sommar. Men jag har läst (och förstått) Trinitystudien samt olika test av densamma gällande t ex bootstrapping.
Men Bengens originalstudie visar sig funka varje gång folk testar den så den är min guide, även om jag ligger en bra bit under 4% i dagsläget för att täcka nödvändiga utgifter.
Jag väljer inte efter vad som passar. Jag väljer efter att vara utan andra pengar än mina egna under iaf 20 år framöver…
Njae, man stryker det som inte måste ske det året och låter så mycket som möjligt återhämta sig. Alternativt tar man från besparingar som inte ligger på börsen (typ buffertkonto).
Nice! Det är det jag hoppas på också!
Min nackdel är som sagt inget ägt boende. Just nu är min sparkvot bara 40% vilket ju inte är jättebra så att köpa boende och kombinera indexsparande med amortering kanske är klokt egentligen.
Det är sant, dock vet jag inte om jag litar på att jag som är 30-årsåldern får 69 som pensionsålder. Känns som att politikerna kommer höja den mer och mer bara
Hur gör du med uttag, tar du ut löpande varje månad/år eller annan tidsperiod?
Har funderat lite på det och tänker mig typ att jag när jag går FIRE ska jag fortsätta ha 100% aktier och först ta ut typ 5 årsutgifter och lägga på sparkonto (förutsatt att börsen inte är i en krasch!). Sen löpande varje år ta ut en ny årsutgift men ha möjlighet att avstå om börsen är i ett dåligt läge. Vet inte alls om detta är en klok idé men… Jag borde nog försöka leva i nuet mer och inte tänka för mycket på sånt här nu när jag bara har 100 000 kronor
Jag är för konservativ och riskavert så jag räknar mig själv ändå inte som FIRE ännu.
Jag satte upp som mål att bli FIRE på 4 år när jag började investera i aktier. Det var ett orealistiskt mål att sträva emot men egentligen hade jag nog räknat med 10-15 år.
Strategin jag valde var att köpa enskilda aktier under corona-dippen, stora världsledare som red på megatrender. Exmpelvis Microsoft, Alphabet, Apple, LVMH. Det gick över förväntan.