Hur fort gick det för er att uppnå FIRE jämfört mot vad ni trodde?

Ja det kan jag tänka mig! Menar du att du har höjt din nivå hela tiden för att vara på “den säkra sidan” typ?

Wow! Grattis :grin:
Hur ska du göra med pengarna när du uppnått din målsumma då? Ska du flytta till indexfonder då?

Jag själv vågar inte detta utan är väldigt försiktig och strikt med indexfonderna :face_in_clouds:

Det är nog mycket klokt!

Hade jag vågat investera i indexfonder några år tidigare istället för räntekonto, så hade jag uppnått samma resultat men med lägre risk.

Jag försöker nu själv ta ned risken genom att skifta om lite grann till index- och räntefonder.

:slight_smile:

1 gillning

Länken fungerade inte för mig.

Ok, konstigt. Jag provade precis länken och den funkar för mig i alla fall.

Kan vara för att du är ny användare och tråden jag länkade till tillhör kategorin “Heta ämnen”, så du kanske inte kan se den ännu. Någon “förtroendenivå” man som ny användare kanske måste uppnå först för att få tillgång till den kategorin av trådar? Någon som har bättre koll på forumregler än mig kanske kan bekräfta detta.

ISK faller bort eftersom vi inte kommer vara skrivna i Sverige utan flytta permanent, skattereglerna ser lite olika ut beroende på om det blir Spanien (Kanarieöarna) eller Portugal. Finns många alternativ vart och hur man kan planera pengarna, inget bestämt ännu…

Angående hus så köpte vi ett riktigt risigt renoveringsobjekt till bra pris och renoverade allt själva medans jag studerade på universitetet (distans) så det behöver inte vara dyrt att köpa hus om man är beredd att göra mycket jobb själv med många inställda semestrar etc. Helt klart värt det nu 15 år senare! (En väldigt stor del av kostnaden när man bygger och renoverar är arbetskraften, har sett siffror på att över 75% av kostnaden är arbetskraft så finns mycket att spara där… (Badrum 200 000 av firma, gör det själv 50 000))

Räknar man in avbetalningen av mitt boende så får man lägga på ungefär sju år till.

Jag ska inte börja ta ut färrän mot slutet av året, men min tanke är att manuellt sälja av och ta ut ett förutbestämt belopp varje månad.

Det låter som att du automatiskt avstår flera procents uppgång på den summan bara för att du inbillat dig att det är smart. Sedan tror jag att viss flexibilitet (bootstrapping) är väldigt klokt i uttagsfasen.

Ja! :joy: Bygg pengamaskinen först och fundera sedan. Man har god tid på sig att älta strategier de sista åren, tro mig. :smiley:

6 gillningar

Det jag känner av @SNS sätt att resonera så handlar det lite om att hoppa fallskärm.

Det kvittar om du vet att du har fallskärmen på ryggen. En viss typ av människor hoppar inte ändå utan landar hellre med planet igen och går genom om skärmen är korrekt packad, glasögonen sitter på plats, vädret är det rätta, planet är tankat, instruktören har godkända intyg etc.

4 gillningar

Är mitt i resan men kan kommentera att 15 bekväma år ofta är klokare än 10 olyckliga år. Jobba med saker du trivs med och ta hand om dig själv och dina nära. Fire är för de flesta en resa i uthållighet snarare än intensitet. Lev inte på ett sätt att resan blir plågsam :slight_smile:

Räknar med att ha extrema marginaler runt 50 (är 33). Har redan råd att vara ledig några år. Jobbar 0-3 dar i veckan. Har villa med under halv belåning. Har relativt låg lön men vardagen kostar så väldigt lite. Har inga tillräckligt dyra intresse för att sätta sprätt på inkomsten.

12 gillningar

Det har gått helt åt skogen sen man träffade och blev sambo med en tjej utan inkomst och negativt belopp på “sparkontot”, och därtill inte förstår sig på begreppet att spara pengar :sweat_smile:
Men kärleken och nån att dela livet med får väl ses som värt det :blush:

11 gillningar

40% sparkvot är väl jättebra! Heja! :muscle:t2:

3 gillningar

Hehe, det är det värt!

Var själv i en situation där pengarna räckte till FIRE innan jag träffade min fru. Nu har vi två barn, bekvämt boende, bil mm och det är värt det såklart :blush:. Hade då sparat och investerat i nästan sex år.

Tips till er som är 25-30 nu och tycker att ni har allt ni behöver är att tänka på vad som är rimligt ska hända inom 10-15 år. :+1:

2 gillningar

Kärleken är blind, men jag är rätt pragmatisk. För mig är det otroligt viktigt att man drar jämt när det gäller frågor som ekonomi. Annars kan man jämt bråka om en är slöa och den andra är spara. Redan i början av date:andet så analyserade jag hennes syn på pengar. Nu tjänar hon mer än mig, men då var hon student.

2 gillningar

Jag har sagt att du får sluta prata om mig på det här sättet. :see_no_evil: #buffert-på-buffert

9 gillningar

Grattis till det nya jobbet och ditt sparande! :slight_smile:

Jag gjorde initialt också en massa beräkningar i olika kalkylatorer och med olika justeringar för inflation m.m. Kom fram till att jag borde kunna gå FIRE innan innan jag fyllde 40. Började aktivt att spara mot FIRE 2019, men var sedan tidigare sparsam och hade ett sparande som nådde första miljonen strax innan dippen under pandemin. Beräknade att vara klar 2027. Mitt mål var dock “bara” 3 miljoner.

De senaste 2,5 åren har jag dock jobbat 50-65 % och fått mersmak. Är uppe i typ 2,1 miljoner nu och ska testa att gå lean-FIRE på det. Kom fram till att eftersom jag bara är 33 år så är det inte hela världen om jag får arbeta lite igen ifall det skulle behövas – hade jag inte haft den inställningen hade jag nog aldrig riktigt vågat, oavsett hur mycket jag sparade ihop, inför risken att “misslyckas”/bli besviken. Förstår dock att det kan kännas annorlunda om man är äldre och faktiskt vill att ekvationen ska gå ihop resten av livet.

På sätt och vis har det alltså gått snabbare för mig att nå målet än jag först trott, att kunna sluta arbeta, även om det var via genvägen att dra ner ytterligare på kostnader. Att jag fått tag i en billig hyresrätt hjälpte också mycket för att inte behöva binda pengar i en bostad. Sedan har jag en partner som jag delar mina kostnader med och vi har inga planer på att skaffa barn.

5 gillningar

När du säger att du ska gå lean FIRE på 2.1 så blir det…7000 i månaden med 4% regeln? Kan du leva på det eller har du någon annan källa för inkomst? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jo, jag tror att jag kommer att kunna leva på det utan extra inkomst. De senaste 5 åren har jag haft utgifter på i genomsnitt 7,6 k/mån och då har jag ändå unnat mig en del saker. Men mina basutgifter är ca 5 k/mån så det är ju inte världens bästa marginal :stuck_out_tongue:

1 gillning

Då är det bara att hoppas att du aldrig någonsin råkar ut för en olycka, sjukdom eller nå’t annat som gör att du inte kan jobba om ekvationen inte går ihop. Eller att du skulle förändras på något annat plan i tillvaron och kanske till och med få andra intressen under resten av ditt liv och som kanske kostar lite mer.

Jag vet att jag är en glädjedödare (och trygghetsnarkoman) när det gäller snik- och leanFIRE men det kan ibland vara på sin plats att ha en plan B utifall att. Eller se till att man har en försäkring av något slag om det skulle gå åt skogen…

Ja, det har såklart slagit mig att det finns en sådan risk och jag hoppas verkligen att jag får hålla mig frisk. Samtidigt känner jag till flera som blivit sjuka av att jobba (inklusive jag själv) och/eller som jobbat hela livet bara för att dö när pensionen väl kommer. Har också varit trygghetsnarkoman men mer och mer börjat inse att kontroll är en illusion samt kommit till insikt att man måste få testa sig fram i livet, man lever ju bara en gång. Förändrar sig något i min tillvaro får jag anpassa mig. I’m not a fucking tree, eller vad det är Jan brukar säga :slight_smile:

9 gillningar

Bra poäng och trots att jag alltid varit lite av en trygghetsnarkoman har jag ändå hela tiden strävat efter att ändå testa mig fram i livet. Och nu vid 60(+) kan jag konstatera att det mesta jag förutspådde 30-40 år fram i tiden för 30-40 år sedan inte slagit in! Nya relationer, familjeförhållanden, intressen, hobbies, jobb, filosofiska/politiska åsikter, etc, etc är ganska annorlunda mot vad jag trodde…

Inget är statiskt eller för evigt men jag var förberedd och har/har haft ett fantastiskt bra liv.

Så gör som du känner och ha roligt men var försiktig, se till ha lite marginaler och att vara försäkrad för/mot det oväntade! :hugs:

1 gillning