Letat lite men hittar ingen direkt tråd om folk som är LÅNGT inne i FIRE och hur det gått.
Många trådar om folk som siktar på FIRE och många som nyss gjort FIRE dom senaste åren. . men väldigt nyfiken på några som är +10-20år in och hur det blev egentligen..
Man räknar o kalkylerar..men hur väl stämmer kalkylen efter +10år?
Ur askan, i elden. ![]()
Jag tänkte öppna den här tråden om 10 år och se hur du och @angaudlinn har gjort. Det är ju ni som är OGs på svenska FIRE-scenen. ![]()
Tror inte du kommer att hitta så många sådana.
Man slutar väl vara FIRE när man blir pensionär rent definitionsmässigt. Kanske t.om. när man man börjar ta ut Tjp. Då behöver man ju varit 35-45 när man blev FIRE för att kunna passa in på beskrivningen.
Jag är inte ens i fire än så jag räknas inte här. . .men Angaudlinn sa i nån av sina videor att han nu efter år1 har mer pengar än när han började dvs ligger över budget, , , o med senate bra åren på börsen gissar jag många i ny fire ligger över.
Men +10år in KOMMER man varit med om svängningar. . .o då blir det intressant hur man gjort/känt i dessa lägen
JO det är väl sant..min FIRE resa kommer “sluta” när jag fyller 65år o den summan jag faktiskt har kvar då vs den budget jag hade är väl det jag letar efter här. .
Sen är ju frågan vad man gör om man ligger klart över efter 5år. . .byter taktik o kör mer safe än man tänkt från början?
FIRE blev en grej först runt 2010. Upptäckte man det då så tar det ju ändå säg 10år att spara ihop innan man kan gå FIRE så isf lämnade man arbetslivet för ca fem år sen. Med andra ord svårt att hitta nån som varit FIRE så länge som du efterfrågar.
Tror den här inne med längst erfarenhet av det kan va @Miljonar_innan_30
Ja jag började spara målmedvetet mot FIRE 2004, men visste inte att det i framtiden skulle finnas ett väletablerat ord för det. Så jag kallade det bara “pensionär innan 40”.
Jag gjorde också egna uträkningar om hur mycket kapital som kunde krävas och hur mycket man kunde tänkas ta ut om året. Sen visade det sig att det fanns någon gubbe som hette Bengen som redan räknat ut det där.
Otroligt mycket som hänt på drygt 20 år vad gäller information, bloggar, forum, poddar etc.
Under slutet av 2017 gjorde jag min sista riktiga arbetsdag.
Interesant, får man fråga hur nära dina kalkyler du faktisk va efter säg 5år?
det är ju så extremt svårt att ens gissa hur året skall sluta. . hur det ser ut om 10år är . . .ja omöjligt nästan.
jag hoppas ju allt skall gå vägen i slutändan men att “vägen” kommer följa kalkylen ser jag som väldigt osannolikt
Precis när jag började spara gjorde jag först en väldigt luddig målsättning som mer var en dröm snarare än en uträkning. Den löd 1 miljon vid 30 och 10 miljoner vid 40. Men då levde jag i någon dröm om att det skulle vara lättare att skapa avkastning när jag väl hade någon miljon i kapital.
Men ganska snart började jag räkna med mer rimlig börsavkastning och sparkvot genom hela resan. Och då blev det ganska rätt direkt.
Den stora skillnaden mot uträkningarna blev att min fru valde att jobba vidare (om än bara deltid) längre än vad vi tänkte oss. Samt att jag inte vågade räkna med att jag skulle kunna tjäna några tusenlappar i månaden på väldigt lite, fritt och roligt jobb år efter år efter att jag slutade jobba på riktigt. Dvs stora felet i uträkningen uppkom efter att jag tog steget och sa upp mig.
Utan att ha gjort FIRE men några andra lite mer omfattande ekonomiska ändringar under årens lopp så skulle jag misstänka att de mest osäkra åren i en FIRE är de första 1-2 åren när man kalibrerar och går från teori till faktisk praktik. Efter det är min gissning att det går av bara farten och man blir bra på att parera uppgång och nedgång.
Det jag själv skulle göra är att ha någon form av plan B i bakhuvudet. Inte så mycket för att jag inte tror på den ekonomiska planen utan om något drastiskt händer som oväntat kräver extra resurser, tex ett barn blir arbetsoförmöget och behöver hjälp utöver det normala.
En realistisk kalkyl borde ta hänsyn till att avkastningsutfallet mellan perioder kan variera extremt och att det därför är förväntat att det kan gå lite hur som helst.
Beroende på vilken period personen varit FIRE får man helt olika svar på frågan.
Men det kanske inte var vad som menades med frågan utan bara min tolkning.
Jag har minst tio år kvar till att få röra min tjp.
Då har vi nog olika avtal ![]()
Det har vi garanterat. Många har ifrågasatt min uppgift, men det ser dessvärre ut som så att min tidigare arbetsgivare kör med en egen speciallösning (TPA18).
Statliga avtalet PA16 är tidigast 63 år… Här vill man hålla kvar folk i arbete så länge som möjligt.

Jag slutade jobba våren 2021 och har levt till ca 80% på kapital sedan dess. Så återkommer också gärna i tråden om ett gäng år ![]()
Fire sedan mars 2024. Inte jättelänge men en stund i alla fall.
Lever på min tjänstepension och kapitalet.
Frågan är om utfallet verkligen varierar så mycket mellan olika perioder? Ser vi på kort sikt så är det klart att kapitalet för en person i FIRE kan svänga många miljoner från ett år till ett annat beroende på om det senaste året på börsen varit +30% eller -30%. Vilken absolut påverkar känslan där och då. När man vant sig vid 13 miljoner känns det kanske läskigt när det plötsligt är 9 miljoner.
Men ett totalt FIRE-projekt med 10-30 års sparande följt av ett 30-50 år långt uttag handlar ju trots allt om minst 40 års horisont. Där kommer kortsiktiga svängningar jämnas ut och chansen är stor att varje given period på 40-50 år ligger rätt nära historiska snittet om runt 10%.