Vad är själva grejen med Fire egentligen? Är det att man helt enkelt inte vill jobba?
jag har bara en vän som lyckats med den bedriften som varit ledig ca 15år. (fattar inte att han orkar men han reser otroligt mkt) En annan ruttnade ur efter 4år. Jag orkade något år. Viktigaste är att man kan ta ledigt när man vill känner jag. Inte att vara ledig jämt. Det är en plåga. Så stora bedriften tror jag är att bli ledig och sen klara det på sikt.
Eller är det också fire när man jobbar så att säga “när man vill”? dvs att man jobbar för att man vill men ändå skulle klara sig ekonomiskt utan jobbet?
Ursäkta dum fråga men jag är dåligt påläst. Min uppfatting är att man kan tro att det är bra att bli ledig men att det sällan blir så bra.
(googlar man FIRE så verkar det vara att man jobbar om man vill helt enkelt)
Jag tror att det isåfall finns väldigt många som är i FIRE utan att "veta om det”
Att vara ekonomiskt oberoende så man kan jobba mindre eller lite när man vill är helt klart ett rimligt angreppssätt. Jag gjorde så länge innan jag kände mig tillräckligt likvid för att helt sluta. Du kan söka på Flamingo-FIRE och Barista-FIRE för lite olika varianter på det.
Tack, jag kikade lite nu. Ja googlar man lite så verkar ju ungefär 10% av svenskarna vara lite “fire”.
Är man 50+ så räcker väl ungefär 10 miljoner för att mer eller mindre jobba när man har lust.
En betydande andel här på Forumet verkar ju befinna sig där någonstans.
Det är kanske åldern som avgör. 10 miljoner räcker inte långt om man bara är tex 30-40 år.
Hur kom du fram till det?
Kan du snitta 5% i avkastning är bara det 500.000:- om året utan att ens röra kapitalet.
är du +50år o bara lägger pengarna på fasträntekonto kan du ändå plocka en rejäl lön i 30år.
Jag skall ta FIRE med helt andra siffror, , inte ens nära 10M
Jag vill inte lägga all min tid att göra som andra vill…gå upp när andra vill..osv . . .jag vill göra saker jag gillar när jag vill …därav FIRE
Ja, vid 4% SWR och uttagsperiod på 30 år kan det ju för vissa perioder vara så att portföljen utplånats/misslyckats innan 30 år har gått och i andra fall har man vid periodslutet större portfölj än när uttagen startade.
Ja men i detta ingår att man värderar börsen på exakt den dagen man slutar jobba och sen helt utan känsla plockar ut 4% om året oavsett vad som händer. Tex springer in till chefen i februari 2000 efter en indexuppgång på 70% under 1999 och glad i hågen börjar plocka ut 400 000 om året rakt igenom hela kraschen för att portföljen under några dagar var värd 10 miljoner. Trots att den bara var värd 6 miljoner i början av 1999.
För den som började spara 1985 gick det snabbare än tänkt att nå 10 miljoner. Men kanske var det inte rätt att springa in till chefen samma sekund som det slog över 10 miljoner. Utan planen som gjordes 1985-1998 som talade för sista arbetsdag skulle inträffa 2003 var mer rätt.
Jag tänkte ut min summa och satte snarare ett golv för vad det inte fick gå under innan jag slutade. Lite som att man '85 skulle sagt sju eller åtta och sedan bara njutit av att det nådde tio innan man han sluta, typ.
Det är typ omöjligt att räkna på FIRE för en lång period/tidig FIRE
Jag har strax över 30 mkr i utdelningsaktier och är en bit över FIRE-gränsen då jag börjar närma mig 60 år. Har även en villa i Stockholm och sommarställe strax utanför, obelånade.
Jobbar alltså fortfarande heltid men tänkte lägga av nästa sommar.
Problemet är att min aktieportfölj har ökat i värde med ca 8 mkr från årsskiftet.
Utdelningen före Covid låg på ca 300-400k per år. 2025 får jag ca 1,8 mkr i utdelningar.
Hur ska du ha med det i kalkylen?
Det skulle kunna vara minus 8 mkr.
Nu får jag snarare problem med att bränna pengarna om jag ska fixa DWZ.
Har ca 14 mkr i totalt pensionskapital inkl statlig pension så den summan kommer ju räcka i minst 20 år.
Jag borde gjort en FIRE för 10 år sedan, men det var omöjligt att veta då.
Nej, faktiskt inte, eftersom data finns för långa perioder och marknaden. Men sedan får man ju vissa år som de du beskriver och andra där det är rena kanan utför.
Det som alla beräkningar handlar om är ju ett riskjusterat medelvärde. 2029 kanske du inte får några utdelningar och börsen kanske backar 35%. Då ska du ju inte ha överanvänt utdelningarna 2025, åtminstone om man ser det ur ett FIRE-perspektiv.
Lite cyniskt sett: Nej, inte om du valt att simulera det då och lita på matematik, hävdar jag.
Men fint att du nu bestämt datum om det är FIRE som är målet. Se till att göra allt du vill med de medel du har.
Man kan ju välja själv. Jag ser FIRE som en uppsättning tankemönster och tumregler kring sätt att (1) tidigare i livet kunna bestämma själv hur mycket man väll jobba och (2) för att avgöra när det är rimligt att göra det. Tankemönster och tumregler som passar många.
Jag tror att man om t.ex. skulle säga “klassisk FIRE” så skulle nog de flesta inom FIRE-diskursen tolka det ungefär som “spara aggressivt från din lön, sluta jobba innan 50 och lev på avkastningen”. Men i praktiken finns det ju så otroligt många olika typer av FIRE att det inte är ett rimligt sak att anta om någon som är eller siktar på att vara FIRE.
Själva siktar jag inte exakt på FIRE, jag kommer se till att ha en inkomst fram tills jag dör, eftersom det passar min situation. Men debatten kring FIRE och olika FIRE-förespråkare har ändå hjälpt mig väldigt mycket kring hur man kan tänka kring pengar.
Wow, det är ju verkligen imponerande med 37% tillväxt under ett år när Svenska börsen ökat 3-4% och USA ganska ”flat” pga att Svenska kronan stärkts mot USD! Snyggt jobbat….
Blir verkligen nyfiken på vad som håller dig kvar? Med endast den tjänstepensionen och obelånade fastigheter skulle du kunna hoppa ut från ekorrehjulet och gå i ”vanlig pension” sedan länge! ”Just one more year” syndrom?
Förstår inte heller charmen. Kommer förhoppningsvis ha möjligheten att sluta jobba om jag vill men älskar det jag gör och man behöver ett syfte för må bra.
Sen kan man ju fylla det med massa annat i vardagen. Men hoppas ingen gör de för ligga hemma o chilla för då gör man nog sig björntjänst.
Beslutet att sluta jobba, som anställd, är ofta definitivt när man uppnått en viss ålder, säg 55 år.
Många förespråkar FIRE som något verktyg att jobba så mycket eller lite man vill efter beslutet.
Det är sällan möjligt eftersom det kan vara svårt eller omöjligt att få ett nytt jobb (anställning). Speciellt ett jobb som du trivs med och det är ju det enda skälet till att jobba om du inte är beroende av lönen.
Visst du kan alltid jobba ideellt om du ångrar dig efter en FIRE men valmöjligheterna att jobba med något som du verkligen gillar blir definitivt färre om dom ens finns.
Den kraftiga uppgången i aktieportföljen i år, 2025, är väl mest en slump.
Hälften av kapitalet finns i de tre storbankerna, nordea, swedbank och SEB.
acceleratorn finns dock i ca 10 000 Millicom och ca 35 000 Tele2. Så kallade tråkiga aktier som rusat i år samtidigt som dom levererat bra utdelning (tack Jan Stenbeck!)
Jag är vanlig tjänsteman men har sparat i aktier i över 30 år. Det är alltså ränta-på-ränta effekten som tagit mig hit.
Ja, helt sant och detta är mycket det jag själv brottas med just nu vid 57 års ålder. Skulle i princip kunna checka ut och leva ett helt okey liv baserat på kapital och tjp. Stora frågan är bara vad tiden skall fördrivas med.
Gillar tanken att vara ”fri” och inte behöva rätta mig efter vad någon annan (arbetsgivare) dikterar, men skräms samtidigt av att inte veta vad som skall ske på dagarna. Behöver något att engagera mig i, då karriären tagit mig dit jag är just pga driv och engagemang.
Stort grattis för väl utfört arbete med portföljen!
Hur tänker du runt att säkra hem kapitalet efter sådan tillväxt och därmed för hög risk i framtiden med enskilda aktier?
Det här upplever jag som en av samhällets stora brister: att det är så svårt att forma alternativa arbetsliv som inte är heltid 45-46 veckor om året. Det är verkligen antingen eller. Mitt jobb kan man i princip inte heller konsulta i.
Borde finnas en app för personer som kan tänka sig att göra avancerade uppdrag på kortare tid.
Jag kommer inte hinna använda hela kapitalet på ISK ändå.
Det jag ”säkrar upp” är att portföljen, dvs de enskilda aktierna inte slutar att leverera hög utdelning. Då gör jag en omallokering.
Portföljens värde slår enormt med brutala uppgångar/nedgångar på en dag. I veckan hade jag en nedgångsdag på ca 700k. Jag blir inte längre nervös utan vet att det i stort sett alltid då är köpläge.
Jag är mer mån om att min tjänstepension inte faller i värde då jag ser det som min nära förestående lön.
Sålde av AP7 i PPM förra veckan efter att bevakat i ett halvår. Hög dollarkurs och leverans av MAG7. Har annars legat minus i stort sett hela året.
Blev LF korträntefond efter att jag fick en liten vinst för året på ca 50k. Totala värdet ca 1 mkr.
Samma sak med två andra globalfonder som finns i TJP, ca ytterligare 1 mkr.
Har annars flyttat all TJP som var möjlig till Nordnet och köpt aktier istället för fonder.
Försök skaffa något enkelt deltidsjobb med möjlighet att jobba när du vill.
Och givetvis vara ledig tex hela somrarna, alla större helger osv. och alla fredagar tex.
Givetvis blir lönen usel men det gör inget.
Pengar har man ju ändå.