Ho, ho ho! God Jul och Gott Nytt (stundande) år, kära FIRE-entusiaster!
Nu har det gått två kvartal sedan första FIRE-uppräkningstråden. Hur har det gått sedan sist? Tillåt oss själva att bli lite nostalgiska inför sparåret 2023 och ge oss själva en klapp på axeln för vår investering i oss själva.
Hur många procent FIRE är ni nu?
Mindre än 10%
11-20%
21-30%
31-40%
41-50%
51-60%
61-70%
71-80%
81-90%
91-99%
Mer än 100% FIRE (men sparar fortfarande)
0röster
Hur många procent har du ökat ditt FIRE kapital med sedan September?
Hur definieras FIRE-kapital?
Sparande på sparkonton och ISK ingår förstås, men ska även olika typer av pensionssparanden (inkomstpension, premiepension, tjänstepension, IPS, …) ingå? Kanske annat också?
Jag räknar mitt baserat på monetära tillgångar (exklusive pension, då jag inte är berättigad till någon nämnvärd pension). Men tänker att det nog finns lika många sätt att räkna på som det finns personer som aspirerar att nå FIRE.
Jag satsar kanske inte på FIRE egentligen, men det kan vara en kul måttstock att kika på någon gång ibland. Gissar att jag på andra frågan kommer svara ± 0% för det mesta utom vid stora kursförändringar på börsen. Eller, tänker jag fel?
Säg att man behöver 5 miljoner kr för FIRE. Då skulle kapitalet behövt öka 50 000 kr sedan september för att komma upp i ens 1% ökning av FIRE-kapitalet?
Eller menar du kapitalet i sig. Om man hade 100 kr sparat i september och nu har 200 kr sparat så har det ökat 100%=“Mera än 10%”?
Lite oklara start- och måldatum i frågan, men 1 september till 1 december blev det minus 0,92%. Jag stämmer av varje månadsskifte. Rimligen är det upp en del under december.
Edit: Ändrade min röst till +/-0%. Kanske ska vara +1%, men jag vet inte riktigt hur summan ser ut idag.
En riktigt bra reflektion @Bomy! Om det är något jag lärt mig så är det att det finns många typer av FIRE och mål. Har sett allt ifrån 2 miljoner till 20 miljoner här på forumet. Lika så i uppräkningstakt beroende på hur stor “spade” man har (inkomst) och hur stora utgifter man har, osv. Avsikten med frågan är gentemot totalen, så därför jag gör dessa små avstämningar på kvartalsbasis då chansen är större att man faktiskt kan se en mätbar skillnad gentemot månadsvisa kalkyler. Men utmana mig gärna i detta - är det världsfrånvänt?
Klart du ska vara med om du vill, oavsett om du aktivt siktar på FIRE eller inte.
Allt beror väl på hur man räknar, men jag är nu 35% över den svångrems-FIRE jag först räknade på och 10% över ”best case scenario before 50” som var nästa mål.
Så, svängrummet har ju ökat rejält, delvis tack var växlingen av ca 1/3 till hemmamarknaden under tidig höst.
3% upp sedan sist @Anonym? Strongt jobbat! Heja heja!!
Nämen…! Så nu är du en bit in i din Fat FIRE era @angaudlinn? Ändrar det planerna på något sätt? Tankesättet kring hur livsstilen kommer se ut när du drar pluggen?
Nej, inte direkt. Jag sneglar inte på boendebackup på Hemnet, jag kan börja tänka in nån (skivgrävar)resa ibland och känner väl mest ett större lugn. För ett år sedan var ju läget helt annorlunda så det är klokt att vara ödmjuk.
Varit det som kallas FIRE i ett år nu och det har varit ett väldigt bra år. Så från mig så är det något att sikta på om man har den möjligheten. (Jag är fullt införstådd att alla inte kan eller ens vill även om de hade kunnat)
I det här forumet finns det säkert en del som på ett kvartal har fått en trevlig utveckling på ett lite större kapital eller kan göra insättningar motsvarande 1% av kapitalet som behövs för FIRE (även om det är för mycket för just mig) men över 10% hade jag trott skulle vara extremt ovanligt även här. Just nu är det iofs 26% som påstår sig ha gjort det så… Antingen har frågan tolkats olika eller så har jag inte riktigt greppat hur stor andel extrema höginkomsttagare det är i forumet.
I den takten borde de kunna bli FIRE inom 2,5 år från start om jag inte räknar tokigt?
Kanske är det helt enkelt roligare att tolka den andra frågan bara som hur mycket kapitalet har ökat? Då blir svaret på andra frågan lätt högt i början, medan svaret på första frågan blir högre ju längre man kommit!
Eftersom frågan är ”hur många procent har DU ökat ditt FIRE-kapital” så bör den väl tolkas som nyinsättningar. Fonderna har ökat i värde för att jag inte sålt dem förvisso, men mer än så är svårt att ta åt sig av den äran.
100% FIRE och har sparat ihop ett par procent extra.