Nu när 2026 har börjat så kanske många går i tankarna för FIRE och frågan, hur mycket behöver man spara för att klara sig till pension. För min egen del så har jag har jag räknat på resultatet från 2025. Har cirka 20 årsutgifter sparat. Värdet på boendet har inte räknats in.
Har hängt länge i forumet och är lite nyfiken på de som har gått i FIRE @angaudlinn@JFB och andra som är på väg. Hur resonerar ni?
Missade att lägga till att jag fyller 47 i år och min riktålder för pension är 68 tror jag.
Hur mycket man har sparat beror på hur länge pengarna ska räcka för just en själv (med familj). Beror på ålder, hur mycket man har sparat inom tjänstepensioner, PPM, årsutgifter etc.
Siffrorna kan skilja allt från ett par årsutgifter till 30+
Just idag 14st årsutgifter.
Men två årsutgifter ligger i “ny bil ISK” o en årsutgift i ett “övriga oväntade utgifter ISK”
Så 11st tilldelade “FIRE ISK” . . o min tanke är att det skall räcka i första hand till pensionen kickar in om 11år
Kommer fylla på med Tjp efter 55år
För mig har jag alltid delat in det i perioder. fram till 55år. mellan 55-65år o efter 65år
Men visst är vi nästan lika gamla? Och gäller då dina 20 årsavgifter så att de täcker det som behöver täckas (dvs dina utgifter och din del av övriga familjens) så ska det ju räcka fram till pensionen oavsett. Har dina FIRE-drömmar fått mer näring i julhelgen så får du ju räkna lite annorlunda.
Jag resonerar att jag ska täcka 20 år (19 kvar av dessa och då är jag 70). Men jag vill gärna toppa upp pensionen lite också, och ha lite extra om det är nå’t jag faktiskt inte tänkt på (t ex om något händer mig, rent fysiskt).
Sedan beror ju också årsutgifterna på vad man räknar in och vad man gör av med. Jag pratar utgifter i morgon i mitt nästa avsnitt (Ooooh, skamlös reklam! ) och räknar jag på dessa och vad jag har investerat idag så räcker det och blir över.
Efter att rätt nyligen ha reviderat vårt behov av årsutgift till att även räkna med relativt frikostiga “engångshändelser” så har vi 14 årsutgifter på ISK och 8 i beräknad skattad tjänstepension. 22 räcker inte för FIRE utan jag tänker att 30 är målet. I snitt borde befintligt kapital öka med motsvarande drygt 1 årsutgift per år och vi nysparar motsvarande knappt 1 årsutgift per år. Ger att vi har 4 år kvar innan riktig FI.
För FIRE gäller det att vi inte fortsätter höja ribban för hur mycket som behövs per år.. men oavsett kan vi inte göra det vi vill göra vid FIRE med hemmaboende barn, och då pratar vi 8 år innan den verkligheten är annan. Bäst att leva nu och inte bara sikta på något som kanske kommer sen.
Jag är 40 bast och lever (ofrivilligt) själv. Har sparat ihop 28 årsutgifter exkl bostaden där jag har 10 årsutgifter bundet. Om allt skiter sig säljer jag bostaden och hyr en bungalow i Sydostasien. Där kan jag leva gott för halva priset mot i Sverige.
Jag har runt 12 år på “unna mig”-nivå men skulle kunna börja ta ut tjp om tre år. Pensionen blir bra när den kommer, och utöver den svenska bör det komma en slant från mina år i annat EU-land. Kommande arv slussas direkt till barnet.
Ja bra fråga. Våra utgifter har sprungit iväg lite även om det mest är “investeringar” i boendeförbättringar, men om vi utgår från att det från och med nu fortsätter varje år så verkar det vara ungefär … 60 år. Fast det är inte helt rättvisande eftersom runt hälften av tillgångarna är i form av illikvida onoterade aktier och man ska nog inte värdera dem enligt bokvärdet.
Årsutgifter till riktålder? Till första möjliga uttag av allmän pension? Till start av Tjp? Behöver pengarna räcka för att dryga ut någon sorts pension. Osv.
Svaret på frågan ovan ger ju också delvis svaret på vilka pengar du ska räkna som sparade.
För egen del så gick jag FIRE när 4% mer än väl täckte mina utgifter. Sedan var det i tid närmare uttag av pension än 25 år så man kan väl säga att jag sparade för länge. Fast å andra sidan trivdes jag bra med mitt jobb. Jag slutade väl när det kändes rätt helt enkelt.
Totalt med allt (bostad, alla pensioner) så är det väl runt 40 årsbehov. Man får såklart tänka på likviditeten (tills allmänpensionen kickar in för oss med relativt stor åldersskillnad*) när man räknar totalt men det klarar vi.
*Nej @angaudlinn jag är fortfarande den äldre av oss, förutom mentalt då
Sen så ser det ut som att det blir inkomst under året eftersom en gammal kund har bett om rätt mycket tjänster. Men det har varit planen hela tiden, så om de kallar pensionärer som jobbar för jobbonärer så får jag väl kalla mig FINRATT financially independent, not retired all the time
Vi (jag och min fru) har slutat jobba sedan en tid tillbaka. Om vi räknar på det sätt som rikedomstrappan gör (sparande, alla pensioner, obelånad bostad), och baserat på årsutgiften från 2024 så har vi 70 årsutgifter.
Edit/ Pension skall sedan beskattas när den tas ut, likaså skall reavinst på huset beskattas om vi på äldre dar flyttar till hyresrätt.
Frågan blir lite konstig då det inte frågas om ålder, skillnad o ha 20årutgifter om du är 20år mot om du är 80år.
Man kanske skulle ta pensionsålder/riktålder - sin ålder o se om man har mer/mindre än det.
I mitt fall räknar jag pension vid 65år o är 54år = 11.
o jag har 11st årsutgifter i sparande
Ca 75 år för mig och frun om de sista årens lite mer påkostade resande blir någon form av snitt och standard och om min fru skulle sluta arbeta idag! Men med tanke på att hon arbetar fortfarande och vi skulle kunna leva enbart på hennes lön exkl en stor del av resandet så kan det bli betydligt fler år!
Då har jag inte heller räknat med våra framtida pensioner eller tjänstepensioner så räknar vi med de och lite måttligare resande klarar vi oss över långt över 100år!
Jag är några år in i mina 40.