Jag tar bara o plusar ihop alla kostnader den sista i varje månad från bankens statestik o skriver upp siffran. . Kul är det väl inte men går rätt fort
Det är ju något fel på mig. Har kört med ett bokföringsprogram för min egen ekonomi sen 2009. Så jag har alla transaktioner, bokförda och kategoriserade. Så det är ett par knapptryckningar för min del.
Ja jag har ju barn så de kommer ju få en del men det skänks också redan ganska mycket nu och det kommer sannolikt bara bli mer där . Jag har också börjat fundera på stiftelse eller andra lösningar för när det är dags att vandra vidare och har redan en lösare dialog med bankens experter om det.
Du kan ju ta alla dina inkomster för året och ta bort det du har satt undan till långtidssparet för samma period, resulatet borde bli dina utgifter.
Jag följde upp min ekonomi under nåt års tid för ganska många år sedan. Vissa utgifter kommer ju väldigt sällan, vissa kommer en gång i månaden. Elen kostar ex mycket på vintern, men nästan ingenting på sommaren. Förde “kassabok” över inköpen (kategoriserade mat, kläder, nöjen osv).
Jag stoppade in i ett excelark och kunde på så vis efter ett tag räkna ut vad mina ungefärliga genomsnittliga månatliga utgifter låg på. När de sen justerar priserna för ex försäkring eller bredband eller boräntan osv, så går jag bara in och ändrar i den posten och har fortsatt koll. Varje månad nån vecka efter löning går jag in och kollar att alla räkningar dragits som de ska, så det inte blivit trubbel med nån autogiro eller så. Så jag har stenkoll.
Men ja, det kräver en hel del arbete- till att börja med- för att få koll på det. Sen rullardet på med minimala justeringar. Har man levt med en lägre inkomst är det en nödvändighet att ha koll på vart pengarna går och vilka utgifter som komma skall, så det kommer nog mycket därifrån.
Jag tror inte det går att ha full koll på alla sina utgifter utan att göra just det. Men om man har en bra inkomst och pengarna räcker och man är nöjd i övrigt- då kanske man inte behöver ha stenkoll heller?
Finns ju en “fuskvariant” som jag använt innan.
Jag satte då över 15.000:- på det kontot allt dras ifrån och så hade jag en buffert på ett annat konto i den banken o räknade bara hur mycket jag fick ta av eller kunde spara till buffertkontot varje månad
Jo det är ju sant- om man inte känner man behöver ha koll på hur stor del som går till vilka kategorier av sina utgifter så kan man ju förenkla det så. Bara det inte slinker med allt för mycket “engångsutgifter” som inte kan härledas till återkommande utgifter.
Inte ens jag har järnkoll med programmet. Sen får man justera för inflation osv. Men det är good enough.
Svårt att svara på. Årsutgifterna skulle nog stiga om jag var ledig hela tiden. Skulle ju inte sitta här hemma och mögla då.
Hur har det gått för dig @angaudlinn ? Upp eller ned sen du började vara hemma och löka ![]()
Jag har nästan på kronan vad jag hade för ett år sedan och mer pengar än när jag slutade jobba. ![]()
![]()
Ja fast nästan 10 sitter fast i bostad som många inte räknar med ![]()
![]()
Har du bara låst upp tio i huset? Rookie!
![]()
Ladda ner alla utgifterna från huvudsakliga bankkontot till Excel. Ta bort alla utgifter som inte har med året att göra. Tex sällanköp som en TV. Då får du ju en vettig uppfattning om årsförbrukning som bas.
För att ta höjd för sällanköp, renoveringar pch tunga inköp så tycker jag det är bättre att lista alla prylarna, alla renoveringar man ser nästa 10-20 år (tex, badrum, kök mm), bilinköp, etc etc och sedan sätta en uppskattad kostnad och en förväntad livslängd för att på så sätt räkna ut vad det bli per år. Kommer såklart att slå mycket år från år men för att få en siffra på det. Tex TV inköp för 10 papp och man räknar med 5 år så är det 2 papp/år.
Dagliga kostnader + sällanköp = årsbehov i snitt
Sen är det väl bra att gå igenom den övningen en gång om året för man fångar fler grejer som man inte tänkt på och får koll på hur det ser ut över tid
Lycka till ![]()
![]()
Ja nu är det ju egentligen pluralis ![]()
Men inte hus. Tips, kolla lägenhetspriserna i Malmö ![]()
![]()
Eller
du tyckte det faktiskt var lågt?
Vilket program?
Moneymanager Ex
Ja, men bara med hänsyn till mina egna galenskaper. ![]()
Angaudlins kapitalbindning
- Hus 20 årsbehov
- Syntar 10 årsbehov
- Vinyl 15 årsbehov
- Att leva för 5 årsbehov