En fråga till er övriga som är i FIRE eller har gått i pension. Om ni är så lyckliga så att avkastning och/eller pension är större än era normala utgifter vad gör ni då?
Sparar eller återinvesterar det som blir över? Varför och till vad isf?
Ökar utgifterna för att det ska bli bättre balans?
Ibland går börsen ner, ligger man back då? Ibland går den upp, blir det pengar över då? Tankesättet är inkompatibelt med 4%-regeln som jag har som grund för uttagsplanering.
Växer portföljen något enormt efter några decennier av FIRE, pensioner har kickat in. Ja då kan jag börja fundera i termer av överskott.
Jag tilldelar mig själv ett fast månadsbelopp baserat på mitt ursprungliga kapital. Om det blir något över när månaden är slut så sparar jag de pengarna på ett särskilt sällanköps-/nöjeskonto. Dyker det upp nåt kul som inte månadspengen räcker till, så tar jag därifrån, annars får de ligga kvar. Det ligger inte för mig att spendera för spenderandets skull, men känns lättare att vara generös mot mig själv och andra om jag känner att jag har ett överskott.
Kan nog vara smart att hålla sig strikt till sin uttagsplan men som du säger när man börjar ta ut tjänstepension lr riktig pension så blir det lättare att få en känsla för hur bra man ligger till. Fluktuationerna borde också totalt sett bli mindre när man står på en fastare bas i fom av pensionsutbetalningar.
Är pensionär och sparar det som blir över av pensionen varje månad på ett “nöjeskonto” som används för just att spenderas på nöjen för mig och min särbo.
Just nu blir det ett sparande på även det även om det inte var avsikten. Kan inte bara spendera för att pengarna skall gå åt. Men det blir lite restaurangbesök och liknande i alla fall.
Avkastningen på mitt kapital ( 4%-regeln ) används i princip ej utan bara växer även om det bara är en rad i mitt kalkylblad.
Spenderade dock just nu 50K på att bjuda släkten ( barn, barnbarn, syskon och kusiner ) på slottsmiddag med övernattning i samband med min födelsedag. Kanske det bästa utlägget på många år.
Skämt åsido, jag menar ju samma sak. Har man räknat rätt på 4%-regeln så innehåller uttaget även sällanköp etc. Så länge man inte övertrasserar sina tänkta utlägg så funkar det ju och vill man ha separata konton har man det.
Jag har valt att notera i mitt kalkylark vilka uttag jag inte gjort varje period för att tydligt visa för mig själv att det finns uttagsutrymme den dag jag behöver en större slant till något. Kanske gör jag som ni och flyttar dessa slantar till eget konto en dag, men just nu känns en stor pott lättare än flera små.
Vi har satt en regel att extra nöjeskonto är måste blåsas senast under nästkommande år för att tvinga oss att ta tag i den där speciella grejen man vill göra men aldrig tagit tag i.
Fortfarande på första året så än så länge är den inte trycktestad. Där är å andra sidan heller inte så mycket pengar på det kontot. Vi har med andra ord lyckats bra med att leva som planerat och inte snåla
Normalfallet är ju att avkastningen är större än utgifterna, det behövs för att bygga upp den buffert som krävs för att hantera “sequence of returns risk”. Om och när börsen går ned ordentligt så måste du fortfarande leva och då kommer du att behöva äta in i det ackumulerade kapitalet från de goda åren.
Eftersom de flesta i FIRE placerat sig så att det är liten risk för att få slut på pengar innan man dör så är ju baksidan naturligt att det är mest sannolikt att man dör med en massa pengar, troligen mer än man startade med. Problemet är ju att du inte vet hur det kommer att bli förrän rätt sent, men det är ju av den anledningen det föreslås mer avancerade uttagsstrategier där man kontinuerligt bedömer hur man ligger till och justerar uttagen, typ https://www.kitces.com/blog/probability-of-success-driven-guardrails-advantages-monte-carlo-simulations-analysis-communication/