Hej.
Slipar som alltid på min tänkta FIRE och lite nyfiken hur ni andra tänker om större väntade och oväntade utgifter.
Kommer ju behöva byta bil, mobil, dator mm under FIRE åren…
Planerar ni in en årskostnad för saker som detta eller är det ett separat konto som gäller?
Jag tänker sätta 200.000:- på ett separat ISK för framtida bilbyte.
Men dom här mindre men ändå lite större kostnader som kommer att komma. . mobil, dator, bilservice o sånt- - - lägger ni det som en “vanlig månadskostnad” eller har ni ett separat konto för såna utgifter?
Jag tänker antingen ge mig 1000-2000:- mer i “lön” varje månad eller ha ett separat ISK med runt 100.000:- på att plocka såna kostnader från.
Jo det är en plan, men frågan är vad man gör med överskottet då, bankens sparkonto är ju inte nån höjdarränta på. . .lite därför jag funderade på separat ISK eller ett gäng fasträntekonton…
Har idag ett separat ISK på ICA banken med +50.000:- på just för det ger dubbel bonus så funderar på nått sånt kanske i kombo med några fastränte konton
Jag tänker att ingen av de kostnaderna är speciellt hög, om du inte har speciella krav. Okej, bilen kan ju förstås bli dyrare, men utslaget över tid känns det som att alla de här posterna kan vara samma “kapitalvaruskräpkonto” och att din roll är att sprida det jämnare över åren.
Känns det som en vettig lösning så gör det. Speciellt om det är inom en snar framtid. Jag ligger nog närmare årskostnadslösningen, dvs inbakad i den stora kakan, men som en post i “kalkylbladet”.
“Prylpost” i kalkylen. En mobil eller en dator för 5-10k känns som att det inte blir så mycket ens om en sådan pryl köps på ettårsbasis.
Jag kör med mer “lön” och blir det över ett kvartal tar jag inte ut lika mycket bästa. Däremot sätter jag en markering i kalkylbladet hur mycket som finns kvar att “nalla av” eftersom jag (ju) kör 4%-regeln och håller den så ska den ju hålla för att jag kan plocka dessa senare också.
Just “bilpengarna” som är för ett bilbyte om ca 2år kommer vara på ett separat ISK med hyffsat låg risk.
För "småkostnader har jag alltid 20.000:- på sparkontot (samma summa som jag har kredit på kortet)
Sen har jag 20.000:- på ett konto med 1,5% ränta som jag kommer åt på 3dagar
Det är så långt jag kommit i planerna. . .det är dom sista 100.000:- i “reserv” jag velar lite om jag skall ha på ett gäng fasträntekonton eller ett ISK typ ROBUR mix eller liknande
Tänk vad skönt att bara ens kunna tänka den tanken när det finns andra som sitter kvar i rävsaxen.
Det är ju inget facit, men jag tycker det är skönare så. Den jag skriver på nu är från 2017 och den jag skrev första inlägget från är från 2013 tror jag. Så, inte heller dessa kommer att vara för evigt.
De där låter ju som konton för bilreparationer, datorbyte etc.
Inte riktigt med på plan/syfte eller struktur här.
Vad är de sista 100k ämnade till för?
Är “Småkostnadskontot” egentligen ett buffertkonto? Eller är det ditt transaktionskonto där pengar flödar in och ut varje månad?
Strukturen lite löst, OM jag går sista Jan-26 (lön till sista feb-26) som planen egentligen är:
Behöver 20.000:-/mån den så år 1 behövs 200.000:- som jag tänkt ha på ett sparkonto som jag kommer åt direkt
Åren mellan 55-65år kommer jag ta tjänstepension o då behöva ta 140-200.000:- från sparandet per år…justerat för 2% inflation per år = ca 1.400.000:- för dom 10åren
Så 1.500.000:- på ett 80/20 ISK för att täcka 55-65år
200.000:- på sparkonton för år 1
200.000:- för bil
100.000:- för “prylar” eller som reserv…bara för att ha …
20.000:- + 20.000:- för att täcka kreditkonto o reserv
Det är väl tanken just nu. . .men filar på det
Nja år ett eftersom jag slutar sista jan så är ju månad 1 med lön, o så månad två är det sparad semester FLEX mm som täcker upp…så år ett blir det bara 10månader att ta från sparandet. . .
Jag hanterar samtliga utgifter stora som små på samma sätt. Det blir underordnat den struktur jag vill ha på portföljen.
Transaktionskonto - Rörliga räntor - Fasta räntor - Aktier/fonder.
Uttag sker från vänster men påfyllning från höger vid behov. Om det behövs rejält med påfyllning så får det ske via lite extra planering av fasträntekontona.
Just nu ligger fördelningen räntor vs aktier/fonder på ca 25/75. Räknar med att det alla utgifter kan tas från räntedelen tills (om) börserna går upp till en nivå där det blir en portföljombalansering pga detta.
Låter som en rätt enkel o bra variant. . är “rörliga räntor” räntefonder på ISK o fasta=fasträntekonton och hur är fördelningen mellan rörliga o fasta räntor ? 50/50?
jag tänker Transaktionskonto-sparkonto-fasträntekonton-Räntekonton på ISK-Globalfonder ISK . . .om man skall göra en liknelse vid din variant med “Uttag sker från vänster men påfyllning från höger”
Just nu är rörliga räntor = obundna konton på nischbanker. Fasta räntor också hos nischbanker. Fördelningen mellan dessa är runt 10/90.
Har lite räntefonder också men bara i pensionssparandet.
Sedan är som sagt grundtanken att önskad fördelning räntor/aktier i portföljen styr var uttagen sker. Har en hel del direktavkastande aktier också. Denna avkastning blir ‘lön’ eller återinvesteras beroende på vad som känns vettigast beroende på portföljbalansen.
Om ett tag ska pensionsuttag planeras in i det hela också. Ytterligare en dimension att klura på
Jag har en “att köpa innan FI(re)” flik i min xls-fil. Ex lådcykel, dator, diverse elektronik & lite möbler. Tanken är att inhandla dessa med vanlig lön. Nu planerad till ca 80 000 sek.
Detta för att ha grejerna någorlunda uppdaterat innan min Fi(re) och i och med det så klarar jag mig bra under de första åren utan att behöva oroa mig för plötsliga utgifter.
För mig handlade det primärt om goda marginaler. Livet innan inkl oväntade utgifterna finansierades ju av årslönen. Samma princip kan ju användas för FIRE. Sen ta höjd för högre än historiskt inflation etc, och sen x antal beroende på vad man är bekväm med i extra ”årsinkomster som ”buffert”.
Glöm inte att göra det till ett spel. Jag såg till att ha jobbat 25 år på arbetsplatsen samt fylla 50 innan jag slutade. Då kunde jag spendera en del av dessa presentpengar på vettiga grejer som behövdes inför FIRE.
Nu säger jag inte att du gör fel som lägger undan och köper diverse saker kontant, det kan ju vara det mest fördelaktiga, men tänk på alternativkostnaden och likviditeten då (det kanske du redan gjort). I FIRE är man så beroende av sitt kapital, det är viktigt att det ”jobbar” rätt och även att det är tillgängligt.
Ett sätt att få loss pengar under FIRE är att använda värdepapperskredit. Det förutsätter att det är på plats innan man slutar jobbar för att få krediten beviljad.