60/40 portfölj innehållande bostad och pension (allt i ett portfölj)

Så här ser min portfölj ut (jag har bara en för allt inklusive pension):

Investment end goal institution currency
Stocks 60.00%
Global 40.00%
Länsförsäkringar global indexnära rest NN/LF/pension USD
Avanza emerging markets 4.00% Avanza USD
AP7 no control PPM USD
Handelsbanken Amerika Småbl Tema no control pension USD
Swedish stocks 20.00%
AMF aktiefond småbolag 5.00% SAVR SEK
Spiltan aktiefond investment bolag 5.00% Avanza SEK
Nordnet indexfond Sverige 10.00% NN SEK
Long bonds 5.00%
iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) 2.50% NN EUR
Evli statsobligation B 2.50% SAVR EUR (SEK)
FRN/Short interest 5.00%
Bank accounts 5.00% bank SEK
Gold + Real estate + P2P 30.00%
Xetra gold Rest/2 NN EUR
Wisdomtree physical swiss gold Rest/2 NN EUR
Home no control home SEK
P2P no control different SEK
USD 40.00%
Euro 20.00%
SEK 40.00%
Total 100.00%

Som synes har jag slagit ihop min pension, min villa och mitt resterande sparande till en och samma portfölj. Detta för att jag tycker det underlättar att få en helhetsbild över min ekonomi och det ger dessutom en rättvisare fördelning över mina investeringar. Vissa saker är bättre att göra inom PPM, vissa inom tjänstepension och vissa via vanligt ISK.

Motivering till de olika delarna:
Aktie delen
60% aktier tycker jag är lagom och det verkar ju stödjas av den klassiska 60/40 portföljen.
20% Svenska aktier tycker jag är lagom home bias. Man tappar diversifiering men tjänar avkastning i form av lägre kostnad och källskatt.
“no control” i denna del betyder att jag har en del av pensionen där och jag har inte full kontrol över summan och behöver parera detta med delar jag har kontrol över.

Long bonds och FRN/Short interest
Jag har dragit ner denna del till 5% var. Jag har svårt att motivera räntefonder för mig själv men har ändå valt att behålla 5% av dem var för att inte helt stå utan dem.
Den långa delen ligger splittat 50/50 i USA och Europa men det kommer i framtiden bli så att Evli Statsobligation B kommer främst vara den som används att ombalansera denna del och ETF:en kommer i stor utsträckning att lämnas att låta löpa för att minimera ombalanskostnaderna.
Korta räntor är mest i nischbanker och en blandning av rörligt, 6 månader (Erik Penser bank) och 12 månader (Klarna) kommer användas.

Gold + Real estate + P2P
Denna del är ganska stor och uppgår till 30%. Delvis för att bostaden är så pass stor del men även för att jag tror på guld mer än räntefonder i dagsläget. P2P har bara hamnat här som slask och innehåller låsta pengar i Tessin, Toborrow och Brocc men är en ganska liten del.
“No control” här betyder att det är pengar jag inte kan påverka utan min villa och min låsta pengar i P2P ligger där de ligger. Detta kommer behöva balanseras upp med att höja/sänka guld delen.
Jag har beräknat summan på min bostad genom att kolla värdeindikationen på Booli och ta den lägsta summan i intervallet. Därefter har jag räknat bort skatten om jag skulle sälja och denna har jag använt.

2 gillningar

Har gjort samma sak.

Förde först över alla tjänstepensionsskvättar som gick för både mig och frun till Avanza. Tog lite tid och var en del besvär med då fick jag kontroll och bättre överblick.

Gjorde sen ett excelark där jag registrerade ALLA pensionsdelar ned på enskild fondnivå/aktie på mig och frun oavsett var de fanns och om jag kan påverka/styra de eller ej.

Lade sen till aktuell värdering på hus, sommarstuga, skog, bankkonton och till slut även allt dyrare “lösöre” med en rimlig värdering.

Har även lagt in tillgångarna som jag har i mitt eget AB.

Dragit av för lån och uppskjuten reavinstskatt.

Sen har jag räknat om allt till “efter skatt”.

Var ett hyfsat stort jobb att gräva fram och lägga in allt. Men efter det har jag har fått en väldigt bra överblick över ALLA olika tillgångar jag har. Då insåg jag också att även om jag t ex lägger det mesta av pensionerna på fonder/aktier så finns det även flera andra tillgångar i andra stabilare hinkar. (Hus/skog/räntekonton osv).

Nu är det väldigt enkelt att uppdatera olika uppgifter och snabbt få en komplett överblick över fördelningen mellan olika tillgångsslag osv.

Sen har jag grottat ned mig och lekt en hel del i simulatorn i “min pension”.

1 gillning

Ojdå, och jag som trodde jag hade gått långt i mitt uträknande. Men jag har följt mina investeringar i excel sedan jag startade. Jag bryr mig inte om vad Avanza, Nordnet osv. anser att jag har för årsavkastning. Faktum är att jag till skillnad mot de flesta andra inte räknar om min avkasnting i %. Jag kan inte ens svara på hur stor avkastning mina investeringar har eftersom lön-avgifter ger avtryck också. Det enda jag mäter är den faktiska summan kronor jag går plus, men jag skulle om jag vill kunna räkna ut en procentuell utveckling inklusive min lön. Jag anser det dock inte vara intressant.

Ha ha. Började med att vi skulle gå över till att bli egenföretagare och hade svårt att greppa hur mycket vi egentligen hade i pensionskapital och vad vi kunde tänkas få ut en vacker dag. (För att kunna bedöma hur mycket vi skulle behöva avsätta själva framöver) Sen började jag i den vevan inse alla “avgifter” som fanns men som sällan syntes/lyftes fram.

När jag väl hade satt igång så har resten gått av bara farten genom åren då jag lagt till mer delar allt eftersom det ploppat upp/värderats av olika anledningar.

Struntar i princip också i % utan håller i princip bara koll på “verkligt värde efter skatt” även om jag vid något tillfälle lade in formler för att kunna se % också.

1 gillning

Väldigt snyggt. Det som jag kan tycka är spännande i en sådan här situation är ju det är svårt att bedöma om man inte har något att jämföra mot. Det intressanta blir ju hur pass väl stämmer det överens med eventuell kravställning / mål?

Det jag upplever många gör fel som väl sparar och investerar är ju att man “översparar” eller tar mycket mer risk än man behöver. Jag kan många gånger nöja mig med “mellanrisk” eftersom jag har konstaterat att 4-5 % om året räcker och blir över. Jag kommer högst sannolikt ändå inte hinna göra av med alla pengarna under min livstid. Inte för att jag har supermycket, men för att jag vet att jag har ett beteende som aldrig skulle tillåta mig överspendera. :slightly_smiling_face:

Jag har inget mål eller kravställning med mitt sparande. Jag har lärt mig att livet förändras och jag tänkte inte likadant för 5 år sedan som jag gör idag. Jag räknar med att om 5 år kommer jag inte tänka likadant som jag gör idag heller. Därför har jag satt upp en portfölj som är mellanrisk och som jag kan ta ut pengar ifrån om det skulle behövas.

Ja, jag har aldrig räknat på sparkvot eller satt av en viss summa per månad. Jag har spenderat det som jag behövt och sparat resten. De senaste åren har jag arbetat på att spendera mera snarare än mindre så jag känner igen mig här. :wink:

@Daniel_Nilsson

Gillar ditt tänk med detta upplägg. Att ha detta helhetstänk gör ju också att man kanske gör mindre dumma känslomässiga saker om det händer något på marknaden.

Jag ser att du har “end goal”, har du även en nuvarande fördelning för att hålla koll?

Jag undviker medvetet att räkna med bostad i någon form utav “förmögenhet eller kapital”.

Det är klart att det är kapital, men som jag ser det så är det bara relevant om hela livet av någon anledning skulle krascha samman, eller möjligtvis vid pension om man väljer att flytta till hyresrätt eller utomlands.

Hur tänker andra här?

Jag har ett dokument med historik hur alla mina investeringar har gått sedan 2008, ett blad per år. Sedan har jag ett separat dokument (som jag kopierat denna text ifrån) där jag sätter upp strategin och sedan går jag långsamt mot målet.

Jag har tagit med den av följande orsaker:

• Jag anser bostaden är en investering.
  • Jag har 0% lån i bostaden så genom att räkna med den i icke aktiedelen då kan jag öka risken utan att det känns känslomässigt tungt. Bostadens värde följer inte med i en börskrasch.
  • För att jag anser fastigheter är ett eget tillgångsslag precis som guld, aktier, skog, långa räntor osv. Jag vill inte vara för högt exponerad mot fastigheter.
1 gillning

Precis så. Därför har jag med bostaden i min Mellanriskhink. Jag ser försäljning och köp av billigare som ett sätt att få ekonomin i balans igen på en lägre nivå i vissa av mina mer negativa scenarios, dels då månadskostnaden sjunker när låneräntan försvinner, dels för att överskottet efter lån och skatt kan investeras så att avkastningen ger penningtillskott i en krympt budget.