Så här ser min portfölj ut (jag har bara en för allt inklusive pension):
Investment | end goal | institution | currency |
---|---|---|---|
Stocks | 60.00% | ||
Global | 40.00% | ||
Länsförsäkringar global indexnära | rest | NN/LF/pension | USD |
Avanza emerging markets | 4.00% | Avanza | USD |
AP7 | no control | PPM | USD |
Handelsbanken Amerika Småbl Tema | no control | pension | USD |
Swedish stocks | 20.00% | ||
AMF aktiefond småbolag | 5.00% | SAVR | SEK |
Spiltan aktiefond investment bolag | 5.00% | Avanza | SEK |
Nordnet indexfond Sverige | 10.00% | NN | SEK |
Long bonds | 5.00% | ||
iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) | 2.50% | NN | EUR |
Evli statsobligation B | 2.50% | SAVR | EUR (SEK) |
FRN/Short interest | 5.00% | ||
Bank accounts | 5.00% | bank | SEK |
Gold + Real estate + P2P | 30.00% | ||
Xetra gold | Rest/2 | NN | EUR |
Wisdomtree physical swiss gold | Rest/2 | NN | EUR |
Home | no control | home | SEK |
P2P | no control | different | SEK |
USD | 40.00% | ||
Euro | 20.00% | ||
SEK | 40.00% | ||
Total | 100.00% |
Som synes har jag slagit ihop min pension, min villa och mitt resterande sparande till en och samma portfölj. Detta för att jag tycker det underlättar att få en helhetsbild över min ekonomi och det ger dessutom en rättvisare fördelning över mina investeringar. Vissa saker är bättre att göra inom PPM, vissa inom tjänstepension och vissa via vanligt ISK.
Motivering till de olika delarna:
Aktie delen
60% aktier tycker jag är lagom och det verkar ju stödjas av den klassiska 60/40 portföljen.
20% Svenska aktier tycker jag är lagom home bias. Man tappar diversifiering men tjänar avkastning i form av lägre kostnad och källskatt.
“no control” i denna del betyder att jag har en del av pensionen där och jag har inte full kontrol över summan och behöver parera detta med delar jag har kontrol över.
Long bonds och FRN/Short interest
Jag har dragit ner denna del till 5% var. Jag har svårt att motivera räntefonder för mig själv men har ändå valt att behålla 5% av dem var för att inte helt stå utan dem.
Den långa delen ligger splittat 50/50 i USA och Europa men det kommer i framtiden bli så att Evli Statsobligation B kommer främst vara den som används att ombalansera denna del och ETF:en kommer i stor utsträckning att lämnas att låta löpa för att minimera ombalanskostnaderna.
Korta räntor är mest i nischbanker och en blandning av rörligt, 6 månader (Erik Penser bank) och 12 månader (Klarna) kommer användas.
Gold + Real estate + P2P
Denna del är ganska stor och uppgår till 30%. Delvis för att bostaden är så pass stor del men även för att jag tror på guld mer än räntefonder i dagsläget. P2P har bara hamnat här som slask och innehåller låsta pengar i Tessin, Toborrow och Brocc men är en ganska liten del.
“No control” här betyder att det är pengar jag inte kan påverka utan min villa och min låsta pengar i P2P ligger där de ligger. Detta kommer behöva balanseras upp med att höja/sänka guld delen.
Jag har beräknat summan på min bostad genom att kolla värdeindikationen på Booli och ta den lägsta summan i intervallet. Därefter har jag räknat bort skatten om jag skulle sälja och denna har jag använt.