Det hÀr Àr svÄrt och vÀldigt indivuellt hur man vill göra. Jag tÀnkte dÀrför ge exempel hur jag gjort och hur min sambo gjort.
Jag har en portfölj för allt, inklusive bostad och pension. Jag har skrivit ner allt i ett excelark som jag tar backup pÄ med jÀmna mellanrum, bÄde pÄ extern hÄrddisk och via mail. HÀr har jag samlat hela min ekonomi och jag har satt upp allt i en 60/40 portfölj enligt detta inlÀgg:
Denna funkar för mig och eventuellt personer som gillar att hÄlla pÄ med excel och ha en överblick över hela sin ekonomi pÄ ett stÀlle.
Min sambo dÀremot har jag hjÀlpt sÀtta upp ett mÄnadssparande för barnen dÀr hon mÄnadssparar 100 kr/mÄnad till varje barn barn i LF global indexnÀra. DÄ summan Àr sÄ liten och konsekvenserna för en nedgÄng precis i slutet Àr sÄ smÄ anser jag det inte vÀrt att lÀgga ner mera tid pÄ detta Àn sÄ.
För hennes privata del i pensionen har jag hjÀlpt henne sÀtta upp ett mÄnadssparande dÀr hon sparar 500 kr/mÄnad i Avanza Global och 500 kr/mÄnad i Spiltan Aktiefond investmentbolag. DÄ hon hatar allt vad banker heter sÄ behöver jag pÄminna henne om att logga in en gÄng per Är, och hon vill inte röra sina investeringar, knappt ens om jag föreslÄr att hon ska byta. Hon Àr med andra ord perfekt för en högrisk portfölj.
Hennes tjĂ€nstepension har jag hjĂ€lpt henne att Ă€ndra sĂ„ att det Ă€r mest globala fonder och sĂ„ stor andel aktier som möjligt. Ăven hĂ€r Ă€r hon en âperfektâ investerare sĂ„ hög risk = bra.
Sedan har hon en buffert i en nischbank (Marginalen i detta fall) och en mindre summa i sin vanliga bank (Swedbank) som hon anvÀnder varje mÄnad för att betala rÀkningar. Vid resor, reparationer osv. anvÀnder hon bufferten.
HĂ€r ovan finns 2 i mina ögon extremfall, dĂ€r den metod jag anvĂ€nder kan vara onödigt komplex för mĂ„nga (men Ă€r den mera komplex Ă€n 4 hinkar?), och den metod min sambo anvĂ€nder funkar jĂ€ttebra för en âinvestera och glömâ taktik men den Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Dina fyra hinkar Ă€r mera inriktade mot personer som behöver hjĂ€lp att hitta sin risktolerans Ă€r min uppfattning.