Att bryta ner FIRE gör det "enklare" med små minnesregler och knep

Hej alla,
Här kommer lite tankar gällande F.I.R.E.
Ett vanligt problem i början av F.I.R.E-resan är att framstegen känns små, trots att man gör allt rätt. Ett sätt att ändra perspektiv är att bryta ner FIRE-målet i mindre delar.

Exempel: Johan

• Månadskostnader: 20 000 kr

• Årskostnad: 20 000 × 12 = 240 000 kr

• FIRE-siffra (×25): 6 000 000 kr

Just nu har Johan sparat 300 000 kr.
Mot 6 miljoner kan det kännas som en droppe i havet.

Men låt oss tänka annorlunda

Varje återkommande utgift har sin egen FIRE-siffra.

Utgift Kostnad / mån FIRE-siffra
Försäkring 150 kr 45 000 kr
Mobilabonnemang 300 kr 90 000 kr
Klippning 200 kr 60 000 kr
Lokaltrafikkort 1 000 kr 300 000 kr

Nytt perspektiv = ny motivation

Med 300 000 kr sparat har Johan redan:

• säkrat sin försäkring, mobilabonnemang och klippning för resten av livet.

Vad tycks?

18 gillningar

Finns inget rätt eller fel. Man ska göra så som det passar en själv. Om du kan beta av framtida utgifter/kostnader på detta sätt så blir det en bra visualisering. Anser det är toppen

3 gillningar

Jo, det där är ett bra sätt att se det. Man blir medveten om vad allt kostar att upprätthålla, t ex att en lägenhetshyra kan låsa upp 1,5-2 miljoner i arbetande kapital, matbudgeten 0,5-1 miljon, osv. Nyttigt perspektiv både för milstolpar och för att fundera på vad man verkligen vill/behöver.

4 gillningar

Mycket bra för att exempel för oss som kämpar mot målet om fire :ok_hand:

2 gillningar

Olika sätt att använda mental bokföring för att göra processen lättare eller mer behaglig tänker jag är bra.

3 gillningar

Andra bra tankemodeller är:

Källa:

4 gillningar

Hur menar du? Oavsett om jag sparar en krona idag eller 100 kronor idag så bör väl ökningen vara lika stor i procent om 10 år?

Edit: jag missförstod. Antar att du menar att man minskar sin vecko resp månadskostnad med x kronor och att man då har sparat 170x resp 680x ackumuluerat efter 10 år inkl ränteeffekten.

Jag tänkte först att det var en engångsbesparing som du avsåg.

2 gillningar

Bra :raising_hands:

Väcker också tankar som:

En hårtrimmer för 500 kr ger gratis DIY hårklippning idag mot att spara ihop 60.000 för gratis salongbesök i framtiden

Finns säkert massvis med liknande trade-offs. Sen ska man såklart unna sig där det ger energi och lycka.

4 gillningar

Om det får en att ha lättare att spara långsiktigt så är det bra.

Små “mind tricks” man kan ta till för att göra det roligare.

2 gillningar

För mig så funkar grafer bäst. När jag var i början av min FIRE-resa så gjorde det inget att målet kändes långt bort, så länge jag såg hur nettoförmögenheten växte över tid och jag kunde göra prediktioner givet normal avkastning och bibehållen sparkvot. Att se grafen ticka uppåt månad för månad räckte för att motivera mig till att fortsätta resan.

Detsamma gäller viktnedgång. Sålänge jag ser progressen på vågen eller måttbandet i en graf gör det mig inget att resultatet inte syns i spegeln. Jag vet att derivatan pekar åt rätt håll och då är det bara att hålla i så kommer resultaten synas tids nog.

Sparande och hälsa har många likheter. Båda kräver diciplin och långsiktigt tänkande.

5 gillningar

Exakt. Sorry att det var otydligt.

1 gillning

Det som slagit mig är att när man tittar framåt känns det som att det kommer att ta otroligt lång tid. Sedan när åren har gått tittar man i backspegeln och känner att det gick fort, trots att det är samma antal år och utfallet blev ungefär enligt förväntan.

Sen är det kanske lite Stockholms syndrom också, man vänjer sig med vardagen och att jobba till slut, även om slutmålet är att inte behöva om man vill.

Så…njut av åren och fokusera på annat medan du bygger på pengabingen, det kommer att gå fort, även om det inte känns så i början.

3 gillningar

Jag har kört så.

1 gillning

Jag som trodde att ingen hade tänkt på detta tidigare :laughing:
Hur har denna mentala bokföring fungerat för dig sedan 2023? Bockar du av än idag alla kostnader du är klar med?

2 gillningar

Hahaha, ja, där har vi alla varit från tid till annna. :joy:

Jag upplever att de fungerar bra. Sedan behöver man olika små trick i olika faser. Dessa ovan fungerar bra på nivå 1-3 i Rikedomstrappan. På nivå 4 där vi är just nu fungerar t.ex.

Så det är olika på olika nivåer.

Håller med, och det är en intressant bias som de flesta av oss verkar dras med. 2030 känns mycket mer avlägset än 2022 t ex. När min dotter var fem år var hennes studentexamen närmare i tiden än min egen, vilket kändes helst sjukt då, osv.

4 gillningar

Jag har mer tänkt i hur många månaders utgifter räcker min avkastning till nu. Tex om avkastningen från 500 000 räcker till ca 1 månads livsuppehållande kostnader. Så har jag bockat av hur många månader jag klarar mig varje gång jag passerat en ny gräns. Typ “nu har jag tre miljoner då skulle jag bara behöva jobba 6 månader om året“

5 gillningar

Jag är hel-FIRE nu.

2 gillningar