Jag har haft lite tur och jobbat en del, så har idag ca 5.5-6M i indexfonder vid 39 års ålder. Men jag ser ingen väg från denna siffra till fire, sparar ca 10-15k per månad delvis som mental hjälp att hålla nere utgifterna.
Om man vill leva på avkastningen och räknar med 3% och vill ha ut 30k så behövs 12M. Min partner har å andra sidan inte alls haft samma flax och har mycket längre kvar, så det är mer än 12M som krävs för att leva på avkastningen, för fire om hon ändå måste jobba lockar inte lika mycket.
Om man inte kommer nå fire hursomhelst känns det inte lika värt att bara lägga pengarna på hög, “säkerhetsbuffert” är fylld många gånger om. Hur resonerar andra som är i detta mellansegment?
Jag hade fortsatt att spara så kommer möjligheten för er att gå ”FIRE” några år senare, kanske vid 50-55.
Ni har antagligen oxå lite tjp och ni jobbar in pensionsrätter med.
Får du ut 45k i månaden idag? Har ni bolån? Kommer ni kunna betala av det till en lägre amorteringsnivå innan ni når Fire? Har ni en bil idag? Kommer den gå lika många mil när du inte pendlar? Eller kommer du behöva busskort? Kommer du spara pengar i form av att inte äta lunch ute varje dag?
Tja att standard fire har ju innan varit 4%. Men här säger en hel del att de vill köra lägre för att vara säker.
Men läser man om avkastning osv så ser man allt från 7-17% i avkastning och fire nämnas som möjligt i 5,6,7% med påpekandet att 4% är den som mest troligtvis är hållbar med värdeökning
Vill du att någon ska ärva efter er? Om inte så tänk på att ni inte enbart behöver ta ut avkastningen på ert kapital utan kan år efter år även ta en “bit” extra nör ni börjar närma er pensionen (tänk die with zero)
För att vända på frågan. Är det något du avstår i ditt liv som ger dig glädje? Om inte, så förstår jag inte varför konsumtion är att eftersträva istället för att spara, heller.
Hitta en bra nivå i sparandet och lev ett fint liv under tiden
Det kan vara stort när investeringarna täcker delar av ens fasta inkomster, t ex om de täcker alla matutgifter varje månad, eller hela bostadskostnaden, osv. Det finns många sådana mindre steg på vägen mot FI.
Jag tycker det är bra att kontinuerligt värdera om läget och ha olika planer på bordet. Drömmen om framtida FIRE kanske svalnar. Det kan dyka upp nått bättre på vägen.
Är det så får man gradvis strukturera om sina positioner så det passar det nya målet. Byter man till nått bättre är det ändå en win.
För oss är det dock samma plan ett bra tag nu. Det iaf kul att det går snabbare och snabbare ju längre man sparar.
Statistiskt sett dubblas kapitalet på runt 10 år även utan nysparande, så då har du dina 12 miljoner. Du har dessutom mer inarbetat pensionskapital och kortare tid att leva helt utan pensionsutbetalningar. Med andra ord, du är närmre än du tror.
Jag tolkar din fråga som att du tycker att FIRE vore ett önskvärt mål men att det i praktiken känns för långt bort och att du då inte riktigt vet vad du ska göra. Stämmer det?
Om jag var i din situation skulle jag jobba mer aktivt med livsdesign, det finns många sätt att bygga in flexibilitet och frihet i livet, man måste inte jobba 100% eller gå all-in FIRE 100%.
Jag kan börja med att rekommendera boken “Designing your life” som ett bra verktyg för att fundera på hur du kan bygga ett liv du verkligen söker.
Det kapital du sparat ihop idag räcker mycket långt om man jobbar aktivt med livsdesign utifrån exempelvis värderingar som att ha mer fritid eller flexibilitet i vardagen.
Jag är FIRE men min partner är inte det. Här är steg på vägen som min partner siktar på de närmaste åren för att skapa ett rikt liv med det kapital som hon har idag.
Ta 6 veckor tjänstledigt från nuvarande tjänst en gång om året de närmaste 2-3 åren.
På sikt starta en egen verksamhet som inte binder oss för hårt till en specifik plats eller arbetsnivå.
Detta är bara exempel och utgår från vårt perspektiv. Det jag kort och gott vill uppmuntra dig till är att våga byggare ett drömliv utifrån de förutsättningar du har idag, om FIRE känns för långt borta.
Och PS: Ekonomisk frihet tar sällan bort de rädslor som hindrar folk från att byta bana eller göra förändringar i sitt liv. Så de sakerna är lika bra att börja träna på redan nu! Du har en rejäl buffert och har råd att prova dig fram för att hitta rätt.
Hoppas jag tolkade din situation och frågeställning rätt. Lycka till!
Problemet är att de flesta tänker linjärt, att man har kommit halvvägs när man har byggt upp halva kapitalet som krävs. Men investeringar utvecklas exponentiellt, så när du har halva kapitalet har du inte alls så långt kvar som det känns. Varje miljon blir bara lättare och lättare att fixa, även om det förstås kommer en del rekyler också.