Hej! Jag är 25 år och har följt podden i snart tre år. Tankarna om att bli ‘‘fire’’ har under den tiden bara blivit fler o fler. Hur ska man göra som 25 åring för att ploga vägen till att bli delvis ekonomisk fri?
Jag har varit flitig med mitt sparande tycker jag iaf, hade hjälp av mina föräldrar som kunde en del om investeringar och som i min barndom sparade lite pengar varje månad till några fonder.
Det gjorde att jag kunde vid 21 års åldern kunde köpa en bostadsrätt med ett litet lån från banken.
Jag har kunnat spara ihop ett kapital på nästan 400000kr och undrar hur jag ska fördela dem för att få så mycket för pengarna som möjligt. För tillfället har jag dem 50/50 på Lysa och Avanza.
Jag har inte så stora utgifter och borde kunna spara runt 5000kr i månaden.
Hur ska man tänka som en ¨newbi¨ inom ekonomi men som fått ett stort intresse på de senaste åren?
Mvh Markus ![]()
Det finns en FAQ som leder dig till den uppsjö av artiklar och podcasts som Bolmesons har gjort tillgängliga till alla, alldeles utan kostnad. Börja där.
Bra utgångsläge för ränta på ränta över lång tid med dina 400 000. Med Lysa/Avanza med indexfonder så undviker du att elda upp pengarna på olika tokigheter som man tyvärr ofta gör i början.
Hur du ska tänka beror på vad du har för mål. FIRE kräver ju hög savings rate
men om du inriktar dig på FI och framförallt ser till att ha en bra vardag så blir det säkert bra. Folk kan ju flippa lite med FIRE och glömma bort vardagen.
Startade /r/firesweden på Reddit så jag kan väl börja med att välkomna dig till den communityn då vi börjar bli fler och fler.
Alltså, som Jan brukar säga, håll det enkelt. Kör 100% Lysa eller Avanza och slita fippla och tänka att det finns smartare sätt. Det blir nästan alltid sämre.
Efter du valt portfölj, då kan du inte göra mer där fram till pensionen för att påverka så lägg inte ner energi där. Det enda som avgör ditt fire datum är ett begrepp med två faktorer. Savings rate: dvs hur mycket du sparar av din inkomst. De två faktorerna som påverkar det är dels hur mycket du spenderar och hur mycket inkomster du har. För folk brukar börja med att ta bort allt som man faktiskt inte bli glad av (men inte mer! För då kör du må psykiskt dåligt), och diverse olika sätt att öka inkomsterna på. Tex hyr jag ut vårt hus på sommaren via Airbnb. Men som ung är din absolut viktigaste investering en utbildning som ger ett välbetalt jobb. Det är 100 ggr enklare att nå fire när man som jag tillhör top 5% av dom som tjänar mest i Sverige än om man tjänar lite. Jag och frugan har en savings rate på 65% och då behöver vi inte ens anstränga oss… Hon är läkare och jag konsult inom IT. Utbildningsnivå för mig är dubbel master examen och hon har doktorerat, så det var definitivt en lång väg för att komma till denna nivå - men det var det värt!
Men, jag kommer heller aldrig glömma paret från en småstad där båda jobbade på ICA som butikspersonal. Dom la upp livet så att dom skippade bil, cyklade till jobbet (var ändå inget avstånd), liten lägenhet, osv. Dom tjänade gemensamt inte mer än runt 40.000 efter skatt men sparade ändå 30.000 av detta, dvs dom hade en savings rate på 75%! Dom verkade trivas bra med livet, och jag och frugan bodde ju o Stockholm en stund med ett studiebidrag på 10.000 i månaden och även vi hade ju ett bra liv. Men det coola är ju att dom når fire på 7 år, och lägger dom på något år till så blir det nog ändå rätt fett - men det tror jag inte dom kommer göra för dom verkade njuta av livet som dom hade nu. Ville mest göra en poäng av att man kan sikta på fire även med hyfsat modesta löner, om man gör det till en sport.
Det sista är väl ett varningens finger. Vi brukar se folk som börjar bli lite maniska och må dåligt av att målet är så långt bort eller att andra tjänar/sparar så mycket. Ta inte i för hårt, kom ihåg att leva för idag och inte bara för i morgon. Att gå till extrema nivåer kan leda till att du mår dåligt, utan till en farlig nivå av Psykisk ohälsa. Pushar du dig så långt kommer tillslut viket datum du når fire bli helt oviktigt, för du kommer ha problem att fungera som individ och må skit.
Själv har jag slutat bry mig om mitt fire datum. Jag har kul idag, njuter av livet och kommer nog börja med att bara gå ned i arbetstid en dag i veckan när jag når mitt fire nummer om några år. Den bästa vägen till fire är inte den snabbaste, utan den där man har skitkul på vägen dit. Då bryr man sig inte längre om det tar fem, tio eller femton år. Lycka till!
Sparande, inkomster och utgifter sa föregående helt rätt!
För att du ska få bra betalt i längden är viktigt att du tycker jobbet är kul, spännande, meningsfullt, angeläget, då presterar man bäst.
Har du kul, då är det ingen fel att jobba många år.
Ha gärna kul i många år på jobbet.
Kul är ett bra liv, även om man inte är fire änn.
Prioritera jobb/inkomster när du är ung och frisk.
Vissa blir sjuka efter 75 års ålder, andra vid 45 år.
Sjuka människor har svårt att få inkomst och att spara.
Jag blev fire med lite för lite kapital, men hälsan begränsade och gjorde att jag ändå tog steget.
Jag trivs, och mår gott men lever enklare än vad de flesta skulle önska.
Så, har du hälsa och ett kul jobb då underlättar det om du har kul länge på jobbet så du klarar 40-regeln.