FIRE? Eller mini-FIRE?

Har lite tankar om Fire , vill gärna höra hur andra tänker . Jag har gått ner i tjänst till 60-70 % , vill jobba så ingen strävan att slippa jobba helt då jag älskar mitt jobb och känner det tillför mig mening , men jag ville inte jobba så mycket längre . Fyller 59 i år och vill gärna om knoppen och kroppen håller jobba tills minst 67 , kanske bara 50 % sista tiden . Har inga stora utgifter , bor billigt inga lån mer än ett litet huslån , har ingen längtan efter dyra flotta bilar eller andra ” lyxvaror ” vill kunna sticka iväg på en weekend och lyxa lite eller gå ut och käka åka taxi osv när jag känner för det , är generös mot mina barn och barnbarn annars enkelt liv , trots lönen minskat sparar jag ca 5000 utan att gå miste om det som ger mig glädje , mina fonder ger i snitt 60-70000 i snitt / år så mitt kapital bara ökar , när jag väl går i pension blir den större än lönen jag har nu , känner det lite som Mini ” Fire ” . Hur tänker ni andra

2 gillningar

Hej!

Vi skulle behöva lite mer konkreta siffror för att hjälpa dig.

• Storleken på ditt kapital idag
  • Dina månadskostnader inklusive allt men exklusive sparande
  • Storleken på ditt pensionskapital och när du kan börja ta ut tjänstepensionen

Låter lyxigt att känna som du gör! :slight_smile:

Mitt tips är att se över din pension så du vet ungefär vad du får i pension från vilken ålder så kan du laborera med den och den inkomst du förväntar dig för att få fördelaktig beskattning. Tex att du gör ett excel eller blad där du sätter din ålder år för år från 59 år till 100 år och förväntad inkomst/pension år för år (du kan göra det på minpension.se också) så blir det nog ganska tydligt för dig hur du vill lägga upp din plan ekonomiskt. Sen får du känna efter längs med hur det känns. Är jobbet fortfarande kul och är hälsan bra osv.

Kan även tips om att kolla om din arbetsgivare har 80-90-100 system. Dvs att man vid en viss ålder kan jobba 80 % för 90 % av lönen och 100 % pensionsavsättning. Min mamma hade det mellan 65-67 år sen jobbade hon 50 % till 68 års ålder. Sen kände hon sig klar.

Men hon jobbade främst så för att hennes jobb inte var jobbigt fysiskt samt att hon hade fantastiska medarbetare. Så det var som att hon umgicks med vänner hela dagarna. Men det var skönt för henne att dra ner arbetstiden pö om pö och få tid till annat.

För mig tycker jag att ditt sätt att se på det är det bästa. Jag tycker inte att FIRE låter så kul, att bara drälla runt hemma (sagt med kärlek och full respekt för alla FIRE-människor här). Det kräver nog en viss personlighet som uppskattar det. Men att jobba lagom som du gör känns som det bästa från båda världar. Att bara göra det som är kul.

Tack för ett kul inlägg, blev pepp. Jag har dock långt kvar men väl där blir det nog en lösning lite likt din.

1 gillning

Känner precis som din mamma :blush:

1,1 i aktiefonder 1,3 i fasträntekonto , 100000 för akuta ärende , ca 100000 i privat pensionsspar , utgifter 10000 / månad inkl mat , 6,6 i intjänad pension varav 2,1 i tjänstepension som kan tas ut from 62 år

2 gillningar

Det låter som att du ska surfa runt lite på termen barista FIRE, som låter mer som det du strävar efter.

Så, 2,5M för att det ska räcka ca tio år innan full pension? Det blir ju åtminstone 250k om året, eller ca 20k i månaden. Lägg till det tjänstepensionen som toppar upp med råge. Det låter ju definitivt som att det ska funka. :smiley:

2 gillningar

Med dom utgifterna och det kapitalet, varför fortsätta att jobba? Jo för att du tycker att det är kul, då kan du lika gärna jobba tills lampan släcks för gott? I grund och botten jobbar du för att överleva. Om du nu har pengar utan att behöva jobba :clinking_beer_mugs::partying_face::smiling_face_with_sunglasses:

Jag skulle förstå om du vill ha livrem, hängslen och buffert på det, då förstår jag, jag är själv sådan men har börjat planera helt annorlunda.

Tycker att du har en bra plan men jag ser det som onödigt att jobba när du inte behöver.

Jag känner mig lite för ung , har mer att ge och känner en mening med mitt arbete i lagom dos , tror inte det passat mig att bara ” drälla ” runt :joy:

3 gillningar

Jag respekterar din åsikt. Alla har vi olika behov. Coolt att kunna sluta arbeta före många andra i samma ålder. Jag ser det som att man har gjort det man ska fast på kortare tid. Inte för att det är en tävling men ändå :grin:

Grejen är att du förlorar tid då du kan vara helt fri. Fri och även ha tillräckligt med pengar utan att behöva arbeta.

Du som många andra tror att man bara ska drälla runt och dricka öl mm. Hur gör du på helger eller semester? Vill nog tro att du gärna tar det lite lugnt och gör det som passar för dagen.

Grattis! Fasen vad schysst att gått ner i arbetstid. Jag är också sugen på det. Var det några problem för dig att få arbetsgivaren att gå med på det?

Lite nyfiken också på vilka fonder du har?

Ditt läge liknar hur vi valt att leva vårt liv som par till stora delar på senare år. Vi är klart äldre än du är.
Smart att göra kul saker som är roligare när man fortfarande har/(hade) kropp som tål det vi tycker är kul. Att vandra länge i bergig teräng , långa promenader i stora städer/parker/gamla stadskärnor och mycket trappor i backiga gamla städer.
Vi började resa mer och beta av vår bucketlist klart snabbare från ca 60 års ålder. Det var ett bra upplägg så här i efterhand OM man kan göra så.
Våra jobb tillät efter en del manövrerande över längre tid bort från personalansvar , Ensamt Systemansvar mm deltid ( sett över sista åren ca 50% arbete ) och ett antal veckors frånvaro ibland med inplanering vilket gjorde att vi slapp tulla på mycket pension och besparingar onödigt tidigt.

2 gillningar

Nej jag är sjuksköterska och min chef tycker det är viktigt att behålla äldre erfarna medarbetare lite mindre än inte alls och vår arbetsplats är attraktiv så inte brist på personal eller folk som slutar i ett så det funka fint , sen är jag förstås flexibel om jag skulle behöva byta dag pga sjukdomar osv ,har en passiv Sverige fond en passiv global fond en passiv europafond samt en på tillväxtmarknader med lite högre avgift , alla hos Nordea

1 gillning

När folk kritiserar min vilja att ha avbetalt boende, missar de att jag hellre har låga utgifter, och därmed lägre FIREtal, än att ha enorma utgifter och därför behov av typ 50M för att leva Fire. Jag är helst i en situation där fasta utgifterna är så låga som möjligt. Inte ens nödvändigtvis FIRE. Bara så låga utgifter att det går att välja.

4 gillningar

Du har samma networth (FIRE-tal), med enda skillnaden att den inte är likvid på samma sätt.

1 gillning

Så lever jag! :slight_smile: Underbart härligt. Kan egentligen göra lite vad jag vill. Jobba deltid, plugga eller resa. Tänker leva likadant vid Fire.

3 gillningar