Jag skulle gärna prata mer med andra som planerar för FIRE men som har (ganska) många år kvar. Jag har bara precis börjat landa i tanken på att jag skulle kunna göra FIRE om kanske cirka 15 år och det bubblar verkligen i huvudet av alla tankar.
Det jag funderar på är t.ex.:
- Hur håller ni motivationen uppe när FIRE ligger långt fram i tiden?
- Hur räknar ni realistiskt på framtida utgifter?
- Hur mycket dyrare upplevde ni att barn blev när de blev äldre?
- Är det något i mitt resonemang som jag missar eller borde tänka mer på?
Vore kul att höra från andra som är i planeringsfasen och har många år kvar. Min omgivning är inte särskilt intresserad av sparande, så jag saknar lite folk att bolla de här tankarna med.
Lite fakta om mig
- 38 år (född 1988)
- Gift och en son på 3 år. Planerar inte för fler barn.
- Villa värd ca 4,9 miljoner, köpt för 2 år sen. Belåningsgrad på ca 82 %.
Jag räknar just nu på min ekonomi separat, eftersom min man inte riktigt är lika lockad av FIRE som jag. Målet är inte nödvändigtvis att aldrig jobba igen, utan framför allt att få mer frihet, kunna äga min tid och kanske ha möjlighet att gå ned i tid eller ta längre ledigheter om full FIRE inte blir aktuellt.
Jag har ett bra och flexibelt jobb, men känner inte längre att arbetet är särskilt meningsfullt eller utvecklande. Jag trivs mycket hemma och har många intressen som inte kräver stora kostnader, till exempel läsning, serier, dataspel, odling och trädgård. För mig handlar FIRE därför mycket om att kunna styra mina dagar själv och få mer tid till det jag faktiskt vill göra.
Kort om ekonomin
- Disponibelt efter skatt: ca 42 000 kr/mån
- Nuvarande utgifter: ca 28 000 kr/mån
- Sparande: 14 000 kr/mån
- Nuvarande kapital: ca 1 030 000 kr
- Nuvarande insparad pension: ca 1 800 000 kr (500 k tjänstepension, 1,3 miljoner allmän)
Utgifter
Just nu totalt runt 28 000 kronor per månad.
| Kategori | Belopp per månad | Exempel/kommentar |
|---|---|---|
| Fasta kostnader för hus och barn | 12 500 kr | Amortering, huslån, el + värme, förskoleavgift, hemstädning och försäkringar |
| Egna fasta utgifter | 1 850 kr | A-kassa, CSN-lån, välgörenhet och försäkring |
| Mat och hushållsinköp | 2 500 kr | Allt som köps i livsmedelsaffär |
| Övrigt | 11 000 kr | Restaurang, resor, inköp/renovering till hus och trädgård, kläder och aktiviteter för barn |
Vid FIRE funderar jag på om cirka 25 000 kr/mån kan vara rimligt, eftersom vissa kostnader bör minska eller försvinna, till exempel amortering, CSN-lån och förskoleavgift. Samtidigt är jag osäker på vilka nya eller högre kostnader som kan tillkomma, särskilt när barnet blir äldre. Men tänker kanske främst att det kan komma att påverka möjligheten att spara så mycket som jag gör idag och inte utgifterna vid FIRE eftersom mitt barn då kommer vara myndigt.
Sparande:
Målsättning 14 000 per månad (13 500 kr till mitt eget sparande, 500 kr till min sons sparande).
2025 blev sparandet 14 500 kr per månad. I år snittar jag på 13 700 kr per månad men har lägre sparande under sommaren pga föräldraledighet, så tror jag kommer klara att kompensera upp det under hösten.
Uppskattat FIRE-belopp
Jag har räknat väldigt grovt på att jag skulle behöva cirka 4,5–5 miljoner kronor för att kunna sluta jobba runt 53 års ålder (om 15 år). Tanken är då att kapitalet ska fungera som en brygga fram till tjänstepension och allmän pension. Det baseras på att nuvarande sparande kan hålla i sig fram till FIRE och utgiftsnivå på 25 000 kr efter FIRE, och där behöver jag fortsätta klura på om det är realistiskt eller inte.
Jag behöver räkna mer noggrant framöver, men just nu fokuserar jag mest på att fortsätta spara och investera. Om det inte räcker hela vägen till FIRE kanske det ändå kan ge möjlighet att gå ned i arbetstid eller få mer frihet senare.