Hej på er,
Jag har sista dagarna gått igenom min privatekonomi. Mitt långsiktiga mål har länge varit FIRE, men efter att ha titta igenom allt, så skulle jag vilja få lite tips kring tänk här. Först bakgrund:
Är minimalistisk i grunden, inte ett aktivt val utan mer min personlighet. Jag har alltid gnetat på och sparat en hel del. Min tanke har som sagt varit att spara till FIRE, Trygghet,Pension. Framtiden helt enkelt.
Efter att nu ha jobbat på ett väldigt välbetalt jobb ett halvår har jag liksom som en blixt från klar himmel bara fått en känsla att det är inte värt det. Detta eftersom jag är borta varannan vecka från familjen. För vad? Jo för att jag hamstrar pengar inför framtiden. Detta grundar sig i en dålig ekonomisk situation för många år sedan. Så nedan listar jag en del uppgifter som jag hoppas att ni har ork att läsa i ”mina pengar” just nu. Detta för att jag lagt om spåret. Avrundat till närmsta tusental.
Pension:
Allmän: 604 000
Tjänste: 213 000
Premie: 100 000
Privat:
Investeringkonto: 472 000
Kapitalförsäkring: 389 000
Sparkonto: 120 000
Trygghet:
Är med i A-kassa
Har sjukförsäkring upp till 1 000 000
Har olycksfallförs upp till 1 000 000
Har livförsäkring på 1 000 000
Har hemförsäkring och allt det.
Vi sparar nu till att köpa hus som är av högsta prioritet.
Jag har således en väldigt bra grund att stå på, både inför framtiden och också för mina nära om någonting skulle hända mig. Men ändå har jag det här hamsterbeteendet, för tryggheten.
Jag kommer försöka släppa tanken på FIRE för att försöka få bort mina hamster-tankar eftersom det inte gör någon nytta ändå och hellre satsa på att flytta hem jobbet till Sverige, för mindre lön, mindre pension och mindre sparande, men samtidigt är jag bara något år över 30 och har två barn och sambo att tänka på.
Jag tänker snarare att istället för FIRE, ska jag gå ner i tid så småningom, och jobba mindre när jag känner att jag vill och behöver detta, om det så är 50 eller 65 år.
Det jag vill fråga är: är det fler som känner något liknande som mig här på forumet?
Mina pengar hinner liksom växa till sig, både privat&pension de kommande 25-35 åren. Borde fokusera här och nu istället och spara det som blir över. Pengar kommer ju att finnas, så stör mig på att fastna i det här giriga pengarbegäret.
Ledsen för en lång text, men känner mig lite ekonomiskt vilsen.

Jag har själv varit där men kom inte helt ur knipan förrän vid 35 eller så, och det har ju gått bra ändå 
jag släpper FIRE ett tag och bygger det som kan byggas utan stress framöver