Hej alla,
Jag har länge följt Rika Tillsammans – både podden och forumet. Därför känns det naturligt att vända mig hit nu. Jag är 30 år gammal och har i dag en nettoförmögenhet på cirka 6 miljoner kronor, exklusive tjänstepension (ca 800 Tkr) och exklusive bilar och annat konsumtivt, men inklusive eget kapital i bostad. Jag har samtidigt levt, och lever, ett fantastiskt liv utan avkall på upplevelser eller vardagslyx eller något annat. Jag har tjänat merparten av min förmögenhet genom eget företag, inklusive en nyligen genomförd försäljning av detsamma. Jag skriver detta inte för att imponera, utan för att vara transparent – jag vet att tydliga siffror ofta är en förutsättning för meningsfull diskussion här.
Jag har familj, tre små barn, hus och bilar, och befinner mig i ett läge där arbete i dag är mer ett val än ett krav. Jag är kanske inte 100 % ekonomiskt oberoende i strikt mening, men har en handlingsfrihet som jag upplever är ovanlig i den här åldern. Och med hänsyn till mitt kapital och avkastning är det kanske en tidsfråga innan jag är ekonomiskt oberoende ur alla synvinklar. Jag är inte FIRE i klassisk bemärkelse, och är snarare kritisk till många delar av FIRE-rörelsen (vilket jag också skriver om). Samtidigt delar jag mycket av grundtänket kring medvetna val, alternativkostnad, livsplanering och att använda pengar som ett verktyg för frihet snarare än konsumtion.
Jag håller just nu på att skriva en bok. Syftet är inte att visa hur man maximerar pengar, utan hur man kan:
- leva ett bra liv relativt tidigt
- använda pengar som ett system och verktyg, inte som mål
- undvika att fastna i autopilot
- förstå trade-offs i olika livsfaser
- planera sitt liv mer aktivt än normen ofta uppmuntrar till
Boken är personlig och resonemangsdriven. Jag delar hur jag själv tänkt, vilka val jag gjort, vad som fungerat – och vad som inte gjort det. Den handlar om studier, företagande, hälsa, relationer, tidens värde, skulder och investeringar, FIRE, ”tillräckligt”, och livsplanering i praktiken. Boken fokuserar viss del på att fatta medvetna val utifrån självreflektion och självinsikt. Inga klassiska spartips kommer att finnas med. Det som jag själv upplever som ett unikt perspektiv – och som är en av anledningarna till att jag vill skriva den här boken nu – är timingen. Jag är relativt ung, men har samtidigt hunnit bygga upp ekonomisk stabilitet, företagserfarenhet, familjeliv och ansvar. Det gör att jag kan resonera kring ekonomi, frihet och livsval mitt i livet, och inte i efterhand. Många böcker skrivs antingen av personer som precis börjat resan, eller av personer som summerar den långt senare, eller för den delen av “extrema” personer med hänsyn till exempelvis extrem förmögenhet.
Anledningen till att jag skriver här är enkel: Jag vill ha perspektiv. Gärna kritiska. Jag är särskilt nyfiken på:
- Hur ni som är eller strävar mot FIRE ser på balansen mellan sparande och livskvalitet?
- Vilka resonemang ni saknar i ekonomiböcker generellt?
- Vanliga tankefällor ni själva sett eller hamnat i?
- Vad ni tycker ofta underskattas i diskussioner om ekonomi och frihet?
- Vad ni hade velat förstå tidigare i livet?
- Hur resonerar ni kring att skjuta upp upplevelser till ”senare”, i synnerhet sådant som rör barn och familj, när man samtidigt vet att vissa faser i livet (ex en resa med sina små barn) inte går att återuppleva?
Ni behöver inte hålla med mig – tvärtom. Jag är mer intresserad av välformulerade invändningar än bekräftelse. Om någon vill kan jag gärna dela kapitelrubriker eller specifika resonemang ur boken, men jag vill börja med att lyssna. Tack för ett väldigt bra forum – och tack på förhand för all input.
Mvh