En sak som jag gått och funderat över den senaste tiden har handlat om det där med att spara tämligen “aggressivt”. Med det menar jag alltså att verkligen göra sitt yttersta för att maximera sin sparkvot. Det kan handla om att maximera sina inkomster eller att kapa utgifter så långt det är möjligt.
Det kan bland annat synas på detta forum men även i andra sammanhang, till exempel diverse ekonomibloggar eller liknande. Notera nu att denna tråd inte handlar om att kritisera någons livsstil eller de val man gör av personliga skäl.
Jag förstår att vi alla är olika och att vi har olika mål, drömmar och så vidare. Och det är precis det jag är ute efter!
- Jag skulle vilja veta vad det är som driver just dig?
Och då menar jag egentligen inte den gemene småspararen likt mig själv, som lägger undan några slantar i ett automatiskt fondspar varje månad och hoppas på att få skörda frukten av detta på ålderns höst.
Låt mig förklara lite mer på djupet hur jag menar: Jag är idag 35 år gammal, har en hygglig lön och räknar (hoppas) att jag en dag kommer få en schysst pension i framtiden, om inget oförutsett skulle inträffa. Ponera att jag har 0 kr i sparkapital idag och planerar att arbeta till den dag jag fyller 65 år (för enkelhetens skull).
Om jag påbörjar mitt sparande denna månad och beslutar mig för att investera blygsamma 2000 kr/månad i 30 år med en genomsnittlig avkastning om 7% per år, skulle jag på min pensionsdag dels ha stabila pensionsutbetalningar varje månad samt närmare 2,5 miljoner på mitt ISK-konto.
Detta är - enligt mig - ingen dålig position att vara i som pensionär. Tänk också på att eventuella bolån, studielån och annat antingen är helt avbetalat eller åtminstone avsevärt lägre än förr. Samtidigt har dina barn (som är stora utgiftsposter) sedan länge flyttat ut och dina omkostnader bör således vara betydligt lägre än vad de var för ca 20-30 år sedan.
Detta tar oss till min frågeställning:
- Du som sparar så mycket du bara kan just nu - vad driver dig?
Jag förstår att ekonomisk frihet kan vara en drivkraft för många. Det är nog ingen dum känsla att veta att man kan gå i pension i 50-års åldern om man önskar. Men det är nog inte en förklaring som fungerar för alla. Handlar det om rikedomen i sig och känslan av att ha 20+ miljoner på kontot?
Att lämna efter sig så mycket som möjligt till barn och barnbarn? Att kunna resa jorden runt så snart arbetslivet är avklarat att du i stort sätt inte kan kalla dig bofast?
Ja, ni förstår säkert min fundering. Det finns absolut ingen underton av kritik eller skepsis gentemot er som känner att frågan är riktad mot just er. Jag är verkligen bara nyfiken på hur just du ser på ditt liv om x antal år och vilken vision som driver dig mest!