Vad är målet med ditt sparande, har du någon dröm som du vill uppnå?

Hade en intressant diskussion med en annan här i forumet om ekonomiska mål och om hur man håller motivationen uppe att fortstätta spara/investera, speciellt i volatila tider på börsen.

• Vad är ditt mål med ditt sparande?
  • Har du någon “dröm” som du vill uppnå ekonomiskt? En specifik summa, att köpa en speciell bil, ett stort hus etc?
2 gillningar

Dagar fria från lönearbete.

Nej. Drömmen är att slantarna räcker till pensionen och drygar ut densamma. Hus finns redan men tid ska köpas. Bil troligen säljas.

:smiley:

7 gillningar

Målet med mitt sparande är att ha en välmående ekonomi. För mig innebär det bl.a.:

• Kunna hantera oförutsedda händelser både idag och i framtiden.

• Kunna ha en valfrihet i livet både idag och i framtiden.

• Att leva ett - som @jayr brukar säga - ett ekonomiskt stressfritt liv.

Pengar för mig är en resurs som löser vissa problem och skapar vissa möjligheter, men det är inte ett mål eller ett självändamål. :slight_smile:

10 gillningar

Inge sparande sen typ 10 år tillbaks, inga lån heller sen den tiden tillbaks… Så många av målen uppnåda…
Inge jobbade sen flera år tillbaks…
Har flertal bilar för olika ändamål samt hyfsat för många motorcyklar… Lite för stort hus för två vuxna å flera garage å utrymmen för olika hobbys… Så dom flesta drömmar är uppfyllda… Känns som de är lördag hela veckan lång… Ingen väckaklocka så man går upp när man vaknar å gör de som behagar eller känner för…

6 gillningar

Låter klokt! Tid är det viktigaste vi har!!

2 gillningar

Intressant perspektiv. För mig som alltid tävlat i idrott har jag alltid haft så specifika mål. Att springa vissa tider, kvala till mästerskap etc.
Inom ekonomi är det svårare att sätta en ”gräns” för vad man vill uppnå, och vad syftet egentligen är. Men jag jobbar på det :blush::sweat_smile:

3 gillningar

Att kunna ha samma inkomst och livstil även efter pension. Ingen specifik summa planerad :joy:

6 gillningar

Mitt mål med sparande är att inte behöva vara beroende av att jobba heltid samt kunna ta tidig pension.
Räknar med att kunna gå ner till 50% om 12 år när jag är 45år och sen sluta helt när jag är 55-57år.
Sen ändras mina mål lite titt som tätt beroende på omständigheterna men det är planen just nu.
Sparar även för en liten lägenhet i spanien med sambon.
Själv då, vad sparar du till och vad är din ekonomiska dröm? :slight_smile:

2 gillningar

Att kunna få ihop tillräckligt för att kunna köpa det dära drömboendet när tillfälle väl dyker upp - utan att för den delen öka månadsutgifterna allt för mycket jämfört med idag (Har lite för högt satta krav) :face_with_peeking_eye:

Samt trygga pensionen så att jag då har möjlighet att bibehålla nuvarande levnadsstandard och kanske även lägga till en gnutta guldkant på det.

2 gillningar

Mitt främsta mål är att växla pengarna mot tid, men inte gå i tidig pension utan snarare kunna jobba deltid :slight_smile:

Ekonomisk trygghet är också ett mål. Och valfrihet, att kunna välja vad jag vill göra utan att pengar är ett hinder.

Jag och min fru har satt en summa som mål också som vi räknade fram “baklänges” med 4%-regeln men det är inte hugget i sten, mer ett riktmärke.

4 gillningar

Jag sparade för att ha ett f*** y**-kapital, så att jag enkelt skulle kunna lämna en ohälsosam relation eller arbetsplats om det skulle behövas. Pengarna har nu kommit till användning på så sätt att jag dels kunnat gå i pension drygt fem år före min “riktålder”, dels att vi kunnat betala kontantinsats till en bostadsrättslägenhet. Man vet aldrig vart livet tar en, pengar på banken är en stor trygghet tycker jag.

6 gillningar

Mitt mål är att sluta arbeta vid 61, 6 år innan riktåldern. Jag kom igång sent med mitt “stora” sparande.
Vi har rest mycket och har vad vi behöver, ingen längtan efter mer prylar eller resor.
Att äga min tid och göra det jag vill om dagarna, tid med barn o barnbarn är min lyx🤗.

7 gillningar

Minska mitt beroende av att stanna kvar på en specifik arbetsplats som jag inte trivs på. Eller kunna välja ett jobb som jag vill ha framför ett jag behöver.

2 gillningar

När det gäller mitt långsiktiga sparande så är boendet är viktigt för mig.
Jag bor redan i villa med en hyfsad kontantinsats så det handlar mer om jag av någon anledning hamnar i singelhushåll vill jag behålla förmånen att bo som jag vill. Och behöver jag inte pengarna till boende så är jobba färre timmar i framtiden även något jag skulle kunna tänka mig.
Kanske räcker det till både och :slight_smile:

Det är en trygghet för att ha det bra i framtiden.

3 gillningar

Jag har inget specifikt mål med mitt sparande, annat än ekonomisk trygghet då och frihet att kunna leva som jag vill i framtiden…vad det nu innebär.

Att sakna konktret mål är faktiskt lite av ett problem för motivationen till sparande. Jag har aldrig upplevt fattidom eller risk för fattigdom under min uppväxt så jag saknar den där oron som jag förstått att så många har som drivkraft (min partner inkluderat). Min drivkraft ligger snarare i att leva hållbart och inte överkonsumera samt att kunna äga min tid. Jag har ingen dröm om att helt sluta jobba, däremot vill jag själv bestämma hur mycket jag ska jobba och där är jag väldigt nära mitt mål redan idag.

4 gillningar

Från början handlade sparande om trygghet.
Nu köper jag tid för pengarna.

2 gillningar

Våra mål med sparande är/var dessa dyra saker:

• Bra utbildning för barn
  • Extra bostad
  • Tid (FIRE)
2 gillningar

Absolut. Det går att kvantifiera och bör kvantifieras - framförallt så att man vet när man ska sluta spara. Många klarar inte skiftet från ackumulation till användning-av-pengarna-fasen.

Jag kommer att återkomma med ett avsnitt på temat längre fram, för det går att simulera / räkna fram. Det är ju egentligen inte svårare än att uppskatta sina inkomster och utgifter från och med nu och framåt, lägga på pensionen och sedan räkna ut hur mycket som saknas och “brygga gapet” med hjälp av sparande + tillgångar + ränta-på-ränta. :slight_smile:

8 gillningar

Målet för mig är att ha ett såpass stort kapital att jag ska kunna göra roliga saker utan att behöva ta av lönen. Har som plan att jobba helgskift om några år när barnen är större. Då har man 5 dagar ledigt men ändå full lön!
Ska även försöka spara ihop tillräckligt kapital så att jag kan skämma bort barnen när dom är som dyrast i drift :sweat_smile:

Drömresan är USA eller Canada och fiska Muskie. Är i planeringsstadiet för detta än.

1 gillning

Låter genomtänkt och klokt…
man kanske inte kan köpa sig till lycka, men man kan garanterat bli olycklig av att ha för lite pengar. Tror jag iallafall!

4 gillningar