Vad är målet med ditt sparande, har du någon dröm som du vill uppnå?

Framförallt är ekonomisk trygghet det viktigaste för mig. Sen drömmer jag om att kunna ”ge tillbaka” för allt min mamma gjort för mig. Hon har fått slita mycket och gått igenom tuffa saker. Hon har aldrig haft råd att unna sig något. Vore så roligt att kunna ge henne den möjligheten.
Som tack för att hon stöttat mig genom uppväxt, sjukdom, och inte minst inom idrotten. :blush:

5 gillningar

Fint av dig! :smiley:

3 gillningar

Inget specifikt annat än att kunna få en rimlig pension och förhoppningsvis kunna leva det liv jag vill även när jag inte jobbar. Dvs resa lite, bo i boende jag trivs med, hålla på med mina fritidsintressen och hjälpa barnen vid behov osv.

2 gillningar

Målet med mitt sparande är att kunna gå FIRE innan 40.
Jag fyller 33 i januari och har ca 4 år kvar innan jag når mitt mål, om allt går enligt plan. Det blir en ganska smal FIRE, men drömmen är att det ska räcka till :grimacing:

3 gillningar

Kul! Känns det som ett rimligt mål?:smiley:

2 gillningar

Har lite olika mål: på ett generellt plan att kunna känna mig trygg och inte behöva oroa mig för min ekonomi. Sedan bygga på den tryggheten till att jag har nog för FIRE. För själva FIRE-drömmarna har jag 2 planer.

1. att ha tillräckligt god ekonomi för att kunna omfamna risk och större exponering för utveckling inom min karriär. Att göra detta så länge jag vill jobba/bygga mitt liv runt min karriär.

2. när jag inte längre vill jobba med det jag gör nu; kunna göra en exit och veta att jag landar mjukt och klarar mig ekonomiskt. Sen efter det så kanske jag vill göra något annat i livet som är meningsfullt (har många olika spännande planer/alternativ), men att pengar inte ska vara något som hindrar mig från att utforska.

3 gillningar

Att kunna äga min tid, att göra saker för att vilja inte för jag måste.
Har i dagarna lämnat ett jobb där arbetsmiljön var mer än bristfällig och ohälsosamt ledarskap.

Har skapat mig en passiv inkomst som täcker mina/våra löpande kostnader, samt en krockkudde som kommer till användning nu när omställning behövs till något nytt.

Nyfiken 50+are ser fram emot vad som väntar härnäst :slight_smile:

5 gillningar

Intressant frågeställning! Jag har aldrig riktigt reflekterat över varför jag sparar, jag har bara gjort det. Det har i och för sig varit en bra strategi, eftersom jag har klarat av att ha kontantinsats till min första lägenhet och senare ha kontantinsats till en drömbostad som blev min nästa bostad. Men när jag tänker efter så sparar jag nog för tre olika saker:

1. Kortsiktig buffert för att kunna hantera akuta händelser utan oro
  2. För att ha pengar i framtiden om det är så att man inte orkar arbeta fulltid eller vill satsa mer på hobby som skulle kunna generera inkomst
  3. Att spara ihop lika mycket pengar som bostadslånet idag är på så att jag, om jag då skulle vilja, kan lösa lånet och vara helt skuldfri.

Jag skulle också vilja ha ett dedikerat resekonto där man slänger in en slant och när man når en viss summa reser och upplever något. Men så långt har jag inte kommit än. :sweat_smile:

2 gillningar

Just nu finns det inget självklart sparmål. Tidigare var det för att köpa hus, men det var sex år sedan vi gjorde nu. Nu handlar det mer om valfrihet och frihet.

Trygghet och flexibilitet på arbetsmarknaden är nog en drivkraft nu. Inte för att jag vantrivs på jobbet, men valfrihet är aldrig fel att ha. Förhoppningsvis ska jag kunna välja när jag går i pension, om 20-30 år.

Någon gång i livet kanske man ska prova på att ha en rejäl 40 eller 50-årskris och kasta alldeles för mycket pengar på nån bil som man drömt om hela livet men aldrig kommit till skott att köpa :slight_smile:

2 gillningar