Dilemma kring sparande eller inte sparande

Jag kommer nog aldrig komma i mål med FIRE, vet inte ens om jag vill då jag trivs att arbeta. Jag har planlöst investerat i snart 7 år i indexfonder. Med kontinuerligt månadssparande och några extrainsättningar har jag ca 1,3 msek investerat. Kontot är döpt till hybridfri, men som sagt, ingen tydlig målbild.

Nu till mina tankar, 1,3 msek skulle med 4% -regeln ge ca 4000kr/mån.
Varje månad sparar jag ca 5000kr på skattade pengar.
jag skulle nu kunna ”bryta” sparandet och få 9000kr mer i disponibla pengar varje månad!
Det skulle vara nice, att unna sig massa nya grejer, såklart man vill ha en ny tv, även att jag redan har en helt okej osv. Men jag tror glädjen blir kortvarig innan det känns som vanligt igen.

Någon annan som hamnat i samma tankedilemma och vacklar ? Någon som är hybridfri (utan att jag definierar begreppet)? Ni som inte siktar på FIRE, vad har ni för mål med erat sparande?

1 gillning

Handlar det inte om vad du helst vill göra? Vilket såklart är lättare sagt än gjort :slight_smile:

En början kan kanske vara det här avsnittet:

Lycka till :slight_smile:

Behöver du mer på banken då? Eller där et dags att sänka sparkvoten lite? Eller börja målspara till något särskilt? Ny bil? Nytt kök? 20 flaskor whisky à 3000kr?

Jag har ett liknande sparande och befinner mig i en period i livet som jag ser som en “ekonomisk skördetid”. De stora investeringarna i bostad med mera är avklarade och fokus kan nu helt läggas på sparande. Under kommande år räknar jag med att kunna öka mitt sparande per månad rejält.

Jag ser möjligheten att ha en stabil ekonomi efter pension som det primära. Sedan kan det ju behövas pengar för olika saker som inte är aktuella idag. Det skulle kunna handla om att köpa en sommarstuga, att hjälpa till med barnens bostadsköp eller att göra någon större och dyrare resa tillsammans med barnen.

Det är mitt dilemma, behöver inte mer pengar på banken men det är ju trevligt att ha mer pengar på banken kontra behöver inte ny bil men skulle ju inte tacka nej att byta min passat 2018 mot en nyare årsmodell…

Jag får väl ut 35 per månad och att då spara 5 är ingen större uppoffring..

Exakt samma situation här!

I princip samma mål som gör att jag ändå fortsätter med sparandet, jag möjliggör massa saker i framtiden som jag inte ännu vet behovet av än. Bra input på konkreta exempel. Tack

Om jag var du hade jag börjat med att försöka definiera målet av ditt sparande. Vad det är kan bara du lista ut. :slight_smile:

Sen behöver det inte vara antingen eller. Du behöver ju inte gå ifrån att spara 5000 kronor varje månad till att sluta med det OCH ta ut 4 % av kapitalet om året om du inte vill det. Du kan ju börja med att spara lite mindre varje månad och se hur det påverkar ditt liv. Leder de osparade pengarna till att ditt liv berikas på något sätt är du ju nåt på spåren.

Om det bara leder till att du börjar spontanshoppa krimskrams som egentligen inte ger dig något kanske det är dags att tänka om. Nåt sånt resonerar jag i alla fall. :slight_smile:

2 gillningar