Om man som exempel sparar 10 tkr per månad, och räknar med en årlig avkastning om 8 %. Med dessa antaganden, finns det någon brytpunkt, där sparandet ger så lite för totala avkastningen att det inte längre är så nödvändigt att spara dessa 10 tkr per månad? Förstår ju självklart att det inte är svart eller vitt och att värdet av 10 tkr sparande gradvis går ner ju mer pengar man har, och att det är subjektivt, men skulle vara kul om någon av er räknat på det och själv kommit fram till vad ni själva ser för brytpunkt. Är det 10 mkr, 15 mkr eller helt annat belopp?
Det finns ju denna utmärkta kalkyl där man kan räkna på vad man behöver för att kunna leva på räntorna utan att minska kapitalet.
Jag förstår vad du menar. Det är aldrig för sent förstås men om man har ett överskott kan man ju spara det, vad är alternativet? Jag har dock inte något automatiskt månadssparande längre.
Jag har redan ett stort kapital så månadssparandet skulle bli en försumbart liten del av min värdetillväxt. Säg att jag skulle spara 10k i månaden, det märks liksom inte när jag kan få en värdetillväxt på 100k en bra börsdag, även om det givetvis inte ser ut så varje dag, det går upp och ner. Det allra viktigaste för mig är att ha bra innehav över tid så att jag får värdetillväxt via mitt befintliga kapital. Då är också påståendet att månadssparande är så bra för att man tjänar både på uppgång och nedgång av försumbart värde (förutom för det lilla jag lägger in på en månad då relativt sett). För den som nyss börjat spara är förstås ett regelbundet (månads)sparande oerhört viktigt.
Jag tycker att det är enklare att spara i termer av överskott, dvs att jag varje månad manuellt för över en summa motsvarande det jag inte behöver från lönekontot till ISK och investerar dessa pengar, det kan då vara olika summor varje månad men det är enklare rent praktiskt för annars tenderar jag att behöva justera manuellt ändå. Här kanske det skiljer på vilken disciplin man har med sin ekonomi men pengarna bränner inte i plånboken / på kontot för mig, och har aldrig gjort. För de som har svårt att lägga undan pengar är det förstås bättre att ha en automatisk överföring varje månad.
Det ligger väl en del i det där att man bör sluta spara när man når målbeloppet när man själv anser sig vara ekonomiskt fri. Jag tänker dock även främst på frågan att jag gärna njuter av livet också och inte sparar mer än vad jag faktiskt behöver nu och i framtiden.
Idag är det inga problem att avstå konsumtion för att nå en större trygghet framöver i livet, men å andra sidan vill jag inte heller jaga FIRE på något extremt sätt och inte uppleva och njuta av livet just nu.
Har tänkt mig just 10 mkr som mitt målbelopp och då man kanske inte behöver spara så mkt längre. Det enda man dock har lärt sig i livet att livet inte blir som man tänkt sig, och om och när man väl når ovan nämnda belopp, så kanske man inget annat vill än att arbeta och träffa kollegor. När jobbet inte längre blir något måste, kan det nog vara då det blir som roligast. 
Men om du har ett överskott och inte vill spara, då måste du alltså konsumera överskottet? Jag tänker att om man inte har behov av överskottet så fortsätter man “spara”. Beror på vad du menar med spara, om du ser det som en uppoffring eller bara som att du sparar undan ett överskott, vilket alltså inte behöver ses som en uppoffring. Jag “sparar” en del men då jag har “tillräckligt” ser jag det inte som en uppoffring.
Nej, jag behöver inte konsumera allt överskott, men klart mer än idag ändå. Att du kan spara så som du är nöjd med och ändå konsumera tillräckligt är ju fantastiskt och då har du en väldigt fin balans i livet. Jag måste nog ändå erkänna att jag “offrar” lite idag för att kunna spara så som jag gör för att jag är övertygad om att de kommer ge mig fin ekonomisk trygghet för mig och min familj i framtiden. Om man leker med tanken att jag hade haft 20 mkr på avanza redan idag, hade jag då levt annorlunda? absolut, jag hade t.ex.:
- Kört en finare nyare bil.
- Bott större och mer centralt
- Rest mer till spännande platser och lagt ner med pengar på boende och flyg för bekvämlighetens skull.
- Jobbat mindre
Inga extravaganta saker, men ändå spenderat mer på ovanstående än idag.
Då kommer någon skriva, varför gör du inte mer av det redan idag då? jo det gör jag fast i mindre skala. Dock jobbar jag inte mindre för att jag tycker ersättningen jag får just nu pga av mitt jobb är rätt ekonomiskt fördelaktig när jag ändå är hyfsat i början av min “sparkarriär”. Så frågan handlar väl mer om när man kan känna sig nöjd och börjar unna sig lite mer i livet. Det kan mycket väl bli gradvis också naturligtvis och behöver inte vara allt eller inget vid ett visst belopp, det tror ingen blir lycklig av.