Andra mål än finansiellt oberoende?

På detta forum och bland sparekonomer verkar det som att alla vägar leder till finansiellt oberoende. Hela privatekonomin ska anpassas för att möjliggöra detta mål med låga utgifter, höga inkomster och långsiktiga investeringar. Men… är detta verkligen rätt mål? Eller rättare sagt: finns det några andra finansiella mål än att satsa allt på finansiellt oberoende?

Personligen tänker jag att livet är kort och att det är svårt att se glädjen i något som kan ske om 20 år. Kanske har jag blivit överkörd innan dess. Finansiellt oberoende är inget mål jag går igång på. En idé är att kunna köpa två boenden. En lägenhet riktigt centralt att bo i på vintern och en villa vid sjö att bo i på sommaren. Det är exempel på ett annat mål jag funderat över.

Är det någon mer här på forumet som har andra finansiella mål än ekonomiskt oberoende?

4 gillningar

Det där skiljer sig nog väldigt mycket från person till person. Vissa vill ha något mer här och nu medan andra behöver något “där borta” hela tiden att arbeta mot.

2 gillningar

Fast i båda fallen behövs en slant, så vägen dit kan ju vara lika och då blir ju summan på kontot det mest intressanta ändå. Men visst kan man spara till andra saker såklart. :slight_smile:
Nej, inga sådana planer här. Ska jag bo vid en sjö så gör jag hellre det året runt isf och kombinerar FIRE och sommarstugelivet.

2 gillningar

För egen del strävar jag mer efter “rimlig ekonomisk frihet” snarare än “komplett finansiellt oberoende”. Det förra beskrivs nog bäst genom att inte behöva tänka efter huruvida man har råd med något man vill göra eller köpa - inom rimliga gränser förstås, är ju skillnad mellan att på impuls kunna köpa en bil för några 100kkr och att kunna köpa ett renässansslott i Italien för några 10mkr.

Jag försöker hitta en avvägning i mitt liv mellan att unna mig/familjen saker nu när vi vet att vi är och friska och framtiden när man inte alls vet hur det är med vare sig den fysiska eller mentala hälsan. Med tanke på det sparas det både för nytt husbygge (igen), ny bil (en till), semesterhus (utomlands) och framtida resor - utöver de pengar som avsätts för investeringar. Sparande ser jag som kortsiktigt, investeringar som långsiktigt.

Vår ekonomiska filosofi i hushållet går inte så mycket ut på att spara på allt, snarare däremot att inte slösa på något. Spara och slösa för mig är inte ömsesidigt exklusiva, det finns en gyllene medelväg även om den ibland kan vara svår att hålla sig till.

4 gillningar

Mitt mål är att vara självständig nog att välja var och när jag arbetar, och vilken typ av arbete det är. Helst kunde jag bara arbeta 4 timmar om dagen hemifrån, från en strand eller från någon stuga mitt i ingenstans. Det är också viktigt att inte känna att jag måste ta arbetet hem. Det är svårt för mig att sluta tänka på arbete, för jag känner ansvar för att mina lagkamrater inte blockeras, allt fungerar smidigt etc. Jag drömmer om att en dag jobba 4 timmar om dagen på något som ingen direkt är beroende av och sedan spendera resten av min tid som jag önskar.

6 gillningar

Mitt mål har varit att få koll på ekonomin och känna att jag har nån slags kontroll på det hela. Nu har jag intresserat mig för sparande lite som en hobby, men planen har hela tiden varit att skaffa mig en övergripande koll och sätta upp allting så att det mer eller mindre sköter sig självt om jag skulle tappa intresset.

3 gillningar

Då är det ytterst rimligt att inte spara för mycket kan jag tycka. Men desto roligare blir ju även de äldre dagarna om man ändå lagt undan någon krona. Du kan bli överkörd men du kan också leva tills du blir 100 och vara pigg som bara den!

För de flesta som inte är intresserade av FI/FIRE så tror jag det är en vettig balans.

Lätt att glömma bort att forumet inte är representativt för majoriteten av den svenska befolkningen och definitivt inte för världens befolkning. :slight_smile:

Jag har inga finansiella mål. Jag sparar rätt mycket ändå men spenderar också en hel del på saker som är viktiga för mig i dagsläget.

1 gillning

Pengar är inte målet, pengar är medlet.

9 gillningar

Grejen är att man behöver spara så oerhört mycket mindre om man börjar tidigt och sätter pengarna i arbete. Man lider också mindre av att spara om man börjar tidigt och kör en mycket lägre siffra varje månad.

Allt är en tradeoff, och det gäller att inse att det finns flera rattar att skruva på för att trimma in livet som man vill ha det. Det är inte allt eller inget, man får hitta den nivå man trivs med och som man kommer trivas med i framtiden (både nära framtid och den många år borta).

Jag tycker det finns en rimlighet i att leva inom sina tillgångar, att trimma in sina utgifter så att man har en del över varje månad. Hur stor del är upp till en själv.

De där sparade pengarna ger en nästan direkt en så oerhört mycket större frihet och makt över sitt liv, och man behöver inte oroa sig för oväntade händelser på samma sätt, så det är inte ett så klart val som uttrycktes i den ursprungliga frågan. Jag upplevde att mitt liv även kortsiktigt blev bättre av att spara, inte sämre. Så jag fortsatte helt enkelt när jag byggt upp en hyfsad buffert.

Antar att det är som att träna. Man bygger upp en vana, och så är det inte så jobbigt längre. Och man ser fördelar både på kort och lång sikt.

4 gillningar

Jag har funderat på samma sak och det enda jag landat i som känns värt att spara till är just boende och ekonomiskt oberoende, möjligtvis också arv. Men sedan har jag också landat i att jag till stor del sparar för att jag inte vet vad jag annars skulle göra med pengarna här och nu ändå (inte tillräcklig självdisciplin för att skänka överskottet till välgörenhet tyvärr…), och då blir det hela lite av ett icke-val. :slight_smile:

2 gillningar

Går man in på ett fiskeforum kan man tro att allt handlar om att fånga fisk. På samma sätt kan man tro att allt på RT handlar om finansiell frihet osv.

Att leva ett bra liv och fatta sunda ekonomiska beslut är ingen motsättning som jag ser det.

5 gillningar

Det du beskriver liknar ganska mycket det upplägg vi har. Att kunna hitta en balans mellan korta och långa mål.

Jag har gått ner i tid under småbarnsåren utan FIRE. Har aldrig förstått varför en ska vänta med det tills du har 7 Mkr. Om du vill jobba mindre, just do it. Jag är inne i en period nu där jag inte ser någon poäng med att sluta arbeta. Går till och med upp i tid.

2 gillningar

Bra mål! Jag har haft fokus på detta fram tills nu. Tanken är att sätta några nya mer ambitiösa mål. Men jag tror koll på pengarna egentligen är tillräckligt vettigt som målsättning.

Precis. Jag tänker att det är viktigt att både spara på kort sikt och investera på långsikt (typ 10 procent). Då kan jag realisera saker nu och få en vettig pension.

Det här med mål är ju sjukt individuellt och bara du själv kan avgöra vad som känns rätt för dig.

Nu vet inte jag hur gammal du är men för min egen del så lockade det mig att ha möjligheten att kunna gå ner i tid för att spendera tid med mina framtida barn utan att det skulle behöva påverka min ekonomi.

Men som sagt, det är väldigt individuellt, en sak som är säker är dock att du kommer ha fler alternativ att välja om du lagt undan en slant till ditt framtida jag. Och om inte annat är det ju trevligt att kunna ha en guldkant på tillvaron när du går i pension, för det krävs inget stort sparande om man börjar i tid.

1 gillning

Jag sa inte att jag vill FIRE, jag sa att jag vill ha tillräckligt med självständighet för att göra det jag skrev. Antalet timmar bara en liten del i målen som jag skisserade.

Jag tror att det handlar om olika saker där ”ekonomisk frihet” bara är en heltäckande rubrik.

Jag har ju flera gånger protesterat mot RE-biten i FIRE. För mig har det handlat om följande mål i kronologisk ordning:

1. Ha en trygghet
  2. Kunna resa
  3. Kunna köp ett hus
  4. Kunna ha en bekväm vardag och tid för det man önskar
  5. Kunna ge mina barn en startplåt när de blir vuxna
  6. Kunna ha ett gott liv i pension när jag inte vill / kan jobba

Min poäng som jag tror framkommit i flera inlägg, i alla fall här på forumet - när man börjar nå eller har nått målen ovan. Vad är då poängen med mer pengar?

Därav tex övervägandet av att köpa en Porsche Taycan.

Att spara och spara och inte använda pengarna är ju som att baka en kaka man inte äter. Eller som @AuAgEric sa - vad är poängen med att dö med mest pengar på kontot. Då har man nog prioriterat lite fel i livet.

5 gillningar

Den som har lättast för att ackumulera kapital är den som har det som livsstil. Att köpa en dyr bil tillför därför inget alls. Målet är inte att spara nu för att kunna slösa sen, målet är att leva utan frosseri och slösaktighet hela livet. Om det sen blir pengar kvar i dödsboet är ett sekundärt problem. Eller inget problem om man har barn eller testamente.

2 gillningar

Tack för listan över mål. Det är någonting sådant jag tänker att vi behöver för att bli riktigt motiverade. Det som fungerar bra för oss är att visualisera mål. Vi har tidigare haft Trello för detta med anpassade bilder för att förstärka det visuellt. Kanske läge att göra en sådan övning igen.