Årets första avsnitt handlar om ekonomiska mål. Tanken var att det skulle handla om “Så här investerar du 2023”, men längs vägen insåg jag att det förmodligen var ett felsteg. Lite som att skriva ut ett läkemedel utan att först ställa en diagnos.
Halvt på skämt och halvt på allvar uppenbarade sig @Jonathan.S och många av de diskussioner vi haft på forumet om att förutsättningar spelar roll, risken att bli kär i sina metoder och att först definiera problemet. Därav tror jag att det här får bli en utforskning som vi gör tillsammans, ett första provprat för 2023.
Nytt för dagens avsnitt är även en kort sammanfattning på mindre än 3 minuter(!). För alla er som är “kom-till-saken-jan”. I veckan kommer även ett par kortklipp. Det är ju nytt år och då får man testa nya saker.
Fokus i dagens avsnitt är att närma sig problemet som jag fortfarande inte riktigt definierat, men som jag tror befinner sig i häraden av frågorna:
Varför sparar jag överhuvudtaget?
Om, ekonomi är penseln som jag målar mitt liv med, vad vill jag måla för en bild?
Hur kan jag använda mina pengar för att de ska bidra till göra mitt liv rikare / lyckligare?
Vad är “enough, and then some” i mitt liv - utifrån mina förutsättningar, mål, ambition och önskan?
Jag hoppas att jag denna gången gjort det tydligt att det INTE handlar om att dyrast upplevelse vinner eller att det handlar om att spendera för status eller spenderandets skull. Jag tror att det handlar om - som jag skriver i rubriken:
Om du inte vet vart du är på väg så vet du inte hur mycket pengar du behöver
Det vill säga att jag tror att i avsaknad av ett specificerat mål så kommer jag antingen att underspara eller överspara. Jag tänker - kanske felaktigt - att målet bör vara spara tillräckligt (och lite till) i förhållande till det man behöver och det man vill ha. Sedan kan man absolut ha sparandet som hobby och leka leken “ju mer, desto bättre” men det är för mig ett separat spår vid sidan av det man behöver.
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk . Notera att du även då slipper reklamen i forumet. Istället för transkribering så har jag försökt sammanfatta det viktigaste och inte minst dela med mig av min tjänstepensions-fuckup som var ett av fröna till avsnittet.
Reklam för RikaTillsammans-programmet
Jag tror i och för sig ingen här i forumet har missat att jag tänkte köra RikaTillsammans-programmet där ett av målen är att jobba med denna typen av frågor för att skapa en slags kompass i livet som sedan kompletteras med en plan. Det blir som ett träningsprogram de kommande 12 månaderna där man jobbar på egen kammare, men ändå får en struktur, inspiration och konkreta övningsuppgifter att göra på egen hand eller med sin partner.
Vi har även en tråd på ämnet som finns här. Om du vill hänga på, så bokar du din plats här.
Tips på frågor att undersöka och kanske diskutera med sin partner
Nedan är en sammanställning av några av de frågorna som vi tar upp i avsnittet. Jag vill gärna tro att de hjälper en att komma närmare svaret på frågan “Varför?”. Jag tror inte att man ska ta alla frågorna och besvara dem rakt upp och ned, utan att försöka se vilken riktning de pekar, att unna sig att hänga kvar i frågan och framförallt prata om dem tillsammans med människor som är viktiga för en.
Så, nu är jag sjukt nyfiken på era kommentarer.