Undersökning: Vad skulle du göra mer eller mindre av i livet om du hade en liten pengamaskin? 💰

En fråga som vi hade uppe på en föreläsning i veckan:

Vad skulle du göra mer eller mindre av i livet om du hade en liten pengamaskin som gav dig några eller flera hundra- eller tusenlappar extra i månaden? :moneybag:

För att även anonyma som inte är inloggad på forumet ska kunna svara får du gärna skriva dina tankar i Google forms här:

3 gillningar

Det känns något lite för litet för att kunna betyda något i form av livskvalitet. Men oavsett värde hade det gått in i FIRE portföljen vilket bidragit till en tidigare RE / mer tid.

Välkommen :slight_smile:

1 gillning

Håller med föregående talare. An hundring eller tusing mer i månaden gör inte mycket mer eller mindre. Hade antagligen inte gjort någonting alls extra. Säg Triss med 10’ per månad i 25 år? Då snackar vi att man faktiskt kan gå ned i tid.
Vänder man på frågan lite; Om man hade fått 1000kr per månad som man inte får investera eller lägga till lönen. Vad gör man av den då? Städtjänst? Beställa mer mat osvosv? Lite vad som just öppnades upp en diskussion kring Farbror Fri’s bloginlägg: Tankespjärn från Farbror Fri: Vad finns kvar av livet om man outsourcar hemmet, maten, hälsan och barnen? - Nr 8 av angaudlinn

Själv får jag 50€ skattefritt varje månad på ett kort som heter Givve som arbetsförmån. Detta kort kan endast användas inom en radie av typ 10 mil från arbetet och ej online. Tänkt att främja lokala kedjor mm istället för tex Amazon. Jag köper bränsle för det. :person_shrugging: Känns som “gratis” bidrag till pendlingen.
Fungerar i matkedjebutiker också. Så skulle rent teoretiskt kunna gå runt systemet å köpa ett värdekort på säg just Amazon och använda den till det. :person_shrugging:

Jag skulle jobba mindre. Spenderat tiden i en kajak, eller på en fjälltopp, eller i skogen, medan barnen var i skolan. I övrigt, hade livet sett likadant ut.

Jag skulle jobba mindre eller köpa mig tid genom att betala någon för att göra saker jag idag måste göra själv. Tid är just nu min största bristvara. (När man är mitt i livet och har barn+hus så blir det lätt så.)

Inget annorlunda, det är så väldigt lite pengar att det inte spelar roll.

Hade kanske kunnat gå i pension några månader tidigare än planerat ifall jag satte in dem i globala indexfonder?

Och då spenderat tiden som penisonerad några månader extra på det jag annars ändå hade gjort som pensionerad, dvs diverse hobbies samt konsumtion av underhållning.

Hade frågan varit ställd på detta sätt hade man nog fått tänka efter lite.

För lite pengar för att göra någon skillnad.

Fått börja jobba igen

Idag skulle det inte påverka men om jag ser till den tid då jag arbetade heltid så hoppas jag att det skulle göra att de utlandsresor vi gjorde blev längre i tid, från 1-2 veckor till kanske 3-4 veckor. Så mer men inte fler resor

Ändrade till ”flera” tusenlappar… :joy:

Ytterligare en undersökning framgångsrikt derailad :joy:

1 gillning

Schhh…. Berätta inte för @Oliver.Allemog han är fortfarande ny… :heart::see_no_evil:

1 gillning

Om det är flera tusenlappar så hade jag ökat det långsiktiga sparandet med nån tusenlapp. Jag hade även funderat på att vara ledig en extra dag i månaden från jobbet och ägna den dagen helt åt att umgås med lillgrabben och göra roliga små enkla vardagsäventyr ihop :slight_smile:

3 gillningar

Om “flera” är 3-5000 är det nog fortfarande för lite för att göra någon större skillnad men mera sparande nu skulle göra RE lite tidigare.

Om det är 10000 skulle jag nog fråga nuvarande arbetsgivare om jag kunde gå ner i arbetstid nu men om jag skulle få nej skulle jag nog inte tycka att det vore värt att byta arbetsgivare för att kunna jobba lite mindre.

1 gillning

Min dotter säger att man ska unvika Amazon. De har dåliga arbetsförhållanden och det är bättre att gynna de svenska handlarna. Nästan allt vi köper (utom mat) är ju tillverkat i Asien oavsett hur vi köpet det.

Det var inte svar på frågan men jag skulle nog bara anlita fönsterputsning lite oftare.

haha, ni är för roliga. Vad ska jag skriva istället :slight_smile:

Bättre så här:

Intressant, vilka är intervallen tänker du?

Prioriterar du FIRE före barn?
Ett tips från en ekonominörd med 2 barn är att skaffa barn ändå om möjligt.
Ekonomin löser vi längs vägen :+1::wink:

Men adoption kan förstöra din ekonomi.
Har inte koll på vilka länder man adoptera ifrån och alla kostnader som tillkommer, men ett par jag känner har adopterat två barn. De har betalat en bra bit över miljonen.

Lät på dem som att det var komplicerade och utdragna processer och massa kostnader i legala avgifter och att de fick betala fosterfamiljens kostnader under tiden de hade hand om barnen.