Så här i maj kommer reflektionsveckan och nu behöver jag lite hjälp att tänka.
Jag är en 35 årig singelperson.
I princip hela livet har jag översparat och nu vill jag lägga mer av inkomsterna på erfarenheter och upplevelser.
“Obligatoriska” månadskostnader är ca 15000 kr och ca 20 000 kr med bilen inräknad. En nödvändig “lyx”. Det brukar bli kvar 2000-4000 i slutet av månaden.
Det finns tillräckligt med sparpengar ifall “shit hits the fan”.
Resten upp till lönen 30 000 kr + brukar investeras på olika sätt. På sistone har jag upptäckt att jag troligen inte behöver ha 20 Mkr till pensionen. Kommande arv på flera miljoner lär förbättra läget så småningom. Men det är en möjlig bonus om ett antal år, och ska jag vara ärlig så borde ägarna utnyttja sitt kapital innan de dör.
Hur kan man tänka om man har 10 000 kr - 15 000 kr “extra” varje månad?
Om nu sparande absolut inte är ett alternativ så är det väl bara du själv som kan klura ut vad du är sugen på att spendera på.
Du är 35 och singel. Det finns ett antal aktiviteter som är lättare att göra utan fru och barn. Tänk typ vandra i Nepal, forsränning i Colorado, köra motorcykel genom Sydamerika etc. Eller varför inte bara dra med polarna till Bali några veckor.
Om du inte gillar resor finns det alltid andra hobbies och intressen man kan nörda ner sig i och bränna ohemult mycket pengar på. Köp en större motorbåt, t ex. Dina 10-15 000 kommer att försvinna innan du hinner blinka.
Hade investerat pengarna och låtit ränta på ränta göra jobbet för att sen om 20år + ge allt till välgörenhet. Alt 50% välgörenhet direkt 50% investera för att skänka senare. Det är så ja gör själv, då mina barn redan kommer få mer än tillräckligt i arv.
Jag förstår det som att du inte vill investera pengarna utan istället har upptäckt att du kan göra något roligare för de här pengarna eftersom du sparar så att det räcker och blir över redan.
Jag hade gått ner i arbetstid, alltså minskat inkomsterna motsvarande ungefär den “onödigt stora” delen överskottet, och ägnat mig åt en hobby på den tiden istället.
Ett bra alternativ är att sprida glädje med pengarna. Du kan exempelvis bjuda människor som du tycker om på restaurangbesök eller andra gemensamma aktiviteter. Alternativt skänka pengarna till välgörenhet såklart.
@janbolmeson borde lägga till en funktion på RT där man kan skänka bort “överskottspengar” till andra medlemmar som kan bränna dem åt en. Jag kan ställa upp som mottagare om ni gör en prototyp och vill få den testad.
Jag hade använt pengarna till de jag tycker är roligt å gillar… Inga problem att göra saker eller köpa, me andra ord slösa… Är inte typen som spar hela tiden max…
Om du inte har ambition eller vilja att satsa på att bli ekonomiskt oberoende, vilket skulle vara mitt mål i ditt läge. Då kan du köra en mellanväg och sluta spara men att låta ditt kapital växa av egen kraft.
Möjligen kan du även använda en del av avkastningen, typ 4-6%, för att göra något du verkligen vill. Då kan kapitalet behålla sitt realvärde och ge dig lite guldkant på tillvaron nu och resten av livet men du kommer sannolikt inte kunna göra FIRE.
Bra tips på kul saker!
Jag ska göra ett nytt försök att bygga upp ett “resa- och slösakonto”.
Sist gick pengarna till nån investering.
Men dykning i Bali och segling runt Maldiverna kan nog absolut vara något!
Det kan faktiskt bli en ofrivillig FIRE… , men ja - målet finns delvis.
Dock tenderar jag att “dippa” vid långa perioder utan jobb/sysselsättning.
Jag lär inte klara av att sluta spara helt, så utmaningen är att hitta kul saker att göra. Av någon anledning är det jobbigt att köpa skor för 700 kr eller konsertbiljetter för 2000 kr men inte alls jobbigt att köpa bitcoin för 6000 kr.
Tanken har också slagit mig, men då är risken att börja klättra på väggarna.
Välgörenhet får komma senare.
Vad generöst att du ställer upp!
Jag ska försöka ha dig i åtanke senare i livet!
Ja som jag skrev, om han låter kapitalet växa av egen kraft utan fortsatt sparande kommer han nog bli det, men om han börjat använda 4-6% av avkastningen för konsumtion redan nu så blir han förmodligen inte det. Så valet är hans, hur mycket guldkant på tillvaron vill han ha nu?