Hej! Skulle behöva råd. Vi vet helt enkelt inte vad vi ska göra med våra pengar. Jag ökar nu min månadsinkomst med över 7000 brutto och vill förvalta pengarna väl. För att ni ska få en förståelse så kommer vår ekonomi se ut såhär på ett ungefär:
Inkomster netto:
Ca 60-65 000 lön (beroende på vab/sjukdagar mm)
1250 x2 barnbidrag
Fasta utgifter:
ca 25 000 ± några tusen
varav 2100kr amortering (2%)
Vi har dessutom investerat i en fastighet som ska hyras ut from nästa år som vi betalar av 7000kr/mån på i dagsläget (räntefritt). Ändå blir det ganska mycket pengar över och istället för att slösa bort dem eller fylla på bufferten ännu mer så undrar vi nu vad som vore smartast att göra. Ska vi spara mer i fonder? Mer till pensionen? Mer till barnen? Borde vi amortera mer?
Hit me up med era bästa och mest omsorgsfulla råd. Peace
Sorgligt svar men jag vet inte. Spontant så önskar jag ha ett liv med ekonomisk trygghet, extra guldkant, mycket resor och nöjen. Vi vill även kunna hjälpa våra barn att få en bra start i vuxenlivet (många år kvar).
Eventuellt vill vi även bygga nytt hus i en dyrare stad än vad vi bor i nu.
Jag hade smällt in allt ni inte behöver i indexfonder och sedan tagit ett snack med min partner om livsmål, drömmar och önskningar samt lytt @Xiro ovan om att titta/lyssna genom lite avsnitt kring just sparmål och upplägg.
Spontant ser ni ut att sitta i en god ekonomisk sits. Med de mål du nämner kanske ni borde prioritera att ha mycket pengar på sparkonto för buffert och målsparande. Det finns inget egenvärde i att maximera avkastningen om ni har bättre nytta av pengarna i närtid. Givet att ni håller i de sparande du listade ovan.
Det var ett tag sedan men ja, jag har lyssnat på och är bekant med fyra hinkar principen. Har större delen i indexfonder och en mindre del i aktier så lite passivt och lite lekhink -aktigt har vi.
Ni har ju redan bra sparanden till barn och annat.
Om avbetalningen på huset för uthyrning är till någon privatperson kanske ni kan betala av det för pice of mind att inte va skyldig något.
Ni kan fundera på om någon förbättring av fastigheten kan öka uthyrningsvärdet. Och i såfall lägga pengar på det.
Annars skulle jag skicka in så mycket som möjligt på börsen och fundera på hur avkastningen kan förbättra era liv.
Bra input. Vi har dock ingen brådska med den avbetalningen, det är till en annan familjemedlem så det är ingen egentlig skuld utan mer att vi sakta köper in oss i fastigheten under tiden som den renoveras.
Ja vi kan absolut lägga mer pengar på börsen. Frågan är mer om det vore smartare att amortera mer just nu? Vi har fast ränta till nästa år.
Ja. Det beror delvis på om man tror att räntan på lånet kommer va högre än avkastningen på börsen över tid.
Men också på om man vill ha pengarna låsta i huset eller tillgängliga för annat.
Jag tänker att ni redan puttar in väldigt mycket pengar i fastigheter och erat lån är inte enormt.
Skulle räntan va otippat hög när räntelåsningen går ut kan ni ju betala av mer då. Ni kommer ju dessutom få hyresintäkter till hjälp senare.
Jag hade hellre satt mer pengar på blrsen. Om inte annat för att de ska va tillgängliga ifall nåt oväntat dyrt händer med husen.
Jag tänkte på “extra guldkant, mycket resor och nöjen” samt bygga nytt hus. Allt sådant sparande mår bäst på sparkonto, då ni ska göra det i närtid gissar jag?