Bör jag sluta spara?

Idag sparar vi ca 50-60,000kr/ månaden på börsen.

Översparar vi?

1 gillning

Har ni en månadsinkomst på 500.000 kr skulle jag nog säga att ni ev. undersparar, försök att få till en sparkvot på iaf 20%.

4 gillningar

Beror på. Vad har du för mål och hur långt har du kvar dit?

Låter dock väldigt mycket :joy: snålar du mycket eller sänker din livskvalitet, så kan du säkert sänka lite :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det ända rätta är att ansöka till Lyxfällan,

6 gillningar

Hur långt är ett snöre…

OnT: Svårt att svara utan att veta mer om er inkomst, skulder etc.

3 gillningar

Gammal film, gammal man :joy:

Skulder 2,4 milj bostad

Sparkvot 70%

Borde man amortera mer istället? Vi amorterar 4%

Inga mål :sweat_smile: förutom bli rik :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ni kanske ska ha slantarna till något? Resor, barn, att bada i, att bygga torn av, FIRE, stiftelse för klockgrodans fortlevnad etc?

Att spara 50k är ju bra, men om man bara gjort det en månad har man ju en bit kvar till ”rik” osv.

2 gillningar

Reagerar lite på samma sak, är det för mycket eller för lite beror väl på hur stort det nuvarande kapitalet är.
Vi sparar mellan 30 000 - 100 000kr per månad på börsen för närvarande, men vi har (relativt) litet kapital på just börsen, så det är definitivt inte för mycket.

3 gillningar

Frågor:

1. Hur stor är portföljen idag och vad har ni investerat i?
  2. Hur gamla är ni?
  3. Vad är syftet med sparandet (du skrev att bli rik men vilken siffra definierar du som rik?)?
  4. Vad är bostadens marknadsvärde?
1 gillning

Svaret på den frågan vet du kanske bara själv. Men om vi tittar på duktiga investerare som Erik Selin :sweden: och Warren Buffet :us: så säger de ofta att man ska spara så mycket man kan varje månad och spara långsiktigt (>5 år) och spara i olika aktier/bolag, i olika länder :united_nations: och olika valutor :dollar: Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning
  1. Har ca 3 milj på börsen. Indexfonder och småbolagsfonder
  2. 38 år
  3. syftet är att kunna bli ekonomiskt oberoende trots att vi vill fortsätta jobba fram till pensionen
  4. vi har två bostäder, ena värd ca 3,6 milj och andra värd 3,4 milj. Total lån 2,4 milj

Vad skulle du gjort i vår situation?

Firat ordentligt!

3 gillningar

Bra jobbat! I ert fall hade jag nog kontaktat någon för vägledning. Det är ganska mycket pengar vi snackar om. :slight_smile:

1 gillning

Grattis till en strålande ekonomisk situation!

Om vi skulle ha sparat så stor del av inkomsten (70 % investeras + 7-8 % för 4 % amortering om jag förstår saken rätt) hade vi nog varit missnöjda med vad vi unnade oss i vardagen eftersom det knappt hade blivit något över när räkningarna är betalda. Vi har en sparkvot på drygt 40 % som vi är nöjda med. Jag får dock inte intrycket av att ni är missnöjda, är det rätt tolkat?

På de här sparnivåerna blir marginalerna små, så lämpligheten i det hela beror på hur livet ser ut. Om man till exempel inte har barn, bil eller hund är marginalerna naturligtvis större.

Jag ser inget problem med att fortsätta spara ordentligt om ni inte lider av det. Men ni har tveklöst gott om utrymme för att unna er saker som eventuellt lockar! Annars har ni 10 miljoner om 7 år, eller 20 miljoner om 13 år, förutsatt oförändrat sparande och 7 % avkastning. Om ni fortsätter leva på under 20.000 kr/mån behövs det inte många år för att bli ekonomiskt oberoende.

I förhållande till era utgifter är ert kapital relativt stort, så i den meningen skulle ni kunna dra ner på sparandet.
Men drar ni ner på sparandet så drar ni upp utgifterna, så då gäller kanske inte ovanstående påstående längre.

Varför har ni såpass små utgifter? Man får anta att de små utgifterna är påtvingade för att skapa ett stort sparande, annars skulle ju frågan “Bör jag sluta spara?” inte uppkommit, eftersom nåt måste du ju göra med de överblivna pengarna.

Då uppkommer frågan, varför snålar ni överdrivet nu, om du som du säger inte har något annat sparmål än att “bli rik”?
Någon gång ska väl pengarna användas? Personligen tror jag inte på modellen snåla nu för att unna sig senare, lika lite som att slösa nu för att tvingas in i ett sämre ekonomiskt läge senare inte fungerar heller.

Våran sparkvot ligger på en nivå där vi kommer ha en förmögenhet (om allt går enligt plan) framme vid pension som gör att vi kommer kunna fortsätta ha en levnadsstandard liknande den vi har nu även under pensionen.

2 gillningar

Helt rätt :slight_smile: vi lider inte av det.

Jag vet faktiskt inte varför våra utgifter är låga. Kanske för att vi inte har lån på bostaden så vi slipper räntor och amorteringar?

Vår andra bostad som vi har hyr vi ut och idag är det vår hyresgäst som betalar hyran, ränta och amortering etc.

Vi har ingen bil då vi bor så nära jobbet och stan. Sedan har vi barn men de är så små ( leka i parken är roligare än åka utomlands :relaxed:)

Jag vet liksom inte varför vi ska öka våra utgifter eftersom vi unnar oss det mesta tycker vi.

Men antar att utgifterna ökat när barnen blir äldre. Frågan är om vi borde gå in och öka amorteringen av lägenheten vi hyr ut? Så svårt när man inte vet vad som är bäst…

1 gillning

Hej, våra utgifter år små då vi inte har lån på vår bostad. Antar att bostad är det som oftast är den största utgift man har? Vi har ytterligare bostad som vi hyr ut och vår hyresgäst betalar ränta, amortering etc.

Kan tillägga vi inte har bil heller då vi bor så nära våra jobb och stan.

Barn har vi men de är ju så små.

Men visst har du rätt att pengarna ska användas nångång. Men då är ju frågan var vi ska investera dessa fram till dess :slight_smile:

Vem ska man kontakta? Vill ju inte betala massa pengar för rådgivning som bara gynnar banken :stuck_out_tongue_closed_eyes: