Hur mycket är rimligt att spara?

Hej!
Vi är två vuxna, två barn och har bott i vårt hus i ca 1,5 år. Under tiden har vi renoverat mycket och varit föräldralediga, så allt överskott har gått direkt in i huset.

Nu om två veckor börjar båda jobba igen och då kommer det äntligen börja rulla in lite pengar. Vi får ut totalt ca 60–65 000 kr efter skatt varje månad. Våra fasta kostnader ligger på ungefär 25 000kr (huslån, lite CSN, förskola, försäkringar, drift osv).

Vi har egentligen inga andra lån än huset. Två bilar men de är betalda.
Vi lever ganska enkelt – ingen lyxmat, sällan restaurang, hämtmat ibland, badhus eller bio varannan vecka kanske. Jag får gratis lunch på jobbet, frugan tar matlåda, barnen får alla mål på förskolan, så det är mest middagar vi står för plus helger.

Så i runda slängar har vi 35–40 000 kr kvar efter fasta kostnader.
Frågan är: vad är rimligt att leva för, och hur mycket borde man spara/investera varje månad i vår situation?

Det beror helt på vad ni vill åstadkomma och hur mycket kapital ni redan har.

Skulle det vara jag i samma situation skulle det i alla fall handla om tiotusentals kronor och inte tusenlappar eftersom ni har ett så fint överskott efter fasta kostnader.

3 gillningar

Varför ställer du frågan? Är ni missnöjda/oense med något?

Max 12000kr och bränn resten på upplevelser och lev lite?

Om ni är nöjda med detta så har du redan svaret:

Att öka sin konsumtion bara ”för att” är helt galet. Du vänjer dig snabbt vid din nya livsstil, så ger ingenting förutom mindre på kontot.

4 gillningar

En enklare skiss på någon typ av budget vore kanske en bra startpunkt? Frågeställningen är hur mycket ni ska leva för, det beror på många saker tänker jag. Vad är ”att leva för”, är det att byta ut matlådorna mot restaurang, är det att åka en charter extra om året etc.

Lite förslag på saker att spara till som då kan ingå i en sån skiss

Underhållsfond till huset - framgår inte vilket skick allting är i, men ett hus kräver alltid underhåll.
Barnspar - vill ni spara något till barnen? Kanske procentsats av totala sparandet?
Pensionsspar - privat pensionsspar är inte tokigt. Kanske har någon gått ner i tid eller tagit mycket föräldraledigt? Kompensera upp!
Bilspar - inget lån på bilarna i dag, men de kommer kräva ett visst underhåll (eller bytas ut), bra att ha lite pengar för ändamålet
Semesterkassa - hur vill ni att era semestrar ska se ut?

Listan går att göra lång, allting hänger väl på vad ni har för sparmål och livsstils-tanke.

4 gillningar

Ni vet inte vad ni ska göra med pengarna, skulle ni veta vad ni skulle göra med tid? Jobba lite mindre? Ta ledigt fredagar och nöj er med 20 000kr i överskott.

4 gillningar

20.000 i månaden. Ger 240.000 om året och med 30 års sparande med löneökningar, minskade kostnader och ränta på ränta effekten så lär ni ha åtminstånde 20 miljoner sparat när ni är 65 år. Troligen mer!

Vi har också rätt okej inkomster och lever ganska enkelt. Vi brukar tänka igenom om ‘det är värt det’, dvs är det värt oss x antal (extra) arbetstimmar för att köpa något. Vi spenderar på vad som vi tycker är värt och sparar resten. Har sparat runt 50% senaste tiden av det som var kvar efter fasta kostnader (med lite högre lön och lite lägre fasta kostnader jmf med er).

Varför inte spara vad som går och vad som är inte värt att slänga pengar på? Det kommer kännas väldigt bra i framtiden att ha stora besparingar ifall ni vill gå ner i arbetstid/starta sidoprojekt/starta eget osv.

1 gillning

Det beror helt på hur mycket ni har i ISK-portföljen. Om ni har under 1m så är det bråttom med mer sparande, panik. 5m då är ni ok. 10m så är ni väldigt ok. 20m så är ni klara

1 gillning

Vi har exakt samma förutsättningar och sparar 12 600/ månaden.

1 gillning

Du minns mig och min fru när vi träffades i början av 2018 (jag var 29, och min fru 26). Vi hade ca 65000kr netto och vi investerade ca 45000kr per månad (inga CSN, biligt hus, liten gammal bil). Nu efter 7 år siffrorna är mycket stora och kapitalet har växt bra, lånen är ca 13% av husvärdering och vi har två barn.

Jag kan inte säga nåtning annat än att bara kör på! Ni är på väg av någtning bra i livet :wink:

5 gillningar

Beror väl lite på vad de vill prioritera här i livet?

Finns de som prioriterar sparande och dör rika som troll och där Allmänna Arvsfonden kommer och plockar allt i slutändan. Har träffat några stycken via mitt jobb inom vården som har dött rika och ensamma

För att inte tala om anhöriga som bara sitter och väntar på att päronen skall dö så de kan ta över pengarna.

Jag själv prioriterar resor och upplevelser med mina syskon då jag själv är cancersjuk. Vill jag spara så är det heller inga problem då jag jobbar mycket och tjänar helt ok (Uska, ensamstående skuldfri och har inkomst på 50k/månad före skatt). Bjöd nyligen mina fyra syskon på en resa till Las Vegas, var värt varenda krona

Med den summa som TS har så hade jag sparat undan 25k/månad där minst 10k skall vara sparande till pensionen.

Eftersom du inte nämner det så utgår jag ifrån att ni har 0 kr i besparingar. Det är en katastrof med hus och 2 barn. Sen nämmer du inget om hur mycket ni lägger på resor.

Jag gissar du pratar om barnfria folk. Ingen med barn dör ensam :wink:

Det är bra att balansera lite. Man vill inte bli beroende av staten vid 70 med fattig folkpension som höjs 150kr per år och beroende av bostadstilägg.

1 gillning

Tyvärr är det nog ganska många med barn som dör ensamma.

6 gillningar

Skulle börja med en priolista. Sedan fördela pengarna efter det. Jag har varit inne på att resa men det är min prio.

Vi har stort sätt lagt alla våra besparingar på huset vi har lagt 1,2 miljoner på renoveringen gjort nästan allt själv bytt det mesta panel,dränerat,nytt kök, badrum, stammar, det ända är takbyte som ska göras inom en 5 års period tanken är att spara ihop pengarna.

500 000 från egen ficka, lånat upp 700 000 via bolån. Vi har lån på 2,2 idag mäklaren värderade upp huset till 3,5 miljoner så finns möjlighet låna upp om det går åt skogen.

Vi har 15 000.. på sparande idag. plus lite fonder och sparandet till barnen som dras automatiskt varje månad.

Så nu börjar vi om, tack för kloka orden i tråden målet blir nog att spara runt 12-15k i månaden.

2 gillningar