30 och redan tankar inför pension

Hej

Jag och min sambo är i 30 års åldern och vi har varit usla på att spara sedan vi köpte hus fick barn och inflationen slog till… Tyvärr sparade man till hus när
Man va yngre och sparade exakt 0kr i fonder och aktier. Huset köptes för 5 miljoner och har nog inte gått ner så mycket då det ligger bra till i en ort där priserna är höga
Detta gör att jag redan nu börjar tänka på pensionen och tanken på att inte ha mer än det lilla som man tjänar ihop genom jobb efter att man pensionerat sig skrämmer mig.
Vi lyckas inte spara en enda krona varje månad.
Tillsammans drar vi in 61 000 efter skatt varje månad. Hus med drift inkl dyrt bolån kostar i snitt 24 000 varje månad.
Övriga utgifter
Bil 5000
El ca 3000
Telefon 800
Bredband 400
Larm 250
Övriga lån 1000
Barns dagis ca 2000
Barnförsäkringar ca 300 per månad
Övriga räkningar och abonnemang 2000

Vi har ca 30 000 på sparkontot
60 000 på ISK

Hur hade ni gjort i detta läge? Satsat på att bygga upp en buffert på sparkontot eller det lilla man sparar ihop in på indexfond

Jag har läst en tumregel här flera gånger som låter ungefär så här…

Kan du sova gott om natten (=har du en buffert tillräckligt stor för detta?). Om ja, hade jag lassat in på bred billig indexfond med framtida överskott.

Buffert som minimum brukar väl vara så man klarar 3 månader med löpande utgifter.

Har själv också varit dålig att sätta mig in i fonder, hade länge en trött Swedbank fond med dyr avgift, gjorde om allt nu under sommaren. Månadssparar in varje månad och känns som att resultatet högst sannolikt är mycket bättre om 10-15 år.

Vi är i samma ålder, och eftersom sparhorisonten är så lång (+10 år) bör du satsa på 100% aktier. Vill du pyssla minimalt med att ombalansera osv är global index fond det bästa.

Lf global index och DNB global Indeks är två bra alternativ.

Vill du göra egen portfölj så välj i första hand billiga fonder. Vettig fördelning är ungefär så här:

70% Global (ex LF Global eller DNB Global)
10% Sverige (ex PLUS Allabolag Index)
10% tillväxtmarknader (ex DNB Emerging Markets indeks eller Storebrand Emerging Markets A)
10% Småbolag (upp till var och en om man vill satsa på t.ex. Sverige eller mer Globalt, jag kör globala småbolag)

1 gillning

Gått igenom alla försäkringar och dyligt så ni har trimmat kostnaderna där?

Vad är det för skick på kåken, är det något du tro kan behöva bytas kommande år?
100k i buffert täcker mycket, de ligger jag på själv och det känns bra.

Saknar en matkostnad men jag gissar på 5k? Då bör ni ha 15 till övers, spara först ihop en buffert som känns trygg. 100k låter inte orimligt för er?

Sedan fonder efter det.

1 gillning

Med två (?) ungar? Då får man allt vara rätt strikt med kosten…

5 gillningar

Jag får inte ihop siffrorna. Med er inkomst blir det mycket pengar kvar varje månad. Bara att spara…

1 gillning

Trodde det var en liten unge.

Men betala 800/mån för 2 mobiler, det är ju nästan 10k om året.
Jag betalar inte mer än 100 i månaden för mitt abonnemang.
Man måste inte ha en ny iphone…

Försök speca kostnaderna lite mer. Som redan påpekats ovan saknas mat och även kläder, semester (?) etc. El är specad separat men hör väl till drift på huset?

Är ni anställda så har ni förmodligen tjänat in tjänstepension.
Logga in på minpension.se så kanske ni blir lite lugnare

1 gillning

Det är väl ändå ganska logiskt att man först sparar till boende innan man börjar spara till pensionen?

Kolla om ni har tjänstepension genom era jobb.

Sen behöver inte ett privat pensionsspar vara så högt för att det ska bli mycket pengar i fickan som pensionär.

Ett exempel.

Sparar ni tillsammans 500 kr i månaden i 35 år med 8 procents genomsnittlig avkastning. Det skulle räcka till att plocka ut 10 000 kr i månaden i 15 år. Detta då utöver inkomstpensionen och tjänstepensionen.

Så med andra ord, bra att känna lite stress i dag men det kan på ett någorlunda enkelt sätt stillas.

1 gillning

Bra poäng gällande tjänstepension ovan, kolla det!

Den här formuleringen reagerar jag på. Min gissning och erfarenhet är att ni inte har tillräckligt bra magkänsla för vart pengarna går, kan det stämma?

• ”Pay yourself first”: Börja med ett litet automatiskt månadsspar till ett ISK som går automatiskt tillsammans med räkningarna. Regeln är att dessa pengar inte ska röras annat än vid en total kris. Beloppet ska därför vara så litet att du är trygg med detta. Månadsbeloppet kan ökas i takt med att er ”sparkompetens” ökar.
  • Spåra/följ upp ert ekonomiska beteende under 3-4 månader. Hur beter ni er? Vart går pengarna? Sker saker av impuls eller enligt plan?

Är det slutligen så att pengarna inte räcker verkar det finnas gått om utrymme för lite tydliga besparingar.

Har ni båda tjänstepension? I så fall har ni en bra grund.
Sen är ni unga, ni har kanske 35 år kvar till pension och du ni är i er mest kapitalkrävande period så ge dig lite andrum. Ni har lång tid på er att säkra en bra pension. En bra början är att se till hur tjänstepensionen och premiepensionen är placeras. Gör man inget val i tjänstepensionen så hamnar den vanligtvis i en traditionell försäkring. Med er ålder så är en fondförsäkring att föredra för att ha möjlighet till högre avkastning. Klokt förvaltad så borde detta kunna ge ett rejält tillskott och kanske vara tillräckligt för för pensionen.

När jag läser ditt inlägg så upplever jag inte att problemet är “spara till pension” utan att ha koll på sina utgifter. Ni har över 22 tusen kvar per månad för mat, kläder, streamingtjänster, gåvor, resor och happy-things. Det är en hel del. Här borde det finnas utrymme för ett bra sparande om ni bara vill och pirioriterar.

Mitt tips är att ni under några månader trackar era kostnader fullt ut så att ni kan identifiera onödiga utgifter som ni inte känner att det är värda det priset.

Ang. buffert på 30 tusen - tycker ni att det är en rimlig nivå utifrån er arbetssituation och boendets skick? I så fall kan ni ju investera mer.

4 gillningar