Vi Àr tvÄ vuxna runt 40 Ärs Älder och har tvÄ skolbarn i lÄgstadiet.
Bor i en bostadsrÀtt utan lÄn och vÀrd ungefÀr 3,3 milj. Dessutom har en övernattningslÀgenhet som hyrs ut med bolÄn pÄ ca 2,3 milj (72% belÄning).
Vi sparar endast i fonder:
Global LÀnsförsÀkringar index
SEB Sverige indexnÀra
Amf smÄbolag
Vi Àger ingen bil och bor central. NÀra till allt. Vi jobbar heltid och trivs med det. Flexibelt jobb och jobbar delvist pÄ distans.
Ca 4 miljoner pÄ börsen som vi inte tÀnkt röra pÄ minst 15 Är.
Vi har inga mÄl att köpa en större lÀgenhet eller villa. Vi Àr nöjda som det Àr.
Sparar ca 60,000 varje mÄnad pÄ börsen och 10,000 amorterar vi. Vi tÀnkte jobba 20 Är till.
Hur skulle ni Àndra/göra om ni var oss?
Vi Àr minimalister i övrigt, konsumerar ganska lite, men vi Àlskar att resa dÄ och dÄ med familjen.
FrÄgan Àr vÀl mer om mÄlet Àr att fortsÀtta arbeta heltid eller nÄgot annat. NÄgon typ av inköp kan ju ocksÄ vara en möjlighet, kanske ett fritidshus eller nÄgot liknande.
För min personliga del skulle jag omedelbart köpa en bil.
I min vÀrld finns inget bÀttre och billigare sÀtt för att skapa enorma mervÀrden i sitt liv.
Finns sÄ enormt mkt att göra och se med tex barnen dom endast en bil löser pÄ ett smidigt sÀtt.
Och som jag ser det har ni ekonomi för det utan att behöva Àndra i stort sett nÄgot.
Nu kommer sĂ€kert nĂ„gon och rĂ€knar pĂ„ vad bilen kostar per mĂ„nad och vad det extra sparandet gett osvâŠabdolut.
Men alla roliga saker man kan göra med barnen som en bil underlÀttar Àr vÀrt varenda krona.
Vi bor 1 min frÄn skolan och 5 min frÄn jobbet, trÀningen och 15 gÄng avstÄnd till stan (barnens aktivitet) . KÀnns inte lönsamt att köpa en bil. Hyr bil 2-3 gÄnger per Är. Har hÀnt att vi tagit taxi vid lÀngre streckor
Annars hÄller jag med dig. Men ha en bil parkerad 6dagar i veckan kÀnns inte helt optimalt
Ni hade kunnat sluta spara idag och ÀndÄ ha en sÀkrad framtid.
Lite olika förslag
FortsÀtt som ni gör idag sen sluta jobba nÀr ni Àr 60. DÄ har eran portfölj vÀxt till 60 mille. Med 5% avkastning och 60 k sparande)
GÄ ner i tid och börja göra det ni vill göra ( resa? Skapa minnen ? ) Behöver ni spara sÄhÀr mycket? Om ni sparar 10k sÄ har portföljen vÀxt till 14.7 miljoner.
Sluta spara helt. Era 4 miljoner har vÀxt till 10 miljoner om 20 Är. Lev fritt och jobba sÄ lite ni vill för att fÄ ekonomin att gÄ ihop. Spara till resor , vardagslyx eller hobbies.
Jag tror inte jag ser nÄgot mening med livet Ät bara vara ledig . Gillar att jobba men mest för det sociala och att vissa uppgifter Àr faktiskt roliga att utföra .
Jag tycker inte ni behöver Àndra nÄgot. Möjligen om ni amorterar av hela lÄnet pÄ övernattningslÀgenheten oxÄ. För framtiden.
NÀr ni vÀl slutar jobba, sÄ Àr det vÀrdefullt med lÄga utgifter. DÄ har ni hyresintÀkter frÄn den.
Kanske ni vill bo nĂ„gon annanstans dĂ„ nĂ€r ni inte har barnen, jobb o skola som âbinderâ er pĂ„ platsen. Ett hus pĂ„ landet, pĂ„ta i jorden och leva i harmoni med naturen?
Om 10-15 Är har barnen flyttat hemifrÄn, ni kanske vill hjÀlpa de med boende dÄ. Handpenning till hus lr lgh.
MÄlet Àr kanske inte spikat i en plan, men har ni nÄgra tankar om vad ni villl göra sen?
Man kan engagera sig ideellt i t ex Röda Korset. Det kan ge en meningsfull vardag.