Hej,
Har en sparstrategi för min familjs pengar och önskar därefter tips och råd. Jag har alltid varit en sparare och har någorlunda koll på familjens ekonomi men skulle vilja veta vad ni tycker jag bör ändra på!
Familjen består av:
- Gift par, 37 år gamla med 2 barn i skolåldern.
- Bor i bostadsrätt (värde ca 3,4 miljoner, obelånad).
Äger ytterligare bostadsrätt som hyrs ut periodsvis.
Intäkter som täcker amortering, hyra, ränta m.m (värde ca 3,5 milj, lån 2,3milj)
-
Trygga anställningar har vi båda
-
Nettolön: 85, 000kr inkl barnbidrag och intäkter från hyresgästen
Sparar ca 60,000kr varje månad enl. följande:
40,000kr/mån i global indexfond (ISK) och i svenska indexfonder samt småbolag
6000kr till ett gemensamt konto (ISK) för barnen i mitt namn. Även här i global indexfond och i svenska indexfonder samt småbolag
6000kr till en pensionsportfölj (ISK). Samma fonder även här som ovan.
Samtliga Sparhorisont 15-20 år.
Vanlig sparkonto med lite ränta
3000kr/mån till semesterkonto
5000kr/mån till sparkonto för eventuell räntehöjning i framtiden (har rörlig bolåneränta just nu)
Buffert har vi på ca 60,000kr på sparkonto
Våra månadsutgifter är ca 16-18tkr /mån
Äger ingen bil.
Jag är full medveten att med den här summan spar varje månad så är vi snart ekonomiska oberoende. Vi är idag ca 50% från vårt mål (som ekonomisk oberoende) om vi utgår ifrån hur mycket pengar vi har på börsen (bostäder ej inräknade). Vi vill jobba så länge VI vill och inte för att vi måste. Kanske gå i pension vid ca 60 års åldern.
Vi reser mycket men använder ofta bonusar (kreditkorts bonusar och diverse rabatter etc) för att inte spendera ”egna” pengar.
Men det som jag har som mål ( prio 2) är att göra mina barn ekonomisk oberoende i framtiden. Ena barnet har autism och jag tror att barnet kommer ha det lite svårare att komma ut i arbetslivet och göra karriär. Vill ju att barnet inte ska behöva leva på bidrag resten av sitt liv samt inte känna stress i yrkesval. Dock kan jag ha fel och kanske har ett underbarn
. Som kommer bli nästa Greta Thunberg