Vår Ekonomiska strategi.
Jag är 77år och min fru är 71 år och vi har lyckats och med tursamma placeringar i Aktier och Indexfonder skrapat ihop ca 6 miljoner.
Nu har vi sålt av alla tillgångar och därmed avslutat och säkerställt vår ekonomi.För att inte vara beroende av omvärldes ekonomiska osäkerhet och passar på att njuta av livet så länge vi kan (Barn och Barnbarn har fått en regäl slant)
Genom placering på olika bankkonto (med statlig garanti) med varierande tidshorizont och
med 3-4% ränta/år.
Avkastning för Aktierna/Fonderna över tid är 13,6%/år och får betraktas om en hygglig utveckling över en 35 års tidshorisont.
Ps för övrigt har vi inga lån och en pension på ca 65000/mån.
Grattis till en bra ekonomisk situation. Mycket klokt att ge barnen en slant.
En fundering bara. Med tanke på eran höga pension samt att ni är helt utan lån, vore det inte klokt att ändå ha en slant i indexfonder?
Typ halva kapitalet?
Ni borde ju kunna både resa och ha relativt lyxig tillvaro med endast pensionsutbetalningarna.
Känns lite som de redan haft sina pengar på spelplanen. När man känner att man inte behöver ta risk kan man ju bara kliva av spelplanen som innebär risk?
Vem ska de tjäna pengar till liksom?
De är inte så pjurunga heller.
Förvisso,men vi betraktar investeringstiden som ett avslutat kapitel.(förövrikt skänker vi medel till olika institutionen såsom hjärt/lung,Cancer/Barn fonder och Fadderbarn.
Tack för din synpunkt
Min enda rekommendation är att börja spendera stålarna och lyxa till det rejält
Det låter ju som att ni har en bra plan. Jag skulle kunna tänka mej att göra liknande vad ni nu gör i framtiden.
Ge bort till barnen, göra saker tillsammans med dom osv. Bidra till dom som behöver mm.
Det är ju väldigt stort gjort av er.
Tänker att har man ett stort kapital, kanske det räcker till livets lyx ändå.
Ge barnbarnen fonder, (i deras namn osv). Om pengarna får leva kvar på börsen +50 år kan dom ju ha en bra pension dom med.
Vi har 4 barnbarn som vi månadssparar 1000kr/barn sedan födseln och som är tänkt som en grundinvestering när en bostadsfråga blir aktuell.
Våra 2 andra barn är vuxna med egna stabila inkomster.
Citat
Grattis till er fina situation! Roligt för er att kunna göra så mycket bra, för er själva, barnen och andra behövande.
Det låter mycket smart om det är tänkt att pengarna ska användas för att köpa saker eller betala räkningar dvs.
Då sällar jag mig till raden med gratulanter, även om jag sökte länge i inlägget efter en fråga.
Bra tänkt att inte dumplacera med tanke på kapital, ålder och pension.
Eftersom tråden saknar ett diskussionsämne så antar jag att det är okej att skapa ett själv
Jag ställer mig frågande till om man någonsin kan säkerställa sin ekonomi. Jag gillar Eric Strands filosofi att man inte kan räkna hem ett ekonomiskt värde förrän man satt sprätt på det och faktiskt fått ut någonting av det; vad man än har sina pengar investerade i (kontanter, guld, värdepapper, fastigheter, et cetera) så kan ju värdet på det gå ner och till och med försvinna, men inget kan någonsin ändra på det det faktum att man faktiskt fått ut en upplevelse (bott i ett hus, ätit mat, åkt på en resa, et cetera) för sina spenderade slantar.
Med det sagt så bör man samtidigt kunna prata om mer eller mindre säkra investeringar. Såsom jag uppfattar inlägget så har ni numera typ allt ert sparande i svenska kronor vilket i mina öron låter rätt riskfyllt. Jag kan inte portföljteorin på detta område (det kanske är värt en helt egen tråd i sig), men borde inte typ (bara som ett enkelt exempel) en korg av de tio största valutorna i världen och så lite ädelmetaller på det vara mycket, mycket säkrare?
Som du påpekar har Eric Strand rätt i att man inte kan räkna hem en upplevelse förrän man fått den, men är det inte precis det trådstartaren håller på med?
Valutarisken har man i alla tillgångar (även inbakad i resultatet för svenska företag) och risken för en total kollaps av samhällssystem och liknande också. Bankgarantin lär inte heller avskaffas över en natt med mindre än så. De har redan gett pengar till andra, har knappast några höga lån, samtidigt som de har en hög stadig inkomst så länge de är två.
Hela poängen är ju att tillgångarna /ska/ minska, och snabbt i förhållande till uppbyggnadsfasen.
Jag önskar såklart trådstartaren god hälsa under ett långt liv, men så många av mina egna släktingar har antingen dött eller varit under regelbunden tyngre sjukvård i den åldern att jag inte ser poängen med att vänta på något alls som de kan unna sig idag.
Det här med ekonomi är ju ett ämne som är svårt att enas om, vad som är den bästa strategin beror ju helt på givna omständigheter.
Och man kan ju vända och vrida detta på ett oändligt antal sätt, men huvudsaken är väl att man fattar ett beslut som passar vederbörande och dennes närmaste,vilket vi har gjort och vi sover gott om nätterna.
Själv föredrar jag att se ett egenvärde i att faktiskt ha pengar som en trygghet. Pengar som genererar ett kassaflöde i sig självt, pengar som ger mig en frihet och ett fuck-off-kapital är ovärderligt. I den stund jag sätter sprätt på pengarna är friheten borta.
Intressant. Vi är i nästan samma fas i livet, lite yngre och lite mer pengar sparade men pensionsutbetalningar som avtar nu närmaste åren och kommer att bli mycket lägre framöver.
Vi ligger kvar på börsen men för gradvis över medel från vår portfölj med investmentbolag till globala indexfonder och Lysa. Tänkte att avkastningen ska täcka våra utgifter då pensionsbetalningarna minskar.
Att sätta allt i räntesparande och låta inflationen äta upp våra medel har inte varit planen, men vi kommer kanske att få tänka om längre fram.
Jag tänker lite lika där. Jag skulle nog ha fem årsutgifter på räntekonto.
Sedan kan man ju parera börsen så mycket det går. Exempelvis avstå uttag dåliga år, samt fylla på så mycket det går vid bra år.
Men det viktigaste är väl att ha en plan tänker jag.
Kan inte annat än att hålla med här, men nu verkar ungarna redan fått sig en rejäl del så applicerar kanske inte riktigt i just detta fall.
Finns ju faktiskt sätt att njuta av pengar, allra helst om man har det gott ställt som också tillåter lite “generational wealth” och inte bara sprätter allt rätt iväg.
Som systemet ser ut så är det investerade arv över generationer som bygger riktig rikedom.
Istället för att smälla iväg 6 miljoner kan man ju ex köpa en sommarstuga för 2, lägenhet utomlands för 2, en samlarbil för 1, sprätta 1 på resor och leva gott på sin pension. Jämfört med någon princip att man ska bränna allt för att man ska…
Så får man det gött samtidigt som nästkommande troligen blir mycket glada.
Hej
För info.
VI har redan sommarstuga, ny bil samt konstintresse och reser utomlands 3-4 gånger/år.