Nyblivna miljonärer, vad gör man nu?

Hallå,

30+ år och har ALDRIG haft ett sparande på börsen eller dylikt.

Bakgrund;
Vi, jag och min sambo, vi kommer sälja vårt hus inom någon månad.
Ser ljust ut och vi kommer gå ifrån huset med en vinst någonstans mellan 1.5 - 3 miljoner beroende på utfall. Ett hus jag lagt ner mer än 2000h i renovering på sista 5åren samt varenda krona, vilket har slitit rejält ont ekonomiskt.

Idag bor vi redan i lägenhet, hyr av den av en bekant, gillar området och sneglar på att ev köpa en lägenhet här, tidshorisont 6mån-1år.
Just nu älskar vi enkelheten och all tid vi får över att umgås och vara med familjen (2 barn, 3 och 8år)

Det enda som vi bestämt, är att vi vill hålla nere vår boendekostnad och lägga mer pengar / tid på familjen (2-3 resor per år, + övrigt kul på helger osv).

Så, utfallet av detta kommer ställa oss i en situation vi aldrig upplevt.
*Skuldfria
*1.5-3miljoner på kontot
*Ca 70.000kr i gemensam inkomst

Nästa lgh/husköp kommer vi inte belåna mer än 50%.
Köp av lägenhet i nuvarande område skulle de innebära ca 800.000kr kontant.

Steg 1.
Direkt efter försäljning, vart anser ni bästa stället att lägga pengarna? Sparkonto, fonder, madrassen?

Steg 2.
Efter återinvestering i bostad, resternade pengar, hur gör vi med dessa?

Ca 700.000-2.000.000kr

Ett beslut vi har är att låsa upp två sparanden åt våra barn för framtida större utgifter (bil, kk, träningsläger, ny häst, utrustning, ja u name it)
Vad är rimlig summa här?

Steg 3.
Vad anses vara rimligt och spara per månad, och vart?
Vi räknar på att få över ca 25.000kr/mån efter alla omkostnader.

Och som sagt, vi kan väldigt lite om börsen och är inte intresserade att lära oss / lägga någon nämnvärd tid på den… Dock finner jag de här forumet rätt intressant, evigt återkommande om nått ni kallar global indexfond… :slight_smile:

Hade gött

3 gillningar

Grattis! Tipset är att kolla på detta avsnittet. Ha inte bråttom :slight_smile:

1 gillning

Först och främst! Grattis till en fantastisk ekonomisk situation! :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

För det andra: En klok person sa till mig: “När du blir rik, håll tyst om det.” Jag råder er att göra detsamma.

Det ni ska träna på nu är att inte höja er livsstil för mycket, man blir lätt slösaktig om man känner sig nyrik, iaf undertecknad.

Det ni bör göra är att testa börsen i en global indexfond. Får ni totalpanik och säljer för att det går ner nån % eller surrar ni fast er vid masten och rider igenom stormen?

Personligen funkar det inte så bra för mig att ha mycket pengar i kontanter för det är lätt att dom spenderas för man unnar sig/förtjänar/villhöver något/lånar ut dom. (till syskon enbart)/ damer i nöd osv osv. Är pengarna på börsen är det mycket jox med att få ut dom så iaf jag låter bli.

Jag råder er att prova en börsportfölj med 100 000 kr och ser hur ni hanterar det emotionellt. Blir ni sömnlösa för den går ner eller är ni chilla som kapybaras vad som än sker? ^^

Grattis till en fantastisk ekonomisk situation! Grymt välförtjänt efter 2000 timmars arbete med huset. Bara det inger hos mig en otrolig respekt som med ett nödrop hyfsat kan sätta ihop en IKEAmöbel.

7 gillningar

För övrigt är det ursäkta franskan jävligt skönt bo i hyresrätt där varmvatten ingår och man kan duscha hur länge och varmt man vill. ^^

Hej TuchPad
Grym situation.

Fundera på vad ni vill göra framöver. Jag har valt att förbättra min situation med att köpa ett extra hus och hyr ut det och bygger en Attefallare/Bolundare (ett mindre hus) på tomten som gör att när det är klart så blir det mycket passiva inkomster in varje månad. Fastigheten kostar mig några tusenlappar per månad i försäkring, skatt, sophämtning och ränta (amorteringsfritt) och ger inkomster om ca 20 000 kr/månad. Så med ett hus till så kommer det attt bli ca 25 000 kr netto per månad in och då jag redan hyr ut en lägenhet i huset jag äger som gör att jag bor gratis så klarar jag mig på detta.

Det jag menar är att om ni gör några investeringar som gör er ekonomiskt fria givet en del jobb med att hitta hyresgäster och underhålla fastigheten så bör man börja titta på vad vill jag då? Gillar du ditt vanliga jobb, vill du få mer tid för annat? Med din ekonomiska situation jämfört med er levnadsstandard (dvs kostnader per månad) så skulle ni kunna gå ned i tid eller prova på att ej jobba dvs vara tjänstledig några månader eller år. Om ni har en vanlig anställning och ej är egenföretagare så om ni berättar i god tid (tror det är ca 6 månader) till arbetsgivaren att ni vill studera så får de ej säga nej. Om ni vill hålla en god relation så börja med att säga att ni funderar på att om 12-18 månader ta tjänsteledigt för att studera och fråga hur de vill att ni kommunicerar kring detta. Återkom sedan med ca 3 månaders intervall och ge uppdateringar på detta. Gärna både muntligt och skriftligt via email (berätta jag vill bara förtydliga det vi talade om. Jag funderar på att ta…).

Om ni anmäler er till en studiekurs online (finns gratis varianter) så är det inget krav på att delta eller att klara studierna för att få tjänsteledigt. Det är upp till er om ni vill få ut något av tiden borta från jobbet. Ni kan renovera ett hus till eller ta någon långsemester eller liknande.

Min poäng är att innan ni gör något radikalt - prova först utan att bränna några broar.

En global indexfond investerar i aktier från flera börser runt om i världen dock så är ca 50% från usa och sedan en stor mängd från europa. De flesta är liten täckning i ryssland och central/sydamerika. Det är även få aktier från asien utanför singapore, japan och sydkorea. Så företagen är de största giganterna i världen som vanligtvis rör sig mindre än endast stora svenska företag (typ omx 30). Så för att få bättre avkastning så kan en småbolagsfond eller en sverigefond vara bra att ta med i portföljen med 10-20%.

Börja investera ett mindre belopp för det är rea på börsen just nu och ingen vet om vi redan har sätt botten eller om det blir nya fall framöver. Dock så pågår en normal börsnedgång (när konjunkturen går ned) ca 12-18 månader och den nedgång som har varit har pågått i ca 12 månader. Vi har tidigare sätt mindre nedgångar om 15-30 % t.ex. då Corona slog till som endast pågår 1-6 månader. Jag tror börsen kommer att falla något mer men för att inte missa detta tillfälle så börja med att öppna en depå hos Avanza/Nordnet/fondo/Savr eller kanske hos lysa (fondrobot) och för sedan över ett mindra belopp kanske 5-10 % av det ni tänkt investera (kanske 100-200 000) och för sedan över samma belopp varje månad i 10-20 månader.

Lycka till med er finansiella framgång.

Mvh Niklas

1 gillning

Skenar kostnaderna så kommer det läggas på er hyra så slösa lagom…

1 gillning

Bra råd här. Tänk på att råd behöver bero på vad ni vill uppnå för livssituation.

Vill ni vara trygga för att hantera skit som alltid händer någon gång: ha ett års utgifter på ett sparkonto tex hos SBAB. Då kan ni vädra ut de flesta kriser som tex att bli av med jobbet. Fyll på lite varje år för att hantera inflation. Obs att bygga en så kallad emergency fund är nästan alltid det råd alla får att skapa först. Nästan alla behöver en eller bör ha en. Så börja alltid i EF korgen. Obs det är en försäkring för dåliga tider, så den kommer inte ge avkastning och har inte heller det som mål.

Vill ni bli ekonomiskt oberoende tidigt för att kunna trappa ned på jobbet eller gå tidigare i pension: investera en del i globala index fonder (tex Avanza Global) eller tex Lysa.se givet att du då får en portfölj som är anpassad till din ekonomiska situation och hur riskvillig du är som person. Investera inte i aktier givet er väldigt begränsade kunskapsnivå.

Klura kring era mål. Vad vill ni pengarna skall ge er för framtid? I närtid och på lång sikt. Därefter får ni massa olika tips här men de blir bara relevanta när ni först kan klura ut vad ni hoppas det skall leda till.

1 gillning

För det första skulle jag inte kalla det rik.
För det andra skulle jag inte hetsa upp mig med ett så överdrivet osäkert inlägg över småpengar.
Jag är snart 40, ensambarn. Fick ärva nära 100mkr av mina päron som jag hade noll koll på hade i sin tur ärvt pengar sen 40 talet som förräntat sig Bra fram till idag. Vi har 4 barn och jag skiter i om dom får pengar till lägenhetsköp, hästar, trimmad VW etc. Jag köpte min första lägenhet för 22 år sen för 500tkr (hade extrajobbat och sparat sen 13 års ålder) och har aldrig levt i överflöd och sålde den med 4mkr i vinst och bostäder fördubblas ju generellt i värde var 15-20 år så låt dom jobba och hitta sina egna vägar till att skapa inkomster och sparande.
Alla generationer har inte samma förutsättningar ekonomiskt. Låt dom få leva med den verkligheten.
Jag tycker ni ska skita i allt och leva som ni vill och pengar kommer och pengar går. Och har du lagt ut så mycket tid på att få ihop dom pengarna på kåken så har du ju i princip jobbat för ingenting. 2000h är värt mer än så.
25tkr/mån låter inte så mycket.
Nuff said

@kankun_bankun Helt orimligt inlägg. Men tack för ditt bidrag.

Till trådstartaren:

Tänk på att ni redan var miljonärer, bara att pengarna var bundna i fastigheter istället för cash. Så fundera över hur mycket ni egentligen vill ändra i livet.

1 gillning