Hallå,
30+ år och har ALDRIG haft ett sparande på börsen eller dylikt.
Bakgrund;
Vi, jag och min sambo, vi kommer sälja vårt hus inom någon månad.
Ser ljust ut och vi kommer gå ifrån huset med en vinst någonstans mellan 1.5 - 3 miljoner beroende på utfall. Ett hus jag lagt ner mer än 2000h i renovering på sista 5åren samt varenda krona, vilket har slitit rejält ont ekonomiskt.
Idag bor vi redan i lägenhet, hyr av den av en bekant, gillar området och sneglar på att ev köpa en lägenhet här, tidshorisont 6mån-1år.
Just nu älskar vi enkelheten och all tid vi får över att umgås och vara med familjen (2 barn, 3 och 8år)
Det enda som vi bestämt, är att vi vill hålla nere vår boendekostnad och lägga mer pengar / tid på familjen (2-3 resor per år, + övrigt kul på helger osv).
Så, utfallet av detta kommer ställa oss i en situation vi aldrig upplevt.
*Skuldfria
*1.5-3miljoner på kontot
*Ca 70.000kr i gemensam inkomst
Nästa lgh/husköp kommer vi inte belåna mer än 50%.
Köp av lägenhet i nuvarande område skulle de innebära ca 800.000kr kontant.
Steg 1.
Direkt efter försäljning, vart anser ni bästa stället att lägga pengarna? Sparkonto, fonder, madrassen?
Steg 2.
Efter återinvestering i bostad, resternade pengar, hur gör vi med dessa?
Ca 700.000-2.000.000kr
Ett beslut vi har är att låsa upp två sparanden åt våra barn för framtida större utgifter (bil, kk, träningsläger, ny häst, utrustning, ja u name it)
Vad är rimlig summa här?
Steg 3.
Vad anses vara rimligt och spara per månad, och vart?
Vi räknar på att få över ca 25.000kr/mån efter alla omkostnader.
Och som sagt, vi kan väldigt lite om börsen och är inte intresserade att lära oss / lägga någon nämnvärd tid på den… Dock finner jag de här forumet rätt intressant, evigt återkommande om nått ni kallar global indexfond…
Hade gött