Ja, som rubriken lyder så har jag fått ett arv på 500.000kr.
Jag ser detta som en enorm chans till att skapa en finansiellt stark framtid för mig själv.
Men jag har absolut ingen aning om hur jag går tillväga.
Självklart vill jag få dem att växa så mycket som bara möjligt, och jag är villig att lägga ned arbetet som krävs.
Finns ett par avsnitt först du skall titta på. Fler kan säkert leta fram länkarna. Sedan sköter det sig självt och inget arbete behövs. Att börja handla med aktier , marknadstajming osv är svårt att bli framgångsrik på tyvärr, och oftast är det bättre att sätta in pengarna och försöka glömma bort att man har dem.
Men först och främst, skall du plugga/pluggar du något? Det finns poänger i att använda pengarna, eller kapitalets avkastning till att bekosta utvecklingen av ditt sk humankapital som ger dig framtida inkomster.
Du skriver finansiell starkt framtid ?
500 000 är ett bra startkapital men som du själv inser är det verkligen inte livsförändrande summor.
Jag gissar, utifrån din ålder att familj och stora kostnader i form av boende inte är aktuellt på ett tag och därför är du inte i akut behov av pengarna.
Ett tips är dock att unna dig ngt , ta 5% av kapitalet och gör ngt kul för.
Som det ser ut just nu så bor jag hemma, betalar en hyra på 3000kr i månaden, plus ca 7000 i bilutgifter (bensin, försäkring, underhåll) och har en nettolön på ca 30.000kr
Brukar spara undan ca 15.000kr varje månad, men hittills bara på ett vanligt sparkonto.
Så för att svara på din fråga så nä, jag har typ inget behov alls av pengarna i nuläget så jag vill egentligen bara få dem att växa.
Och angående huruvida jag ska skaffa boende inom 5 år, ja det vet jag inte.
Är inget vidare sugen på att hyra, utan isåfall väntar jag hellre tills att jag har en bra kontantinsats.
Eller ska jag kanske använda dem här 500.000 som kontantinsats och skaffa boende redan nu som jag hyr ut?
Men du behöver ändå ett hum om du planerar att använda pengarna i närtid (5-10 år) eller inte.
Personligen hade jag investerat pengarna i en klumpsumma och bara låtit dem ligga, agerat som om de inte existerade. Absolut inte berättat för nutida eller framtida partner som blir bostadsköps- och resesugna.
Råd från 30-åring (som jag själv hade velat få när jag bodde hemma): lägg 100 000 som buffert på räntekonto. På Avanza får man just nu 3,5 % rörligt. Dessa tar du av om det dyker upp dyrare inköp mm, eller om månadens budget inte går ihop. Syftet är att inte börja sälja från ditt långsiktiga sparande.
Sätt in 400 000 i globala indexfonder, lite Sverige, kanske Spiltan Investment. Rör INTE denna summa. Använd de övriga 100 000 istället. Jag hade personligen inte försökt mig på aktier, i din sits. Jag har själv gjort det och bara gått minus då det bjuder in till ogenomtänkta köp/sälj. Ligger nu istället tryggt i indexfonder.
Sätt upp ett månadssparande till det ISK där du har 400 000. Sätt in 5000 och frångå aldrig det. När du fyller 30 (åren går snabbt) kommer du ha en ansenlig summa där, som vid den tiden börjat rulla som en stor snöboll med tanke på ränta-på-ränta. Om du gör detta kommer du ha ca 4 000 000 när du är 40, till en relativt liten uppoffring. Med 4 000 000 på Avanza skulle du kunna jobba halvtid utan problem.
Om du vill spara till kontantinsats-starta ett räntekonto på Avanza som du döper om (så att du mentalt bokför dina olika konto) till tex ”insats 300 000”.
Eftersom du sparar 5000 långsiktigt kommer du ha utrymme att pytsa in på lägenhetskontot, då du nämnde att du sparar cirka 15 000. Du kommer tex kunna lägga in 5000/månad för bostad, och 5000 på ett annat konto som du kanske döper till ”långresa 75 000”.
Hade det här varit för 10 år sedan när bostadspriserna fullkomligt skenade hade jag sagt ja- hoppa in på bostadsmarknaden så fort som möjligt så att du inte missar tåget. Det är svårt att spara ikapp.
Nu går det ju på kräftgång så jag ser ingen anledning att kasta sig in i bostadsmarknaden i panik. Däremot är det nog klokt att ha en plan för kontantinsatsen så att pengarna finns tillgängliga den dagen du vill köpa en bostad. Du kan ju göra både och- lägga sparandet till kontantinsatsen på räntekonto och övrigt på indexfonder.
Tänk allt härligt du kan uppleva redan nu som ung. Pengar kommer förr eller senare ändå. Gör en bucket list och bocka av några punkter!
Jag skulle lagt upp det som:
Buffert: 200k cash
Sparande: 100k indexfond global
Spendera över 3-4 år: 200k
Under dessa 3-4 år kan du spara långsiktigt men även skjuta till spenderingen, från din lön. Personligen skulle jag satsat på resor, språkresor utomlands eller jobba utomlands. Dessa kan vara svårare senare i livet.
Att spendera en del av pengarna kan absolut vara en bra grej. Detta är dock väldigt beroende på vad som man väljer. Prylar dvs bilar och festande och utemat osv kommer med stor sannolikhet göra att du känt som du kastade bort pengarna.
Däremot resor och då speciellt resor som är lite längre och inte bara fest igen utan som gör att du behöver klara dig på egen hand långt hemifrån kan vara väldigt lärorikt. Var försiktig bara med fysisk säkerhet exempelvis i trafik. Att bli blåst på pengar när du är iväg gör inte så mycket det är oftast småsummor och hör nästan till.
Tycker inte vi ska underskatta hur livsförändrande 500k är vid 20 års ålder kan bli.
Investerat rakt in på börsen så är det troligtvis 2.5-3 miljoner innan man fyller 40. För många unga idag blir det livsförändrande att ens få ihop kontantinsatsen på en bostad. Att ha det mer eller mindre ordnat redan vid 20 kan göra enorm skillnad på sikt. Allra helst om man inte tänkt bli högt utbildad eller höginkomsttagare.
Men det blir ju knappast någon lyxyacht för pengarna.