Ärvt 500.000kr och är 20 år gammal. HJÄLP

Välkommen till forumet @Filip369. :heart:

Som @tankespjarn skriver, börja med att titta på:

Sedan sätter du in pengarna på ett bankkonto med insättningsgaranti och gör typ ingenting i minst 6 månader. Mest så att du ska få landa, hinna läsa på, fundera och sedan ta ett steg. Du är 20 år gammal, att pengarna är på bankkontot några månader gör ingenting.

Framförallt så att du ser att det finns i princip ingen korrelation mellan att göra massa saker och få dem att växa så mycket som möjligt. Om du inte har sett avsnitt:

så är det också ett bra ställe att börja på.

Sedan hade jag även i din situation funderat på saker som du kan göra nu medan du har ett tidsfönster öppet såsom:

• plugga
  • resa / backpacka
  • jobba utomlands
  • etc.

Tro mig, det är saker som är långt svårare i min ålder (är dubbelt så gammal som du, 42 år) eftersom “tidsfönstret” är stängt. Jag skulle spontant säga att 10-20 procent av beloppet är rimligt till ovan, sedan kanske 40-60 procent till insats för ett boende och resten låter du vara en grundplåt för framtida sparande, i t.ex. LYSA eller något motsvarande. Men inte förrän om tidigast 6 månader då du inte rör pengarna.

Lycka till och välkommen att hänga här och ställa frågor.

EDIT: Det här blev även ett inlägg på youtube: :slightly_smiling_face:

11 gillningar

Att slänga in flera 100 000 kr på börsen för en nybörjare på ett bräde är ett uselt råd. Du vet inte hur du reagerar känslomässigt förrän du har dina pengar på börsen. Det är en process att lära sig hantera det.

Mitt råd. Starta ett sparkonto på Borgo. Starta sedan fasträntekonton på olika löptider. Då får du din avkastning på över 4 % riskfritt. Sedan kan du fundera på vad du vill.

Om du ska börja investera, starta med en mindre summa för att förstå processen och hur du själv reagerar på börssvängningar.

3 gillningar

Var det en kommentar till mitt svar @harvest? För jag tyckte att det var precis det som jag sa - lägg pengarna på sparkonto i minst sex månader och använd dessutom en del av pengarna. :thinking:

3 gillningar

Nej, jag tror vi skrev samtidigt. Delar din syn fullt ut. Det var på första kommentaren.

3 gillningar

Tittade på videon.

1. Att vänta ett halvår kan göra en enorm skillnad på slutet.

2. Det är klart man kan backpacka när man är 42 år gammal. Lite knepigare att hitta nån som vill haka på bara om man önskar ha en kamrat.

Det krävs inget arbete om du väljer rätt från början och håller fingrarna borta.
65% Global aktiefond (du hänger med på uppgångar var de än sker i världen).
20% Svensk aktiefond (om du bor i Sverige samt har lön och utgifter i svenska kronor).
10% Fysiskt guld (som en hedge mot otrevliga globala överraskningar).
5% Sparkonto (Kontanta reserver som gör att du slipper sälja tillgångar om du snabbt behöver pengar).

Absolut… men det förutsätter att man gör rätt från början och under tiden…

Bra skit! Gör allt fast i ordningen: resa, jobba utomlands, plugga.

Backpacka snålt/fattigt, det ger mer!

4 gillningar

Det är nog individuellt om det ger mer. Jag skulle längta hem direkt om jag skulle resa fattigt och absolut mycket hellre sitta hemma.

1 gillning

Var i landet bor du? Finns det möjlighet att köpa ett boende till rimlig peng i närområdet? Själv hade jag möjligheten att köpa mitt första hus för 150 000 kr, det låg utanför stan men hade ändå bara 12 minuter med bil til IT jobbet i stan. Men detta var Östergötland och inte Stockholm. Men det kräver ju att man är skapligt stationär och inte tänkt flytta till annan ort för studier eller liknande.

Håller med Jan här, lägg pengarna på ett sparkonto och sen lyssna på Rikatillsammans-podden, alla avsnitt från början till slut som verkar intressanta för din situation och sen läs så mycket du bara kan på den här hemsidan. Efter 6 månader bör du kunna det mesta och kan då ta riktigt bra beslut för din framtid, men min strategi är enkel, indexfonder som aldrig säljs, förutom om du ska köpa något annat som går upp i värde över lång tid, som boende.

Jag har själv lagt en tredjedel i Länsförsäkringar Global Index, en tredjedel i Spiltan Aktiefond investmentbolag och en tredjedel i Avanza USA, aldrig sålt av utan arbetat hårt eller pluggat och fortsätt att lägga in pengar i fonderna på Avanza. När du närmar dig 30 så kan du köpa ett riktigt fint boende och ha kvar stora summer i fonderna som också kommer öka i värde över lång tid, kanske inte så mycket som senaste 20 åren men jag tror att boende ändå kommer öka i nominellt pris över lång tid.

Så har jag haft det i över 8 år nu och så här ser min utveckling ut på Avanza:

3 gillningar

Att ha hyresgäster är ingen dans på rosor. Jag skulle undvikit det. Du är så ung så lägg upp pengarna enligt hinkmodellen här på forumet.

Är du skraj för att investera så lägg 50% i indexfonder och 50% på sparkonto så har du gjort 50% rätt vad som än sker. :innocent:

1 gillning

Kloka kommentarer från youtube till videon jag spelade in igår:

Om hela summan investeras i indexfonder har den växt till drygt 14 miljoner om 50 år :slight_smile:

Men jag hade också rekommenderat att spendera 10-20% inom de närmsta åren. På upplevelser, inte prylar. Det är inte svårt att få igen de pengarna när man börjar jobba.
@FIRE-Jimmy

Res, du kan få en månad i Thailand tex för ej så mycket pengar. Reser du ihop med en vän så delar man ju på boendekostnaden dessutom och sparar en del på det sättet.

Annars spara. Finns många som spenderar allt med en gång på något som de egentligen inte behöver. Lycka till och tack för bra video

Jaså jag som trodde det bara fanns 3 alternativ, Lysa, Lysa eller Lysa. :joy:

2 gillningar

Du får tänka lite bredare @janbolmeson som jag Global indexfond, Avanza Auto,Nordnet One :+1::waving_hand:

2 gillningar

Så börsen kommer gå upp tills han fyller 40? Säger vem?

Hade jag fått den slanten hade jag nog rest för iallafall 300 000.

Troligtvis inte en konstant uppgång nej. Men vi får väl ändå anta att börsen följer samma mönster som den alltid gjort? Även om börsen inte skulle avkasta de genomsnittliga 7% procenten tror jag ändå det är bättre på sikt att lägga majoriteten i en bred indexfond, istället för att resa upp 300K. Men vi är olika. Där kommer Jans tips om att låta pengarna ligga orörda 6 mån väl till hands, så att TS hinner fundera på vad som är viktigt. I slutändan handlar det bara om prioriteringar och fördelning av pengarna utifrån det.

1 gillning

Varför välja Avanzas 3,5% när du kan få 3,65% hos t.ex. SBAB eller 3,7% hos SevenDay? Båda med fria uttag. Säkert ännu högre på andra ställen.

Jag har 3,7 på Avanza nu. Rörligt.

Men annars tycker jag det är värt en del att ha ekonomin samlad för att kunna få en bra översikt. Skulle tex aldrig flytta pengarna till en annan nischad bank för 4,0% när Avanza erbjuder 3,7%.

Här är vad jag skulle göra.
200k rakt in på lysa eller billig globalfond på avanza/nordnet, glöm bort dom, dom finns inte. Rör ej, titta inte!
300k på sparkonto med över 3+% och fria uttag.
Fundera sedan på vad du vill göra med dessa 300k.
Att backpacka jorden runt i ett år är helt fantastikt. (Bästa 300k jag spenderat i hela mitt liv förövrigt.)
Men om du inte är en person som gillar att resa så får du hitta på något annat.
Ta det bara lugnt, fundera på vad du vill.
O under tiden så kan du lyssna på rika tillsammans om hur du sätter upp ett månadssparande med din vanliga lön om du inte redan har koll på det.

2 gillningar

Jo, det gör man ju som man vill med. :slight_smile: