Räcker 50% Avanza Global och 50% Avanza Zero som riskspridning?

Jag vill investera och månadsspara i indexfonder, och undrar vad ni tror om det här upplägget?
Engångsinsättning 250.000 i Avanza global och 250.000 i Avanza zero. Sedan månadsspara 2000kr i vardera fond.
”Räcker” det med dessa fonder med avseende på riskspridning? Tänker att fonderna i sig innebär bra spridning. Tacksam för input!

1 gillning

Välkommen till forumet. :slight_smile:

Jag skulle rekommendera följande två avsnitt för en större förståelse om hur man kan spara:

och för frågan om engångsköp eller sprida ut över tid:

samt denna om att jag tyvärr inte är ett fan av Avanza Zero:

utan snarare brukar tipsa om en bredare fond såsom PLUS Allabolag Sverige eller SEB Sverige Indexnära. :slight_smile:

Du får gärna titta in här kring hur vi resonerar kring en basportfölj:

Så kontentan:

• Avanza Globa - jättebra
  • Avanza Zero - inte lika bra :wink:
  • Fördelning mellan dem - återkom med din tanke.

Hur tänker du kring fördelningen mellan dem? Hur kom du fram till 50/50?

PS. Har du buffert på plats också?

1 gillning

Hej!

Buffert har jag på sparkonto med hyfsad ränta 3,7%.
Okej tack för input!
Så för valet av en svensk indexfond? Hade du valt en annan en Avanza zero?
Ev kanske också involvera spiltan aktiefond investmentbolag men med ngt lägre summa, kanske 100.000 i engångsinsättning och 1000kr i månadsspar.

Jag tycker att du gör ett bra val med ditt ordinarie förslag. Det är bättre att komma igång och göra ett bra val än att vänta och göra det bästa.

Som Jan skrev så kanske byta ut avanza zero mot plus alla bolag. Men det är absolut inget måste.

Ang fördelningen 50/50 så är det en rimlig fördelning enligt mig, även om stor del av forumet skulle rekommendera mer i globalfonden än sverigefonden.

1 gillning

Avanza Zero innehåller Stockholmsbörsens 30 största bolag och motsvarar hälften av börsvärdet. Så den är relativt smal för att vara en Sverigefond. Dessutom utgör Sverige ett litet land i världen, så 50 procent i Sverige är högt. Inte fel, men högre risktagande än många här på forumet rekommenderar.

Om jag får föreslå en justering så skulle jag säga:
Avanza Global, 80 %
Avanza Sverige, 20 %

Den Sverigefonden innehåller 70 bolag, så den är lite bredare. Det går även bra med PLUS Alla bolag.

Om du vill screena bort oljebolag och dylikt rekommenderar jag Storebrands indexfonder. Exempelvis:
Storebrand Global All Countries, 80 %
Storebrand Sverige, 20 %

Hej och välkommen! :slight_smile:

Jag tycker det är en tillräckligt bra portfölj att komma igång med OM det hade varit det enda alternativet… Men så är det ju inte :slight_smile:

Du har 50% i en bred och bra globalfond. Men sen har du 50% i en väldigt smal sverigefond. Det första jag hade gjort vore att byta Zero mot t.ex Plus allabolag. Det blir 30 bolag vs 300+ bolag. Mycket bättre riskspridning :slight_smile:

Sen hur mycket Sverige man ska ha kan bara du bestämma. Allt mellan 0-50% verkar vara ok på forumet men majoriteten har nog mellan 10-30% verkar som när man läser. Varför har du valt 50%? Du kanske har en jättebra anledning? :slight_smile: Ska du dessutom lägga till Spiltan investmentbolag så blir det ännu mer Sverige. Själv har jag 5%.

Sverige utför ca 1% av globalt index och USA utgör runt 60-70%. Din portfölj är snarare 30-35% USA och 50% Sverige vilket blir extremt snedfördelat, om man vill följa marknadsvikt någorlunda. Men det kanske inte är självklart att just du vill det såklart? :slight_smile:

Jag hade ändrat avanza zero till amf aktiefonder Nordamerika

Enligt forskningen är det väl bäst med en marknadsviktad globalfond, men det är samtidigt inget fel med att satsa på sverige. Jag skulle dock valt Plus Allabolag för en bredare exponering. Lycka till!

4 gillningar

Nyfiken på motiveringen av denna?

2 anledningar.

1 pengarna är i 2 seperata bolag i fall ett av dom skulle kursa.

2 amf Nordamerika är investerade i mastodont bolag som kan klassas som säkra. Historiskt sedan start har de ej kraschat som tex fastighet fonder. Liten avgift på 0,42%. Och nu under de sista 3 åren som varit dom värsta sedan andra världskriget så har dom snittat över 20% avkastning per år.

Avanza global är ju redan 50-60% USA…. :thinking:

Spelar ingen roll om fondbolaget kursar, man investerar ju inte i fondbolaget utan de har ett så kallat förvaltande institut vars uppgift är att träda in i just de situationerna.

1 gillning

Grejen är att globalfonden också investerar rätt mycket i samma “mastodontbolag” och i Nordamerika. Om mam av någon anledning vill diversifierabså är det bästa att försöka hitta fonder som inte överlappar så mycket i sina innehav.

Riskspridningen blir faktiskt sämre/mer koncentrerad om du lägger till en USA-fond till din globalfond. Det går ju att göra så ifall man vill ta högre risk och tror att Nordamerikanska storbolag har aktier som är undervärderade.

Vi har diskuterat hemmabias tidigare i forumet. Hemmabias innebör att man koncentrerar risken till den marknad och valuta där man tänkt använda pengarna i framtiden, till exempel en sverigefond. Det ger egentligen också sämre riskspridning men med en viktig skillnad. När man kör hemmabias så synkar man sin risk med “sina grannar”. När det går bra för svenska bolag så går det bra för sverigefonden, och vice versa. Det kan ha en känslomässig fördel för vissa. Men vad är egentligen poängen med ett Nordamerika-bias?

Vad gäller Avanza Zero är max man kan köpa per dag 25000kr. Så om det är den fonden du vill ha får du gå in med 250000 över några dagar. Detta spelar ju ingen roll, men bra att ha med sig så man vet om det. När man ska sälja finns dock ingen maxgräns.

1 gillning

Tack snälla för alla tips!
En till fråga, är det smart att köpa fonderna nu när börsen är så svag? Tänker att det kanske är billigt men samtidigt så är ju räntan på sparkontot ok.
Eller ska jag vänta med investeringen i fonderna till marknaden ser lite ljusare ut?

Sant. Men om man kollar på 5 år så presterar avanza global 40% sämre. På 1 million kronor så är det övet 400 tusen kronor mindre på avanza global trots samma bolag.

Men visst. Om man tror att Microsoft, Amazon, Apple, Tesla mm kommer kursa om 5 år så ska man inte investera i Nordamerika.

Det är omöjligt och tajma marknaden. Om vi säger att avanza global gått upp 170% på 15 år är det inklusive nedgång som vi har just nu. Det bästa är sätt in pengar som du kan klara dig utan och sedan månadspara resten. De som månadspara tjänar nästan dubbel ränta jämte engångs insättning.

Tycker du fått många bra tips ovan och jag skulle absolut ha kört på följande:

80% Avanza Global
20% Plus Allabolag Sverige

Gällande huruvida du ska placera dina pengar nu eller inte så är det ingen idé att försöka tajma marknaden. Investera dina pengar nu, såvida du inte planerar att använda en del av dem i närtid, då hör dem istället hemma på ett sparkonto med insättningsgaranti :slight_smile:

2 gillningar

Sant. Men på 5 års sikt så prestera avanza zero nästan 70% sämre än amf Nordamerika. Med tanke på när det gäller att fonden dippar så har den överlag varit värre på avanza zero. Sedan kommer man ej undan att den faller som nu.

Det bästa hade varit att börja investera igår eller tidigare. Näst bäst är idag :slight_smile:

Sålänge det är långsiktigt sparande så är det bara att börja, skitsvårt att tajma!

1 gillning

Skall tillägga att de fonder du redan valt kommer ge dig bra avkastning. Man måste tänka på att de råd man får här är från folk som många tro sig lyckats bättre än andra. Men om det känns osäkert för dig med fonder kanske lysa är ett alternativ. De sköter jobbet åt dig med en historisk ränta på över 300% på 15 år. Man kan lyckas pricka rätt själv på fonder som ger mer än lysa. Det hela hänger på hur mycket vinst per år är bra för dig