Hej!
Jag är i början av 20-årsåldern och har nyligen ärvt en summa pengar. Jag har sedan tidigare inga investeringar och funderar nu på hur jag ska göra.
Jag har lagt ca 60% av det jag fått på ett Lysa-konto enligt 60/40-portfoljen och funderar nu över vad jag vill göra med resten.
Pengarna är tänkta att gå till en framtida bostad och jag räknar med att använda dessa inom 5-10 år. Jag är väldigt nöjd med Lysa men gamla släktingar som jag pratar med säger att jag bör lägga resten på något stabilt fondkonto hos min vanliga bank. Är detta tänket utdaterat? Jag är som sagt helt nybörjare inom detta och försöker lära mig så mycket som möjligt.
Ska jag skapa ytterligare ett konto hos Lysa med lägre andel aktier eller kan jag lika gärna lägga över allt på mitt nuvarande konto hos Lysa?
Jag är tacksam och tar emot alla tips!
Ja, tänket är utdaterat och tyvärr tjänar storbankerna jättemycket pengar på sina varumärken av godtrogna kunder. Detta finns det mycket goda belägg för och har rapporterats om flitigt på nyheterna typ SVT på sistone. Allt som storbankerna gör är inte dåligt, men det är heller inte automatiskt bra bara för att en storbank gör det. De lösningar de har har ofta väldigt hög avgift med dålig transparens i produkten och man får sällan ut något som motsvarar den avgiften.
Genom lysa investerar du för övrigt i vanliga fonder också, den bara hjälper dig att gör det enklare billigt. Däremot är det en bra idé att skapa en stabilitet i sparandet. Har du kollat på idéer som sparhorisont och fyra hinkar principen?
Kring sparhorisont och fyra hinkar-principen är jag helt blank men ska definitivt läsa på!
Det finns inget som heter “stabilt fondkonto”. Det finns fonder med högre eller lägre risk. Dina släktingar har förmodligen blandfonder på sin bank, kanske någon form av fond med orden “stabil”, “bekväm”, “trygg” eller liknande i namnet. Allt det där är bara marknadsföring som är designat för att få dig som kund att känna att “wow, den här banken har koll!”. I själva verket brukar dessa fonder vara precis samma sorts blandfond som Lysa är! Ju “tryggare” fonden är desto mer har den i räntepapper och desto mindre pengar tjänar den på aktiemarknaden. Lägre risk att förlora pengar, högre risk att inte tjäna pengar.
Det som spelar roll är vilken sorts tillgångar som fonden är exponerad mot, alltså vad det är den investerar i. Lysa investerar i två sorters tillgångar: Aktier på den globala aktiemarknaden, och räntepapper på den globala räntemarknaden. Du väljer själv fördelningen mellan dessa, och på så sätt skapar du din egen blandfond. Bankens “trygga fondkonto” fungerar likadant fast där brukar man få välja olika fonder beroende på vilken risknivå man vill ha. De flesta blandfonder investerar faktiskt i samma tillgångar som Lysa: aktier och räntor på antingen den globala marknaden eller enbart i Sverige. Nordea Stratega 50 bör gå exakt likadant som Lysa 50/50 före avgifter (men Stratega-fonden är dyrare och går därför sämre).
Lysa har två fördelar: Låg avgift och enkelt att använda. That’s it. Det är den enda skillnaden mellan Lysa och Nordea Stratega, Länsförsäkringar Bekväm, SEB Hållbar Blandfond, etc.
Både på Lysa och på din vanliga bank riskerar du att förlora pengar. Det beror ju på hur det går på aktiemarknaderna. Aktievärdena kan gå både uppåt och nedåt. Pengar du har på ett sparkonto vet du att du förlorar till inflationen. I snitt ca 2% per år om du tänkt använda pengarna till vanliga konsumentköp. Eftersom du ska ha pengarna till en bostad så har du förlorat 10-20% det senaste året när bostadsmarknaden skjutit i höjden. Det är den förlusten man väljer att ta när man sätter pengarna på ett bankkonto.
Jag tycker det här avsnittet är bra för att få lite perspektiv! https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/
Rörande sparhorisont så är den generella principen att ju längre tidshorisont man har, desto mer okej kan det vara att ta risker i sitt sparande, i och med att man inte kommer behöva pengarna på väldigt lång tid så spelar det inte så stor roll att det svänger om dom, så länge resultatet är bra om 30 år. När man börjar komma ner på 10 år och under som sparhorisont så kan svängningarna på t ex aktiemarknaden märkas av rätt mycket om man har otur, så då kan det vara bra att inte gå in med alla pengar på börsen.
Det @emilv skriver är bra! Men jag känner mig lite orolig över att prata om “risk” att inte tjäna pengar. Jag förstår vad du menar, Emil, men jag gillar att använda just det ordet på sitt mer naturliga sätt, där risk innebär att förlora pengar.
Utöver det där med “stabila” konton, kanske dina släktingar är oroliga för att det finns en så kallad “motpartsrisk” med t ex lysa, dvs att de känner att det är ett mindre tryggt företag att förhandla med. Detta tänk kommer aldrig gå ur tiden, utan är jättebra att ha i åtanke. Jag kanske inte håller med om att jag tycker att känns speciellt bekvämt att ingå i avtal med storbanker pga både deras många skandaler och sätt att hantera kunder rent generellt, men tänket som sådant är inte fel. Det är bra att hålla koll, och se till så att det är företag som är godkända av finansinspektionen, att pengarna förvaras på ett sådant sätt att de inte går att komma åt för företaget/banken vid konkurs, att de vanliga garantierna kring insättning och investering finns. Det ska helt enkelt kännas seriöst. Det är bra att ha i åtanke i framtiden när släktingar eller liknande tycker att det känns obekvämt, så kanske de har en poäng i att det är ett konstigt företag eller för riskabel investering.
Tack för ett utförligt svar! Mycket bra skrivet och lärde mig mycket.
Så egentligen finns det ingen direkt fördel med att ha sitt sparande/investeringar uppdelat hos olika banker och spartjänster? Med tanke på att som du beskriver så handlar det mer om avgifterna då pengarna växer i fonderna och inte hos själva banken. Har jag förstått det rätt?
Det går fint att ha allt samlat. Jag har allt på avanza.
Undantagsfall: insättningsgarantin gäller endast upp till ca 1MSEK. Så om du ämnar ha mer än 1MSEK som ligger på sparkonto (varför man nu vill ha det) kan det vara klokt att dela upp det på flera banker. Detta gäller inte fonder utan endast rena pengar 
Tack! Nu har jag sett avsnittet om 4 hinkars-principen. Mycket inspirerande. Det jag bara blir fundersam över är att konsumtion ska ingå i bufferthinken. Bör inte fastighetsköp ligga i mellanriskshinken? Eller förstår jag det fel? Jag vill ju se mina pengar växa för att inom 5-10 år kunna köpa bostad. Eller ska jag endast lägga dessa pengar i bufferthinken. För mig är det olika typ av konsumtion om man jämför med t.ex. torktumlaren.
Alla pengar ska konsumeras en vacker dag. Jag håller med dig om att när tidshorisonten är längre så kan du investera pengarna mer riskfyllt.
Jag antar att jag redan har någon typ av “högriskshink” då jag började placera i fonder hos Handelsbanken för ca 1 år sedan. Tanken med detta sparande är pensionssparande men som student blir det för tillfället endast 150 kr/mån. Här är det en fördelning på 98,28% aktier och 1,72% ränta. Avgiften är dock på 1,5% jämfört med Lysas låga. Med tanke på att jag endast sparat i ett år och det inte alls handlar om mycket pengar, kan det då vara en god tanke att jag säljer detta för att istället satsa på att ha ett till Lysa-konto med antingen 90/10 eller 100/0 i fördelning? Eller bör man vid sådant långsiktigt sparande (40+ år) ha i åtanke att Lysa inte är lika etablerat som en storbank? Jag tänker att det inte bör ha en påverkan med tanke på insättningsgarantin. Eller?
Oavsett var du har pengarna ska du aldrig betala 1.5% i avgift. Aldrig.
Bästa fonderna 2024 | Lista med fonder per bank och modellportfölj där kan du se vilka fonder som rekommenderas för varje storbank, 0.38% avgift för Handelsbanken.
De har nog inte riktigt förstått vad Lysa är för något
Byt tänker jag spontant!
Denna är nästan ännu bättre: Bästa och billigaste indexfonder hos storbankerna (Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea etc.)
Där ser man, yes den tråden var bättre!
80% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,22 avgift)
20% Länsförsäkringar Sverige Indexnära (0,21 avgift)
@solros Där har du en toppenportfölj som du kan skapa hos Handelsbanken. Logga in en gång per år och ombalansera.
Läste att du “räknar med att använda dessa inom 5-10 år”. Lägg in allt i aktiefonder isf. Tumregel här i forumet är 10% per års sparhorisont.
Vad innebär att ombalansera? Som sagt helt nybörjare och har egentligen inte ett intresse av köp/sälj/följa marknaden osv. Vill helst att det ska sköta sig självt (därav väldigt nöjd med Lysa).
Om du t.ex. bara har en globalfond så behöver man inte göra någonting. Men om du har fler än 1 fond, t.ex. att man lägger till en Sverigefond för att bli mer exponerad mot vår egen valuta, då kommer detta begrepp upp. Säg att du börjar med 80% globalfond och 20% sverigefond, men att sverigefonden går mycket bättre under ett tag, vilket gör att du sen har 60% globalfond och 40% sverigefond. Då “ombalanserar” man genom att sälja lite globalfond och köpa lite sverigefond så att man kommer tillbaka till sin målfördelning (i detta exemplet 80% och 20%).
Kör med Lysa, det låter helt perfekt för dig 
(jag har själv inte använt Opti så kan inte uttala mig om den tjänsten)
Jag förstår. Tack för bra förklaring och förtydligande. Har lärt mig väldigt mycket i den här tråden. Känner dock att jag spar på den kunskapen och kör Lysa tillsvidare.
MEN, min fråga består. På 5-10 år, är det klokt att lägga alla pengar (ca 180.000:-) på ett och samma konto med 60/40, eller är ska jag lägga en del av summan på ytterligare ett konto med lägre aktieandel för att “safea up” då pengarna ska användas relativt snart?