Hej!
Jag är i början av 20-årsåldern och har nyligen ärvt en summa pengar. Jag har sedan tidigare inga investeringar och funderar nu på hur jag ska göra.
Jag har lagt ca 60% av det jag fått på ett Lysa-konto enligt 60/40-portfoljen och funderar nu över vad jag vill göra med resten.
Pengarna är tänkta att gå till en framtida bostad och jag räknar med att använda dessa inom 5-10 år. Jag är väldigt nöjd med Lysa men gamla släktingar som jag pratar med säger att jag bör lägga resten på något stabilt fondkonto hos min vanliga bank. Är detta tänket utdaterat? Jag är som sagt helt nybörjare inom detta och försöker lära mig så mycket som möjligt.
Ska jag skapa ytterligare ett konto hos Lysa med lägre andel aktier eller kan jag lika gärna lägga över allt på mitt nuvarande konto hos Lysa?
Jag är tacksam och tar emot alla tips!
Ja, tänket är utdaterat och tyvärr tjänar storbankerna jättemycket pengar på sina varumärken av godtrogna kunder. Detta finns det mycket goda belägg för och har rapporterats om flitigt på nyheterna typ SVT på sistone. Allt som storbankerna gör är inte dåligt, men det är heller inte automatiskt bra bara för att en storbank gör det. De lösningar de har har ofta väldigt hög avgift med dålig transparens i produkten och man får sällan ut något som motsvarar den avgiften.
Genom lysa investerar du för övrigt i vanliga fonder också, den bara hjälper dig att gör det enklare billigt. Däremot är det en bra idé att skapa en stabilitet i sparandet. Har du kollat på idéer som sparhorisont och fyra hinkar principen?
Kring sparhorisont och fyra hinkar-principen är jag helt blank men ska definitivt läsa på!