Först ber jag om ursäkt för skrivfel… svenska är inte mitt modersmål.
Jag la märke till att några frågor dyker upp på forumet mycket oftare än andra. En av de återkommande saker är frågan om vilka fonder man ska välja när man är bunden till en storbank. Man kan eller vill av olika anledningar inte flytta sin portfölj till en fondrobot som lysa eller en nätmäklare som Avanza och Nordnet.
Vissa har en superdeal hos Swedbank, andra är helt enkelt (för) mycket lojal till Handelsbanken… eller så har man en mamma som har hela sitt sparande hos Nordea i en av deras Stratega fonder, inte vill lämna banken men äntligen går med på att en av barnen får röra och städa i hennes portfölj.
Mest för skojs skull men också för att jag var nyfiken kollade jag vilka fonder i bankernas fondutbud egentligen är de mest lämpliga och billigaste indexfonderna för att bygga upp en enkel och bra portfölj grundat på principerna som vi alla (eller de flesta) är så förtjust i.
Typ:
Globalfond (70%)
Tillväxtmarknadsfond (15%)
Sverigefond (15%) … för de som gillar homebias cough
Global Småbolagsfond eller Investmentbolagsfond om en sådan finns och man känner behov att krydda till.
Jag använde mig av de följande länkarna och började gräva:
… vilken djungel det är! Vissa sidor gör det enkelt att sortera och filtrera på fonder, andra sidor är så outdated eller rentav oöverskådliga att man knappt kan hitta bra fonder. Och så finns det självklart sådana bankluringar som först pekar till sina egna dyra aktiva fonder och inte förrann man klickar bort filter hamnar man på en lista med fonderna som letas efter.
Och det är inte heller lika klart vilken årsavgift och jämförelseindex det är som gäller då… så om jag inte kunde sortera på avgift(!) eller indexet inte var angivit så öppnade jag och läste faktabladen. Ibland välde jag faktiskt bort fonder som verkade lite billigare men också hade ett mycket smalare index än bättre kandidater.
Det finns säkert fel i min sammanställning. Antingen har jag missat bättre fonder än på listan eller så gick jag vilse på antingen index- eller fondnamn. Vad det gäller avgifter skrev jag ner hur de ser ut på Avanza så mycket det bara gick. Detta eftersom jag förstått att Avanza är mest rättvist på den fronten.
Uppdatering (2021-04-22): Fick tyvärr byta ut en globalfond hos SEB som är billig men tydligen inte tillgänglig för småsparare. Tack AlexOp för att du gjorde mig uppmärksam.
** Uppdatering (2021-05-10)**: Swedbanks Roburs globalfond är valbar hos SEB.
Mycket bra lista.
En lite miss under SEB gissar jag , där har du skrivit Swedbank Robur Acces Sverige, valet bör väl vara SEB Hållbar Sverige indexnära.
Enda problemet kan vara i en del fall när banker lägger ytterligare restriktioner för en del kollektivavtalade pensioner där inte alla fonderna ingår. MEN detta ger en kanonbra start för folk att börja utifrån!
Vadå, inte ditt modersmål? Bättre svenska än de flesta av oss
Väldigt fint jobb! Verkligen någonting som kan bidra med stor nytta och som verkligen passar perfekt in i en av bloggens stora grundpelare med låg avgift och enkelt sparande!
Strukturinvest är inte precis en storbank men jag kunde inte låta bli att snabbt kika. Jag kunde direkt börja med pussla.
Det är alltså inte så lätt att hitta rätt på deras sida. Ärligt talat är listan ännu svårare att tolka än hos bankerna jag kollade.
Det är egentligen bara en lista med fondnamn och det är inte direkt klart vilka av deras fonder är indexfonder och vilka är aktiv förvaltade. Alla har fondtyp aktiefond.
Det går inte att sortera på namn så man måste gissa och klicka. Courtage 0,00% som står vid alla fonder säger inget heller men ser lockande (och alltså missvisande) ut.
För att ta fram relevanta detaljer måste man välja och klicka genom alla fondnamn för att få upp dessa.
Detaljsidan innefattar nästan ingen intressant info. Det är endast deras förvaltningsavgift som kommer fram. Och den behöver alltså inte vara den verkliga avgiften som man betalar.
Det är alltså fortfarande oklart om det är en indexfond eller inte och vad avgiften verkligen är. Tur som det är finns det en ISIN-Kod på första listan och har Avanza en bra funktion för att ta fram detaljer.
…och då ser det inte bra ut.
Exempel: Danske Invest Global Index Restricted - SA (den har i alla fall “Index” i namnet). Förvaltningsavgift enligt strukturinvest 0,4%. ISIN-Kod finns på första sidan LU1349493418.
Uppgifter på Avanza visar följande:
fonden följer index: MSCI World NR USD
avgiften är alltså 0,63% istället för 0,4% som de dolde någonstans på sidan.
Icke-bra. Danske Invest Global Index Restricted - SA följer tydligen exakt samma index som:
Länsförsäkringar Global Indexnära som kostar 0,22% i avgift
Swedbank Robur Access Global A som kostar 0,26% i avgift
och är till och med dyrare än Nordea Global Passiv Tillväxt SEK som kostar 0,41% i avgift.
Slutsatsen är alltså att fonden nästan är 3 gånger så dyr som LF Global Indexnära och hela 0,22 % dyrare än Nordeas dyra variant. Och det kommer inte direkt fram i deras lista med 0,0% orelevant “courtage” för varje oklar fond.
Man får verkligen hoppas att man inte sitter fast hos strukturinvest om detta speglar helas deras utbud.
UPPDATE: … och sedan såg jag att resten av utbudet inte alls är så fel. Det är bara svårt att hitta en bra, billig, bred, global indexfond hos dem. Så ingen anledning att bara dissa strukturinvest!
Ja när man blandar i tjänstepensionsavtal blir det ännu mer begränsning. Dessutom kan vissa aktiv förvaltade fonder faktiskt bli mer intressanta på grund av avgifter!
Jag har t.ex. en PA-16 pension hos Länsförsäkringar. Då kan jag fortfarande välja deras billiga indexfonder men får också en rejäl “pensionsrabatt” på LF Fastighetsfond. Den kostar plötsligen 0,70% istället för 1,49%. Inte att jag valde den nu… men ändå.
Danske har egna indexfonder. Varför fonder hos Danske Bank och Länsförsäkringar Bank är samma? t.ex. Danske Bank Global Index Class SA (LU1349492527) årlig avgift 0.47%
Ja de har egna fonder. Men tydligen har de också andras fonder i deras utbud. Kollar sista listan på deras sida:
Danske Invest
Guidat utval
Övriga externa fonder
Och där dyker de plötsligen upp och eftersom både följer samma index (MSCI World NR) är fonderna snarlika. Dessutom kostar deras fond inte 0,47% utan 0,59% när man räknar ihop alla avgifter. Avanza är bra på att visa sådant när man letar upp via ISIN-kod.
Kolla både fonder hos Avanza och jämför dem. Exakt samma kurva och LF har en lägre avgift och därmed lite högre avkastning.
Det är inte bara skräp och det finns guldkorn. Det verkar vara svårast att hitta en bra, bred och billig global indexfond hos dem. Resten av utbudet är mycket okej. Jag skickade dig ett pm.
Snyggt jobbat Adrian. Anledningen är att de tjänar för lite i kick-backs avseende indexfonder och därför ett fondutbud som är skevt mot dyra och i många fall dåliga fonder! Men trots det sagt finns det mycket bra fonder som är värt att betala för men de är dock få!
hej, den globala fonden som du valde hos seb går inte att köpa. jag försökte både på internet banken och på telefon med seb operatör. hon kunde inte heller. senare uptäckte jag att just den fonden som kostar 0.21% har en andelsklass på 100000kr eller någonting sånt.
Hej @alexop . Där blev jag lurat av deras lista. Sorry. Tydligen får deras “Globalfond SEB Hållbar Glb Indexnära IC SEK” inte väljas av småsparare.
Jag bytte ut fonden mot “SEB Hållbar Global Indexnära C USD-Lux” i listan. Den borde vara tillgänglig för alla. Den kostar lite mera men då fonden följer en all-world index är avgiften helt ok.
Då det inte är helt klart hur SEB visar sin fondutbud undrar jag nu om du får välja fonden “Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK)” ISIN: SE0011309707. Den ingår inte heller i deras huvudutbud men den är en fond som jag vet småsparare får investera in och har till och med varit på en reserv-lista här på bloggen. Du får gärna återkomma. Handelbankens fond tillsammans med SEBs egen tillväxtmarknads fond verkar nämligen vara det bästa valet.
Jag kollade också på den fonden igår. Den ser ut att finnas med på två rader, med olika ISIN-koder, där den ena anger beloppet 100 000 men inte den andra. Jag har inte försökt köpa den än, lyckades inte öppna ISK hos SEB utan att lägga upp månadssparande, så gav upp. Hur svårt kan det va…
Haha. Ja, vissa banker gör det inte lätt för oss kunder. Tydligen är det inte bara deras information som brister.
Hoppas vi kan ändå uppdatera inlägget med rätt fonder så att andra inte kommer hamna i samma fälla OCH lyckas sätta upp deras obligatoriska månadssparande!