Har jag gjort någon vinst på mitt ISK?

Jag sparar på isk och då står det att den ökat 60 %. Vad jag förstått är avgiften borträknad men skatten utöver (nu är det ju skattefritt 150 tusen). Men ska jag dela de 60 % på antal år jag haft fonden? Skaffade den när jag var 18 och är 28 nu så då är det bara 6 % ökning. Är det inte dåligt? Pluss att jag betalt skatt alla andra år…
Blir förvirrad

1 gillning

Procentuell ökning kan inte riktigt räknas så enkelt i jämförelse med antal kronor (vinst/förlust).

Det är möjligt att gå plus i (TWR) procent och samtidigt gå minus i kronor. Eller det omvända.

Ska du dela upp procentuell förändring över flera år så får du göra det “geometriskt”.

Så om du har 100% plus på 10 år är det 2^(1/10) vilket blir ca 7,2% per år.

7 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Avgiften är avdragen från din avkastning. Så den avkastningen du ser, är den du faktiskt har fått.

Skatten betalar du i efterhand via deklarationen.

Din avkastning har varit ca 4,8% i snitt per år. Här finns en kalkylator för att räkna ut snittavkastning:

Just 4,8% är inge vidare som du säger senaste tio åren. Vad har du haft för fonder/aktier?

En vanlig globalfond som t.ex Storebrand global all countries har senaste tio åren avkastat 213% eller 12,09% i snitt per år.

9 gillningar

Tack!! Så spännande och lärorikt forum!!

Oj ja det var inte bra. Misstänkte! Sakta bytt över till andra isk fonder bland annat storband. Det är D&G global all cap som gått dåligt… ska man byta helt eller ha is i magen och avvakta då tro?

Den där uträkningamodellen. Tar den med skatten? Inte satt mig in i den helt men tittade över och såg inte skatten. Har historiskt betalt den.

Pillar in ett litet tips på Småspararguidens fondguide som tar fram de fonder med bäst förutsättningar efter vilken bank du använder. De är oberoende och guiden är uppdaterad, så aktuell.

Välkommen till forumet! :smiley:

Kan du inte dela vilken bank det gäller och vilket skräp de sålt på dig? Om inte annat varnar du andra.

När det gäller byte så skippa isen i magen. Det finns inget som talar för att den inte smälter snabbt där inne. Riv av plåstret och byt till en billig och bred globalindexfond. Krydda med andra knasigheter kan du börja med när du känner att du har mer koll (och sprungit långt från bankens säljare). :+1:

6 gillningar

D&G Global All Cap är upp 175% på 10 år, vilket förvisso är sämre än en billig globalfond som DNB Global Indeks som är upp 259% under samma period.

P.g.a. avdragen skatt på ISK årligen kommer din utveckling vara något sämre men inte så lågt som att det bara skulle bli 60% på 10 år? Har du ställt in tidsperioden korrekt där den visar avkastning?

2 gillningar

Gissar att detta spelar in en hel del:

Årlig avgift
1,61%

6 gillningar

Nu vet jag inget om hur TS sparat men om det har månadssparats så har ju inte hela beloppet kunna växa i 10 år…

5 gillningar

Enligt min erfarenhet kan man någorlunda lita på %-talet hos Avanza och Nordnet om du köpt värdepappret en gång och sedan inte rört det.

Om du köpt och sålt det i flera omgångar blir det osäkrare.

Om det handlar om din ISK totalt sett, som du köpt och sålt värdepapper på, samt om du har satt in och tagit ut pengar etc, ja då framstår de där procenten som mest skämt!

Däremot så stämmer deras ± resultat för kontot rätt bra, dvs:
kanske blir det så här:
resultat = värde idag - (insatt - uttag)
ex
60 = 100 - (70 - 30)

Precis, satte in en större summa sen månadssparade jag innan jag stoppade och sålt av lite då och då när jag började fatta lite mer. Har storband och någon annan fond som gått bättre. Ska sälja av allt nu när jag läst och lärt mig massa av er.

Jag har alltid känt att det är svårt med isk och att en vanlig traditionell fond känts säkrare där man vet att man bara skattar om de blir vinst.

Försökt googla på index men hur vet man om sin bank har det?

Alla har det. Titta i fondlistan och sök på “global”, “all countries” eller liknande. Eller sortera på fondavgift och efter räntefonderna brukar globalindex komma.

Vilken bank? Kanske kan någon i tråden guida dig om de har samma. :smiley:

Så du har även sålt av innehav genom åren? Då påverkar det också avkastningen.

Sparbanken

Ja sålt av lite. Så snurrigt. Man vill bara ha tydligt vad man tjänat på de pengarna som är kvar.

Flyttade en del pengar när jag insåg att avgiften var så hög så bytte en del av pengarna till storband då

Den lär ju fler ha (dock inte jag). @melwa kanske kan guida? :thinking:

Då behöver du begära ut historiken för alla inbetalningar och försäljningar från din bank för just det kontot.

Frågan är om det löser ditt grundproblem? Du sitter med en dyr produkt som historiskt underpresterar mot de flesta billiga globala indexfonder.

Så mitt råd är att sälja och köpa något bättre. Nu när du vet bättre.

Edit
Har du Swedbank, som jag, är Swebank Robur Access global en bra fond.

4 gillningar

Det påverkar inte beräkning av twr som Avanza redovisar (eller mer precist, kassaflödet är inräknat så siffran man ser är faktisk avkastning, dvs sätt in 1 krona år 0 i globalfond med 50% avkastning år 1, och sätt därefter in 1 miljon och ha 0% avkastning nästa år, och siffran som redovisas över 2 år kommer bli 22.47% som väntat, dvs marknadens avkastning, och inte 0.00005% som man skulle få om man bara tittade på hur kapitalet växt)

Gör inte samma misstag som jag – använd en ISK-flytt, om det gäller flytt mellan två banker. När jag ville flytta pengar mellan ISK-konton på två olika banker gjorde jag misstaget att ta ut pengarna till mitt vanliga bankkonto och sedan sätta in dem på det nya ISK:t. Eftersom insättningar påverkar kapitalunderlaget beskattas detta som en ny insättning, vilket kan leda till en högre schablonskatt på deklarationen.

Om du gör en ISK-flytt inom samma bank sker vanligtvis ingen försäljning av värdepapper, så då behöver du inte oroa dig.

Bra att du har valt att byta till en Global Indexfond! Välj en med så låg avgift som möjligt, och brett innehav. DNB Global Indeks t.ex.

Tack så himla mycket. Många år så hemliga med att dela med sig och känt mig totalförvirrad men ändå en känsla av att det inte går så bra. Ska försöka kolla i listan.

Så det är inget enkelt sätt att räkna ut vad ens årliga procent blir om man sätter in pengar lite då och då?

1 gillning