Skippa blandfonden och välja global?

Hej!

Helt ny på forumet och även i fondvärlden :slight_smile:

För ca 4 år sedan fick jag hjälp av min bankman på Swedbank att placera lite pengar i fonder. Eftersom jag inte hade någon aning alls på den tiden så blev det lite olika som har legat orörda och tickat på, samtliga har gått bra får man väl säga.

Nu när jag börjat intressera mig lite mer för detta inser jag att en av fonderna är en blandfond, Swedbank robur bas 50. Sedan köp har den ökat ca 40 procent. Jag vet inte om detta är lite eller mycket, känns som lite, men förstår också att det är en blandfond. Kanske inte kan vänta mig så mycket mer.

Nu till min fråga…Har googlat mig gul och blå och förstått att det finns olika åsikter om blandfonder. Jag saknar en globalfond i min portfölj. Min spontana tanke är att byta delar eller hela innehavet från blandfonden till en global indexfond. Jag sneglar på Handelsbanken Global Index Crit…

Eller ska jag anse avkastningen som god på min blandfond och låta det ticka på utan att röra? Och hur många procent bör man isåfall ha i blandfonden?

Mitt innehav i blandfonden är 18 % av mitt totala innehav i portföljen.

Övriga är uppdelade på:

Swedbank robur småbolag sve
SEB Europafond småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbol.
Swedbank robur Ny teknik (Nytillskott denna månaden)
Handelsbanken hållbar Energi (Nytillskott denna månaden)

Tacksam för lite input i detta =)

Välkommen till forumet :slight_smile:

En bra sak att börja med kan vara att se över tidshorisont för pengarna så du kan välja vilken risknivå du kan leva med. En motod för det är “fyra hinkar principen” som kommer från Jan här på bloggen/forumet.

Sen placera pengarna efter önskad risknivå. Det kan vara bra att basera på billiga indexfonder då de har bäst riskjusterad avkastning över tid enligt forskningen.

Modellportföljerna här på bloggen/forumet kan vara väldigt lämpliga om man inte vill lägga lite mer avgift och låta en fondrobot sköta den löpande ombalanseringen.

Välkommen! Kan tipsa om avsnitt 99 för att få en bra grund: https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-investera/

Om vi tittar lite på dina fonder så har du överlag ganska dyra (i avgift) aktivt förvaltade fonder. Dessa skulle jag definitivt överväga att byta till indexfonder:

Swedbank robur bas 50 - 50% räntefonder, 50% aktier (mest USA och Sverige)
Swedbank robur småbolag sve - 100% aktier, småbolag (Sverige)
SEB Europafond småbolag - 100% aktier, småbolag (mest Sverige, Danmark, GB, Tyskland)

T. ex. 2021 RikaTillsammans-förslag på högriskportföljen som består av 70% Länsförsäkringar Global indexnära, 10% Avanza Emerging Markets/Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära, 10% Plus Allabolag Sverige index, 10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK. Kanske komplettera med mer svenska småbolag också t.ex. PLUS Småbolag Sverige Index.

Tack för svar =)

Pengarna som redan ligger i blandfonden kan jag absolut ta en risk med. Därav blir jag fundersam till om jag tjänar på att behålla den som det är i längden. Pengarna som jag har i min portfölj behöver jag inte använda på många år framöver oavsett.

Ska kolla in det ni har tipsat om!

En fundering, hur mycket ska jag stirra mig blind på tidigare avkastning? Jag vet ju att det inte säger något om framtida, men som t.ex. om jag jämför Länsförsäkringar Global indexnära med Handelsbanken global index crit. så verkar Handelsbanken ha gått bättre. Däremot har Länsförsäkringar billigare avgift. Handelsbankens avgift ligger ändå indom det acceptabla vad jag har förstått. Tycker det är svårt att avgöra! I slutändan kanske det inte spelar så stor roll?! Båda verkar ju ha mest vikt åt USA.

Nu kom jag kanske in på ett sidospår här…Men det lutar väl kanske åt att jag åtminstone borde göra något åt min blandfond på något sätt…

=)

När det kommer till indexfonder är det meningslöst att titta på historisk avkastning. De följer bara ett index. Tricket är att försöka lägga upp vilken fördelning man vill ha mellan vilka index. Sen välja kombon av fonder som ger den fördelningen till lägsta avgift.

De strategi som brukar förespråkas här är att fördela över hela världen viktat efter marknadsvärde. Då landar man i de modellportföljerna som finns här på bloggen/forumet. Det är en startegi för att minska dålig risk och öka den bra risken. Bra risk ger ökad avkastning, dålig ger bara ökad risk men inte motsvarande ökning av avkastningen.

Tycker du tänker helt rätt i att byta ut den dyra Swedbank blandfonden baserat på vad du säger. 1.25% avgift vad jag förstår och det är riktigt dyrt för en 50/50 aktie/ränte fond. Borde vara 0.3- 0.4%. Låter lite men blir mycket pengar över tid.

Dock 40% avkastning på 4 år i en sådan blandfond är inte dåligt så du har fortfarande gjort en helt ok affär. Men du kan göra det ännu bättre.

@christian100 gav dig bra tips på fonder. Du borde se över hela portföljen så du inte betalar för mycket. Om du inte hittar alla de fonderna Christian nämner hos din bank (Swedbank?) så leta efter billigaste alternativet med samma inriktning. De billiga indexfonderna hos Swedbank heter oftast ”Swedbank Robur Access”.

Lycka till! :grinning::+1:

Blandfond är ju tyvärr det sämsta efter fond i fond. Då får man betala flera ggr för en och samma fond. Det bästa är väl att flytta sparandet till Avanza/Nordnet.

1 gillning