Val av fonder Swedbank

Hej,

Jag och min fru är båda kunder i Swedbank och med “hjälp” av dem så har vi följande fonder som tyckte vi skulle ha. Vi sparar på varsitt håll men har samma upplägg.

Swedbank robur bas 100 = 1000:- var varje månad. (ska vara “hög risk” enl. swedbank och spartiden är ca 10-15 år.

Swedbank robur bas 50 och bas 75 = 3000:- var varje månad (ska vara “mellanrisk” enl. swedbank och spartiden är ca 13-18 år.

Swedbank robur transfer 90 = 2000:- var varje månad (ska vara vårt pensionssparande enl. swedbank)

Swedbank robur bas 100 = 2650:- varje månad till barnens sparande. Ca 13 år spartid.

Nu till min fråga,
Det känns som vi har fel val av fonder, kanske slå ihop några? Vi spar ju ändå 6000:- var och enligt oss med en spartid på ca 20 år i alla fall.
Helst skulle jag inte vilja ha olika placeringar men det kanske man ska ha men som sagt jag vet inte vilka? Några ideer?

Barnens sparande känns inte heller som rätt fond utan där skulle jag också vilja byta till någon annan men fortfarande bara en fond.

Tack på förhand!

Hej.

Kul att ni börjat spara :smiling_face:.

Banken har “sålt” sina dyra aktivt förvaltade blandfonder till er.

Jag rekommenderar starkt att ni läser på om sparande och indexfonder här på Rika tillsammans:

Längre ner på denna sida finns en lista med ett bra upplägg på en portfölj med aktieindexfonder som Swedbank har:

Bifogar screenshot nedan:

Vill ni sedan minska risken kan ni kombinera med sparkonto med ränta och/eller dessa förslag på räntefonder:

Om jag förstår rätt så har ni en sparhorisont på minst 10 år och då brukar 100% aktieindexfonder rekommenderas.
Man brukar säga att man kan ha 10% aktiefonder per år i sparhorisont, så på fem års sparhorisont kan man ha 50% aktiefonder och 50% räntefonder/sparkonto med ränta.

Observera att investeringar innebär risker och ovanstående bara är ett förslag.

8 gillningar

Det räcker med en global indexfond och välj då Swedbank Robur Access Global A den är billig och bra.

7 gillningar

Då tänker du att jag klumpar ihop allt sparande till en fond enbart. Alltså att spara 6000:- i den varje månad. Samma sak med barnens också?

Jag tycker att dem känns lite “fega” och lite dyra också.
Som sagt helst skulle jag bara vilja ha en fond men även om jag delar upp det som nedan 70 20 10% så vet jag inte hur mycket vi ska lägga in varje månad på varje.

1 gillning

Ja en billig indexfond är att föredra och Swedbank Robur Access Global A är den som är bra på Swedbank.

2 gillningar

Jag skulle köra 90% i Storebrand Global All Countries för att få hela världen inkl Emergin markets och sen 10% Home Bias i Robur Access Sverige.
Brett och billigt :+1:

1 gillning

Jag kör:
Swedbank Robur Access Global A 0,24% avgift. . . 70%
Swedbank Robur Access Sverige A 0,28% avgift. . 20%
Spiltan Räntefond Sverige (eller ta Robur räntefond kort A) . . 10%

kanske ett var. . .och ett till barnet

Robur BAS 100 har en avgift på 1,4% och har en värdeökning på 57,22% på 5år
Swedbank Robur Access Global A hav en avgift på 0,24% och har en värdeökning på 91,33% på senaste 5åren.
Så dom har valt DYRA fonder med sådär utväckling

Helt tydligt att banken sålt in vad som är bäst för banken, inte för er.

Jag sparar delvis på Swedbank och har 25+ års sparhorisont och har valt Swedbank robur access global. Billig, bred och köpordrar går igenom fort.

Sen är det upp till dig vad ni väljer, om ni har kortare sparhorisont än 10 år, så kan en andel räntor vara klokt.

3 gillningar

Varför sparar du på Swedbank när du har LF global index?

Det går bra att ha flera globala indexfonder. :blush:

Finns inget förstahandsval vad jag vet, är väl mer en top 4, (top 6 om lysa och opti räknas med) valet hänger mest på vilken plattform man föredrar. Alla har i princip presterat lika senaste åren, även om historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. Alla är billiga och breda, annars skulle RT ändrat om i topp 4.

Som omtalats i andra trådar, så finns det flera fondval som är bra. Det bästa är att vara investerad i någon av dessa, då har man redan vunnit.

Att göra det enkelt för sig är vettigt, delvis därför jag kör LF global och Robur access global, då de finns på mina två gammelbanker, där jag haft konton sen barn.

DNB Global Indeks S är bäst just nu.

@Noomi

2 gillningar

Nej det är onödigt. En annan sak om du har en global index och lysa som alternativ men inte flera olika globala indexfonder som följer ungefär samma index.

Allt i livet måste inte vara nödigt! Gillar båda fonderna, så jag äger båda. :heart: